درج شده توسط: مدیر سایت

دکتر علی مطهری : استقلال فرهنگی پایه و اساس استقلال سیاسی و اقتصادی است

05 May 2014

کد خبر : 865753

تعداد بازدید : 1

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از دانشجویان، استادان و علاقه مندان در روز دوشنبه 15 اردیبهشت در تالار اجتماعات مرکزی دانشگاه برگزار شد دکتر مطهری با اشاره به ابعاد فکر ی و اندیشه های شهید مطهری اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل مورد توجه شهید مطهری موضوع استقلال بخصوص در عرصه مکتبی بود؛ به این تعبیر که نباید در مقابله با فرهنگ بیگانه دچار خود کم بینی شویم زیرا اسلام خود یک پیکره را تشکیل می دهد که نمی توان بخشی از آن را به دلخواه حذف و بخش دیگر را قبول کرد. وی با اشاره به برخی از نکاتی که استاد مطهری در دوران پیروزی انقلاب اسلامی بر آن تاکید می کردند، افزود: ایشان پس از انقلاب اسلامی، زندگی بسیار کوتاهی داشتند اما در همین فاصله کوتاه، در 25 سخنرانی پرمحتوا، برخی از مسایلی که پیش بینی می کردند در آینده مطرح شود مانند عدالت، آزادی و استقلال را مورد بررسی قرار دادند. وی تاکید کرد: استقلال فرهنگی پایه و اساس استقلال سیاسی و اقتصادی است همان طور که استعمار فرهنگی نیز مقدمه استعمار سیاسی و اقتصادی است. مطهری در ادامه درتشریح  ویژگی های نسل جوان گفت: نسل جوان متعلق به آینده است و به همین دلیل کشورهایی که در مسیر پیشرفت هستند روی این نسل سرمایه گذاری می کنند. مطهری در مورد هدایت و رهبری نسل جوان از زبان شهید مطهری گفت: با نسل جوان باید به زبان خودشان صحبت کنیم آن وقت متوجه خواهیم شد نه تنها نسل جوان معاند نیست بلکه نسلی است که به دنبال حقیقت، حق و عدالت است. ما در مسئله هدایت و رهبری نسل جوان مامور به نتیجه هستیم یعنی باید بهترین راه را انتخاب کنیم. در برخی دستورات اسلامی مامور به نتیجه نیستیم بلکه اگر این کار را به طور درست انجام دهیم به نتیجه خواهیم رسید ولی اگر به نتیجه نرسیدیم مجاز به ترک آن نیستیم اما درباره رهبری نسل جوان مامور به نتیجه هستیم تا از بهترین راه استفاده کنیم. وی  در ادامه گفت: تفاوت زبان انبیا در  شیوه حکمت، برهان و استدلال، موعظه و گقتگو ی نیکو است که در منش و سلوک انبیا استفاده شده و برای مردم قابل فهم بود و  در قرآن نیز به آن اشاره شده است. به فرموده پیامبراکرم (ص)، ما مامور هستیم با مردم به اندازه درک و فهمشان سخن بگوییم یعنی با زبان خودشان با آن ها صحبت کنیم. به طور مثال فلاسفه با یک زبان خاص و اطلاعات خود با مردم صحبت می کنند لذا زبان آن ها را جز عده ای خاص درک نمی کنند اما زبان انبیا قابل فهم برای هر گروه و طبقه ای است. وی همچینین با اشاره به ویژگی های خاص و منحصر بفرد  نسل جوان تشریح کرد: نسل جوان، نسلی است که تفکر جدید دارد و دانشجو در دوره ای از عمر خود زندگی می کند که هنوز بار زندگی بر دوش او سنگینی نمی کند لذا فرصت پرداختن به مسائل فکری و اجتماعی را دارد و از روحیه طرفداری از حق و عدالت و مبارزه با ظلم نسبت به سایر اقشار جامعه برخوردار است. وی در رابطه با نقاط آسیب پذیر دانشجو یادآور شد: اما دانشجو و نسل جوان نقاط آسیب پذیری نیز دارد به طوری که در برخی مواقع دانشجو دارای علم ناقص است یعنی از طرفی عوام نیست و از طرف دیگر نیز صاحب نظر نیست. که طبق گفته شهید مطهری، علم ناقص مانند میوه کال می ماند و موجب دل درد می شود، انسان ممکن است دچار جهل مرکب شود و چیزی را نداند اما نداند که نمی داند. مطهری به آسیب دیگری در رابطه با دانشجو اشاره کرد و گفت: اگر جوان را منهای تربیت در نظر بگیریم، طبیعت جوان خشم و شهوت را اقتضا می کند بنابراین ممکن است گاهی در دوره جوانی احساسات بر عقل انسان غلبه کند لذا ابزار واقع شدن قشر دانشجو وجود دارد و گروه هایی از دانشجو به عنوان ابزار در راه اهداف خود استفاده می کنند در نتیجه دانشجو باید هوشیار باشد. وی درباره تعبیرجنبش دانشجویی بیان داشت: ما همیشه نیاز به جنبش دانشجویی داریم چون هر حکومتی نیاز به نقد و انتقاد دارد. دکتر مطهری ادامه داد: طبق فرمایشات شهید مطهری، هر مقام غیرمعصومی اگر در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار گیرد هم خود فاسد می شود و هم جامعه را فاسد می کند. مقام غیرقابل نقد نداریم، نقد حکومت و نقد قدرت همیشه وجود دارد و درونی است، هیچ حکومت و نظامی بی نیاز از نقد نیست. وی تصریح کرد: اگر نمونه مشابهی در جهان برای انقلاب اسلامی پیدا کنیم انقلاب ما تنها شبیه به انقلاب صدر اسلام است، حفظ انقلاب ما بستگی به رفتار ما دارد و ضمانت نیست که ما هرگونه که می خواهیم رفتار کنیم و بگوییم این انقلاب اسلامی بوده و خداوند نظر خاصی به انقلاب ما دارد بلکه ما باید دقت کنیم و آرمان های خود را دنبال کنیم. فرزند شهید مطهری بیان داشت: یکی از مسائل مورد تاکید شهید مطهری مسئله عدالت بود و جامعه اسلامی جامعه ای بدون تبعیض است نه بی تفاوت و  باید تمهیداتی اتخاذ شود تا اختلاف طبقاتی و تبعیض در جامعه نباشد و مسأله خمس، زکات، انصاف و … به طور صحیح مدیریت شود ولی اگر اختلاف طبقاتی شکل گرفت آن موقع باید شک کرد که جامعه بدون تبعیض شکل نگرفته است. زیرا در جامعه بی عدالت یک طبقه با مشکلات روحی و یک طبقه پرتوقع و کم کار ایجاد می شود که جامعه را دچار بی تعادلی کرده و به تدریج زمینه شیوع تفکر بخت و اقبال را فراهم می کنند که همه از آثار بی عدالتی است. همچنین دکتر نائینی، سرپرست دانشگاه در این مراسم ضمن تبریک هفته معلم بیان داشت: هر چند از شهید مطهری سخن می گوییم اما باید پذیرفت که متاسفانه به اندیشه ها و افکار آن شهید والا مقام عمل نمی کنیم. وی افزود: در شرایط کنونی جای شخصیت های اندیشمندی چون مطهری در نظام اسلامی کاملا احساس می شود و امیدواریم تا افکار و آثار شهید مطهری در جامعه مورد توجه قرار گیرد و ما معلمان سلوک و اندیشه های این استاد بزرگ را در عمل به کار گیریم و  آن چه در دین مبین اسلام است با منش، کردار و گفتار خود بدون هیچ افراط و تفریطی ارائه دهیم. در ادامه برنامه سخنرانی، دانشجویان پرسش های خود را به شکل شفاهی و حضوری مطرح کردند و دکتر علی مطهری در خاتمه سخنرانی خود به سوالات دانشجویان در زمینه های مختلف پاسخ گفت.