درج شده توسط: مدیر سایت

حفظ محیط زیست وظیفه همگانی بوده و مشارکت همه را می طلبد

13 Dec 2016

کد خبر : 888322

تعداد بازدید : 3

 معاون سازمان محیط زیست بیان کرد:توجه به محیط زیست یکی از اولویت های دولت است، اگر بیش از 40 درصد از منابع آب تجدید شونده استفاده شود، مرحله تنش بوده و اگر این عدد 60 درصد باشد بحران است که با توجه به شش حوزه اصلی آبریز کشور بیش از 63 درصد استفاده  صورت می گیرد که از تنش آبی عبور کردیم.

  اضافه کرد: در بحث برداشت آب از منابع آب زیرزمینی و سطحی هم میزان استحصال آب از منابع آب زیرزمینی بیش از استحصال آب از منابع آب سطحی است و حوزه کشاورزی 52 درصد استحصال از منابع آب زیرزمینی دارد.

 وی با اشاره به کاهش آب در منابع آب زیرزمینی تصریح کرد: تکیه بر برداشت آب های زیرزمینی موجب شده آبخوان ها دچار نشست شده و در بسیاری از دشت ها شاهد نشست باشیم به طوری که از 609 دشت کشور در سال 47، 15 دشت ممنوعه بوده که الان 355 دشت ممنوعه و بحرانی است یعنی با توجه به افت آب های زیرزمینی نباید آب برداشت شود و این نشان می دهد ار مرحله حساسیت عبور کردیم و در واقع وقتی نشست رخ می دهد اجازه برداشت دیگر وجود ندارد.

 مجابی اعلام کرد: پهنه ای از کشور در دشت ممنوعه قرار گرفته است، دشت های ما در مرحله بحران و ممنوعه هستند و بالاترین میزان استحصال آب از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی است.

 وی توضیح داد: ما در کشور 700 حلقه چاه مجاز داریم که کمتر از نیمی از این چاه ها برقی شدند که با توجه به این امر میزان استحصال از چاه ها افزایش یافته است در صورتی که اگر چاهی برقی شود باید کنتور هوشمند داشته باشد و میزان استحصال کنترل شود.

 معاون سازمان محیط زیست در خصوص خسارات ناشی از افت سطح آب های زیرزمینی اظهار داشت: نشست زمین و عدم امکان جذب آب، خشک شدن چشمه ها، قنوات، چاه ها، خشک شدن باغات و مزارع و  حرکت آب های شور به سمت آب های شیرین از جمله خسارت های ناشی از افت آب های زیرزمینی است.وی تأکید کرد: بحث دیگری که مطرح است این است که اگر سازگار با اقلیم حرکت نکنیم پروژه های انتقال آب مشکل ایجاد خواهد کرد و انتقال آب فقط در حوزه آب شرب می تواند قابل توجیه باشد.

 مجابی افزود: نکته دیگر این است که باید به اثرات کاهش آب در سایر بخش ها هم توجه داشت که از جمله راهکارها در این حوزه تنظیم الگوی توسعه کشور، اصلاح الگوی مصرف آب، ترویج محصولات کم آب بر و توجه به موضوع آب مجازی است.

 وی یادآور شد: ما بسیاری از صادرات را داریم که در واقع در آن آب هم صادر می کنیم، برای نمونه در یزد کشت خیار کرده و بعد صادر می کنیم و حال آیا این صادرات منافعی دارد.