درج شده توسط: مدیر سایت

حداد عادل: دانشگاهی اسلامی است که در خدمت استقلال کشور قرار دارد

10 May 2011

کد خبر : 857366

تعداد بازدید : 6

دکتر حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع دانشجویان در مراسم افتتاحیه اولین کنگره ملی دانشجویی با اشاره به جهان بینی اسلامی ابراز داشت: سئوال این است که آیا دانشگاه مستقل می تواند مقلد اندیشه های غیراسلامی باشد. آیا می توانیم در دانشگاهها خود هر استادی که در هر کشوری فارغ التحصیل شده و یا کتابی را ترجمه کند بیاد سر کلاس های ما درس بدهد؟

وی افزود: استادی در فرانسه تابع مکتب آن دانشگاه است و استاد دیگری در آمریکا و یکی در آلمان. آیا این ملت برای خودش مکتب و فکری ندارد که براساس آن علوم اسلامی خود را بنا کند.

  • در یک کشور اسلامی دانشگاه اسلامی نمی تواند از جهان بینی تبعیت کند که ضد اسلام باشد

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: باید دید از کی تقلید می کنیم. از کدام کشور. از کدام ملیت. الان کدام جهان بینی بر علوم انسانی ما حاکم است. در یک کشور اسلامی دانشگاه اسلامی نمی تواند از جهان بینی تبعیت کند که ضد اسلام باشد.

دکتر حداد عادل تأکید نمود: ما بعنوان انسان در دانشگاه خود حق انتخاب داریم. ما برای اسلام و اسلامی بودن استدلال می کنیم. حق انتخاب ما حرف غیرمنطقی نیست که خرافات را جانشین مسائل علمی کنیم . ما هستی شناسی داریم ما ملتی نیستیم که تا صد سال پیش کتاب و دانشگاه نداشته ایم.

وی ابراز نمود: بزرگ ترین فیلسوف اروپا در قرون اوستا فیلسوفی است بنام سن توماس که معروف است به ابن سینای غربی ها، این فیلسوف در مجموعه کلامی و الهیاتی خود چهارصد بار از ابن سینا اسم برده. ما چنین ملتی هستیم. صاحب فلسفه هستیم ما گفتمانمان فلسفه ی داریم و می توانیم در علوم انسانی مطرح کنیم و استدلال کنیم و اگر در این استدلال موفق شویم دانشگاهها را به سمت علوم انسانی سیر خواهیم داد که مغایرت با افکار اسلامی نداشته باشد.

دکتر حداد عادل همچنین گفت: حرکتی آغاز شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی که منجر به تحول در علوم انسانی خواهد شد و تا کنون تصمیماتی گرفته شده و اعضای آن با اعتقاد کامل تلاش می کنند تا با مطالعاتی که توسط دانشگاهیان صورت می گیرد مخصوصا در علوم انسانی به اسلامی بودن و مفید بودن و کار آمد بودن نزدیک تر شویم.

همچنین نقش وزارت علوم و همکاری آن را در این تحول مثبت ارزیابی نمود.

  • دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که در آن اخلاق و تقوا حاکم است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تعریف دیگری از دانشگاه اسلامی ابراز نمود: دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که در آن اخلاق و تقوا حاکم باشد؛ اخلاق و تقوا هر جا یک جلوه ای دارد در دانشگاهها یکی از جلوه های آن معلمهای دانشگاه هستند که برای اسلامی بودن چگونه عمل کنند، استادی که در حضور در کلاس سستی و کاهلی می کند این دانشگاه اسلامی نمی شود. استاد هم نباید کم فروش باشد باید مرتب مطالعه کند و با تمام وجود آنچه را می داند به دانشجو منتقل کند. باید با دلسوزی دانشجو را تربیت کند.

همچنین گفت: دانشجوی دانشگاه اسلامی هم باید زحمت بکشد و تلاش کند. فکر نکنید مردم دنیا ایستادند تا ما از آنها جلو بزنیم. نه آنها هم در حال کار و تلاش هستند. ساعت 12 شب هم اگر به دانشگاههای آنها بروید دانشجو در کتابخانه در حال مطالعه است. دانشگاه اسلامی دانشگاهی جدی است و دانشجو نباید دنبال مدرک باشد.

دکتر حداد عادل ابراز نمود: دانشگاه اسلامی باید فضایی پاک و اخلاقی داشته باشد. انتظار این است دانشگاه محیطی متین و با حرمتی باشد و این منافاتی با نشاط ندارد.

  • اگر دانش آموخته ما متدین نباشد انقلاب عقیم می ماند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با مطرح کردن این سئوال که چرا ما صحبت از دانشگاه اسلامی می کنیم اظهار داشت: باید دید چرا امام و رهبری در پی اسلامی شدن دانشگاهها بوده اند، دلایل زیادی وجود دارد و مطلب بدیهی آن است که بدون دانشگاه اسلامی، کشور اسلامی نخواهد شد. برای اینکه کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهها اداره می کنند. چه علوم فنی و مهندسی، چه پزشکی و چه علوم انسانی.

وی افزود: در رشته های غیر علوم انسانی به یک دلیل و در رشته های علوم انسانی به دو دلیل ما باید فارغ التحصیل متدین و مسلمان تربیت کنیم و اختیار کشور را به آنان بدهیم وگرنه انقلاب عقیم می ماند مثل انقلاب مشروطیت می شود و ما نمی خواهیم اینگونه شود. ما انقلاب را آغاز راه می دانیم. راهی که ممکن است صد سال طول بکشد تا به اهداف متعالی خود برسیم.

  • دانشگاه اسلامی باید در خدمت استقلال کشور قر ار گیرد.

همچنین با اشاره به این مطلب که وقتی می گوییم دانشگاه اسلامی مقصودمان چیست و چه تصویری داریم از دانشگاه اسلامی بیان داشت: از جهات مختلف می شود به این موضوع پرداخت یک پاسخ مناسب که مورد قبول همه می تواند قرار بگیرد این است که دانشگاهی است که در خدمت استقلال کشور قرار دارد. اگر دانشگاه در خدمت استقلال کشور نباشد دانشگاه  اسلامی نیست.

وی با یاد آوری انقلاب اسلامی ایران و خواسته های ملت  گفت: وقتی تظاهرات شروع شد در شهریور 57 اولین شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و اولین واژه «استقلال» بود. حالا باید دید مردم ما در گذشته چه دیده بودند که خواهان استقلال در پناه اسلام شده بودند.

  • اگر دانشگاه ما را از نظر علمی پیش نبرد، از نظر صنعتی، اقتصادی عقب افتاده باشیم از نظر سیاسی تیغ ما کند می شود

دکتر حداد عادل برای رسیدن به این مهم  گفت: دانشگاه بیاد کمک کند به پیشبرد علم و صنعت در کشور. اگر دانشگاه ما را از نظر علمی پیش نبرد، از نظر صنعتی، اقتصادی عقب افتاده باشیم از نظر سیاسی تیغ ما کند می شود. دست نیاز به سوی بیگانه که خیلی مواقع دشمن هم است دراز کنیم چون مشکلات اقتصادی داریم.

تأکید کرد: روحیه پژوهش و ابتکار باید باشد و تولید علم بکنیم. جنبش نرم افزاری باید شکل بگیرد تا نیازمان روز به روز کمتر شود.

دکتر حداد عادل؛ ابراز نمود: اول انقلاب کسانی که در ایران بیمار می شدند خیلی ها ناچار بودند به خارج کشور بروند در آن سالهای سخت جنگ که مشکل ارزی داشتیم و دلار کم بود؛ کار گروهی در وزارت بهداشت بوجود آمده بود و تشخیص می دادند بیمار به کشورهای خارجی برود.  به آمار درخواست این بیماران برای اعزام به خارج مراجعه کنید و بررسی کنید در حال حاضر کسانی که مراجعه کننده به خارج کشور هستند چند درصدند و سی سال پیش چند نفر بوده اند. این مقایسه نشان می دهد اگر دانشگاه به استقلال کشورش توجه کند چه اثری خواهد داشت.

امروز شاهد آن هستیم که پیشرفتهای پزشکی به حدی در داخل کشور رسیده است که از خارج به ایران می آیند. جراحی قلب باز در ایران عادی شده، من خود شاهد بودم که در امریکای لاتین کسی خواهش کرده بود چون در ایران این جراحی ارزان تر و بهتر انجام می شود به ایران بیاید و این تنها نمونه ای از دانشگاه اسلامی است.

با اشاره به بخش صنعتی گفت: چرا باید خارجی چیزی اختراع کند و ما بخریم. چرا ما اختراع نکنیم که آنها بخرند. باید جرأت پیدا کنیم این همان درسی است که امام به ما داده است باید روحیه را از امام بگیریم. اعتماد به نفس داشته باشیم ودر ایران دارویی تولید کنیم که دنیا آن را از ما بخرد. نه اینکه دلمان خوش باشد اولین کسی هستیم که این دستگاه را وارد کردیم یا هنر بالاتر اینکه با آن می توانیم کار کنیم و بالاتر اینکه آن را تعمیر کنیم . باید در مهندسی، در علوم در پزشکی مولد باشیم.

  • دانشگاه اسلامی جای دانش است و این انتظار اصلی امام و رهبری است.

دانشگاه اسلامی جای دانش است، تولید دانش در آن باید باشد، این انتظار اصلی امام و رهبری است. شهدا رفتند حتی برخی اسمی از خود بجا نگذاشتند، گمنام رفتند و در بند نام نماندند که ما با آسودگی در کلاس و آزمایشگاه تولید دانش کنیم. تا عقب افتادگی ها جبران شود.