درج شده توسط: مدیر سایت

در ازدواج های مادی گرایانه، انتخاب ها ویترینی و خودخواهانه است

30 Oct 2013

کد خبر : 863613

تعداد بازدید : 3

 

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، ظهر دیروز همایش "محبوب ترین بنا" با سخنرانی دکتر مرتضی علم خواه در موضوع "نقش تربیتی زن در خانواده" برگزار شد.
 
استاد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) در بیان بحث زوجیت گفت: طبق آیه شریفه قرآن، خداوند همه موجودات عالم را زوج آفریده است و تباور این زوجیت در انسان، آرامش زن و مرد در نهاد خانواده است اما آمار طلاق و اختلافات زناشویی با تعاریف خداوند از آرامش زوجین در خانواده در تضاد است.
 
وی ادامه داد: گناه کردن افراد نماز خوان انسان را به یاد آیاتی از قرآن می اندازد که خداوند فرموده است نماز انسان را از فحشا و منکر دور می سازد؛ در اینجا سوال پیش می آید که چگونه بعضی مردم در کنار نماز می توانند گناه کنند؟ مگر نماز بازدارنده ی از گناه نیست؟
 
علم خواه در معرفی نمازی که نگهبان روح انسان است بیان داشت: انسان زمانی می تواند با اقامه ی نماز جسم و روح خود را از گناه مصون بدارد که مطابق فرموده ی خالق و با یاد او نماز بگزارد که در این صورت نماز تجلی خداوند می شود پس می توان گفت آن ازدواجی موجب آرامش زوجین می شود که طبق دستور و خواسته ی پروردگار انجام شود در غیر این صورت همانند بسیاری از ازدواج های امروزی که نیت الهی ندارند به شکست می انجامد.
 
مشق های اجباری عالم نمی سازد
این استاد اظهار داشت: خداوند عالم مشق ازدواج را به درستی تعلیم داده است اما دانش آموزان ضعیف که به درستی سرمشق ننوشته اند از راه اصلی منحرف شده اند زیرا مشق های اجباری عالم نمی سازد در واقع ازدواج زن و مرد زمانی تقدس می یابد که با نیت الهی و در راستای غایت خلقت باشد در غیر این صورت تفاوتی با نکاح حیوانات ندارد.
 
وی با تاکید بر دید معنوی به ازدواج توضیح داد: زاویه دید انسان به جامعه، عالم و اطرافیان، نوع نگرش او به ازدواج را می سازد که این نگاه می توان مادی و یا معنوی باشد؛ متاسفانه بسیاری از جوانان در بحث ازدواج از غربیان الگوبرداری می کنند.
 
علم خواه با اشاره به سیر صعودی طلاق در جامعه اظهار کرد: زندگی زوجین زمانی با دوام می شود که زن و مرد تفاهم و سنخیت بالایی در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی و مذهبی داشته باشند.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) گرایش دو جنس مقابل به یکدیگر را از قوانین خلقت دانست و بیان داشت: گرایش های اولیه ی غریزی و جنسی است در حالی که انسان با دارا بودن عقل و شعور به کشش های معنوی و محبت دست می یابد و خداوند عالم انسان را برای وصال به غایت نهایی او و هدایت آفریده است بنابراین ازدواج زن و مرد باید در راستای تحقق هدف الهی باشد.
 
استاد دانشگاه نهاد خانواده را بستری برای متعالی شدن انسان و دستیابی به هدف خلقت نامید و تشریح کرد: خداوند خانواده را والاترین و با ارزش ترین مکان برای خلقت اشرف مخلوقات و تربیت او قرار داده است بنابراین متعالی ترین هدف ازدواج، خلقت و تربیت فرزندان است و زن و مرد اگر با این نگاه معنوی زندگی را پایه ریزی کنند به لذت های ازدواج هم دست می یابند.
 
علم خواه عنوان کرد: خداوند متعال عزیز است و این به این معنا است که هرچه را که ارداه کند انجام می دهد بنابراین در زن و مرد رغبت و کششی نسبت به جنس مخالف ایجاد کرده است تا انسانی بنا بر اختیار از ازدواج دور نشود که در این صورت خلقت از بین می رفت و آفرینش عبث می شد.
 
وی مهم ترین هدف ازدواج و تشکیل خانواده را خلقت اشرف مخلوقات و تربیت او خواند و اعلام کرد: لذت های ازدواج باید مدیریت شود زیرا چنان چه ازدواج با نگاه معنوی و الهی تحقق یابد لذت های روحی و جسمی هم در این مسیر محقق می شود زیرا این لذت ها به مثابه هدایای انسان در زندگی است.
 
این استاد دعوا، کشمکش و طلاق را سرانجام بسیاری از ازدواج های مادی دانست و گفت: اگر ازدواج بر مبنای هدف آفرینش نباشد نه تنها زن و مرد به آرمانی دست نمی یابند بلکه با شروع استرس ها و اخلافات لذت های زندگی هم از آن ها سلب می شود در واقع زمانی پیوند زن و مرد قداست پیدا می کند که بر اساس سرمشق الهی باشد.
 
علم خواه آینده نگری و سنجیدن شخص مقابل در امر تربیت فرزند را ملاک مهمی برای انتخاب همسر دانست و ابراز داشت: ازدواج با فردی که فقط از زیبایی های ظاهری برخوردار است و توانایی تربیت فرزند ندارد خودخواهانه و کوتاه نگری است؛ در نگاه مادی خوشبخت ترین انسان ها زیباترین آن ها هستند اما در نگاه معنوی زحمات انسان ها مبنای ارزش گذاری آن ها است.
 
استاد دانشگاه در مقایسه نگاه مادی و معنوی به ازدواج اذعان داشت: ارزش در نگاه انسان های مادی گرا لمس کردن و جسم است بنابراین اگر ازدواج کند خوشحال و راضی می شود زیرا به هدف خود رسیده است اما اگر این امر برای او تحقق نیابد ناراحت نمی شود زیرا مکان های بسیاری برای ارضای نیاز او وجود دارد اما در نگاه الهی مهم ترین ملاک انتخاب حسن سیرت است، در این نگرش ارتباط جنسی خارج از ازدواج با پیوند مقدس ازدواج قابل قیاس نیست.
 
وی افزود: انسان های مادی گرا در ازدواج، فرزند را مزاحم زندگی و رشد فردی می دانند و لطف الهی آن ها را صاحب فرزند می کند و محبت را در وجود آن ها قرار می دهد، در واقع خداوند امور واجب را از حیطه اختیار انسان خارج کرده است اما این فرزند در نگرش معنوی به عنوان اشرف مخلوقات شناخته می شود.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق استدلال کرد: تربیت فرزند در دید مادی امر مهمی تلقی نمی شود زیرا هدف از ازدواج تربیت انسان نبوده است.
 
علم خواه تربیت صحیح فرزندان را از مهم ترین وظایف زنان دانست و یادآور شد: نقش آفرینی در خلق و تربیت اشرف مخلوقات از مهم ترین مسؤولیت های زنان است زیرا خداوند متعال ابزارهای این تربیت را در وجود زن نهاده است اما این به معنای کناره گیری از سایر مشاغل نیست در واقع زنان باید در زندگی اولویت داشته باشند.
 
این استاد توجه مادران به روح سالم را از مهم ترین شاخصه های تربیتی خواند و تصریح کرد: متاسفانه امروز بسیاری از پدران و مادران تمام توجه خود را به تامین خوراک و پوشاک فرزندان اختصاص داده اند و صرفا برای هم قدم شدن فرزند خود با پیشرفت تکنولوژی اقدام به ثبت نام وی در کلاس های کامپیوتر و زبان انگلیسی کرده اند در حالی که تربیت به معنای پرورش روح سالم است.
 
وی اضافه کرد: بسیاری از مادران پر مشغله ی امروز فرزندان خود را با فضای مجازی سرگرم می کنند که این مسأله اثبات کننده ی افزایش آمار خانه های سالمندان در سال های آینده است زیرا کودکی که با بی توجهی و بی احترامی رشد می یابد به سهولت موافق سپردن والدین خود به خانه سالمندان می شود بنابراین نباید از کوزه ای که سرکه در آن است انتظار تراوش آب داشت.
 
استاد دانشگاه امام صادق خاطرنشان کرد: اولین اختلاف در زندگی زن و مرد مادی گرا به منزله ی اتمام لذت ها است و ادامه ی مشاجره های منتهی به طلاق می شود، در واقع طلاق اولین راه حل در ازدواج های مادی گرا و آخرین مرحله در ازدواج های معنوی است.
 
علم خواه توصیه کرد: زندگی شخصی حضرت علی و حضرت زهرا، امام (ره) و بسیاری از علمای بزرگ سراسر آموزه ی ادواج است، یک بار هم برای امتحان ازدواج ها را الهی کنید تا شاهد نتایج آن باشید.
 
فرزند، بهانه ی تربیت خود مادران است
این استاد تربیت فرزند را عاملی برای تربیت خود مادران دانست و بیان داشت: از آن جایی که فرزندان در زمان کودکی متوجه امر و نهی والدین نمی شوند مهم ترین عامل تربیتی آن ها محبت و صمیمت است و مادران با ابراز عشق و ایثار به فرزند خود باعث جذب او می شوند تا آن جا که رفتارهای والدین به خصوص مادر الگویی برای وی می شود.
 
علم خواه در ادامه گفت: مادران برای این که الگوی مناسبی برای فرزند خود باشند تمام تلاش خود را برای رعایت بهداشت، مطالعه، خواندن نماز اول وقت و مواردی از این دست می کنند تا نقش موثری در تربیت فرزند خود داشته باشند، بنابراین تربیت و تغییر درونی مادر در راستای تربیت فرزند امری بدیهی و موهبتی الهی است.
 
وی در پایان خواستار تغییر نگرش در زندگی شد و اظهار داشت: خداوند متعال مسؤولیت کسب روزی را از دوش زن برداشته است و در مقابل وظیفه ی مادری را به او محول کرده است بنابراین مادران علاقه مند به فعالیت های اجتماعی باید به اصلی ترین وظیفه ی خود پایبند باشند.