درج شده توسط: مدیر سایت

تبدیل زبان علمی به زبان اجرایی یکی از کارکردهای اندیشکده حکمرانی/افتتاح اندیشکده حکمرانی  

04 Jul 2023

کد خبر : 939159

تعداد بازدید : 4

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ بهروز طهماسب کاظمی، معاون پژوهش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مراسم آیین افتتاح اندیشکده حکمرانی استان قزوین که ظهر سه‌شنبه در سالن اجتماعات امیر کبیر پژوهشکده آینده پژوهی برگزار شد اظهار کرد: در برخی دستگاه‌ها عملکردها معمولا به بخش‌هایی نظیر گزارش دهی و نگاه از بالا به پایین یا تقاضاهای تفننی خلاصه می‌شود که تجارب منجر به شکست این مجموعه‌ها کم نیست اما طی تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر مردمی‌سازی حکمرانی، نگاه مرکز پژوهشی مجلس شورای اسلامی و اندیشکده‌ها اینگونه نیست و ما براین باوریم همانطور که حکمرانی قانون گذاری متعلق به مجلس است و مجلس نیز متعلق به مردم است مرکز پژوهش ها نیز متعلق به نخبگان، اندیشمندان و مردم است. وی افزود: زمانی که یک قانون در مجلس به تصویب می‌رسد ممکن است ابعاد اجرایی آن در برخی مناطق آثار مثبت و در مناطق دیگر آثار منفی داشته باشد که با توجه به این مسئله، قوانین نیازمند تبصره و پیوست‌های متعدد است که این فعالیت توسط جوامع نخبگانی و اندیشکده‌ها صورت می‌گیرد تا از  قوانین در تمام مناطق مختلف به شیوه صحیح و متناسب با استراتژی آن منطقه استفاده شود. وی با بیان اینکه اندیشکده‌ها  شبکه بزرگی از اصلاحات و بازخوردها برای جلوگیری از خسارت‌ها هستند عنوان کرد: با توجه به اینکه مدیران هر منطقه نسبت به آن منطقه اشراف داشتند دارند، تصمیم گیری در خصوص آن منطقه یا آن قانون باید با مشورت با نگاه تخصصی و تجربی این افراد درآمیخته شود چنانچه گاها در لوایح پایین مدیریتی، ایده‌های نابی به بخش‌های بالایی ارجاع داده می‌شود و تا زمانی که به مرحله مطرح شدن برسد مراتبی را طی می‌کند که این مدت زمان سبب می‌شود تا گاها طرح ابتدایی و ارائه شده با طرح اجرایی تفاوت‌ها و تغییراتی داشته باشد و طرح ابتدایی از حالت صحیح خود خارج شود که در این بین وظیفه ما کاهش فاصله بین ایده تا اجرا است به تعبیر دیگر باید ارتباط با لایه‌های پایینی برقرار کرد تا موضوع به درستی درک شود؛ تصمیمات مدیران مرکز استان بسیار مفید‌تر از آن چیزی است که در مرکز کشور رقم می‌خورد و در همین راستا، اندیشکده‌ها فاصله طرح، تصویب و اجرا را کم کرده و نتیجه‌های خوبی را برای کشور رقم می‌زنند. این مسئول تاکید کرد: اندیشکده حکمرانی استان می‌تواند هسته‌های تصمیم‌گیر ایده‌ها را تغییر ماهیت داده و فرآیندی را پی‌ریزی کند که طرح اولیه و آنچه در مجلس به تصویب می‌رسد از قرابت معنایی و مفهومی بالایی برخوردار باشد. وی بیان کرد: گاها استادان دانشگاهی مطرح می‌کنند که از ظرفیت آنها در مجموعه حکمرانی استفاده نمی‌شود و از سوی دیگر مدیران کلان کشور هم معترضند که نیاز ما با آنچه که استادان عرضه‌ می‌کنند همخوانی ندارد که این مسئله نشان می‌دهد  بین زبان علم و زبان اجرایی فاصله‌ای وجود دارد و لازم است زبان علمی به زبان اجرایی مبدل شود و اندیشکده حکمرانی این توانایی را دارد که زبان سخت و تخصصی دانشمندان را به زبان اجرا و عملیات تبدیل کند چراکه فعالیت آن کار بست دانش بوده و صرفا نباید به کار پژوهشی تخصصی و فنی بپردازد. کاظمی یادآور شد: تفاوت اندیشکده حکمرانی با سایر اندیشکده‌ها این است که  کار اندیشکده عموما تخصصی بوده اما اندیشکده حکمرانی شبکه‌ای از تمام موضوعات استان و کشور است که مشارکت تمام دانشگاه‌های تراز یک استان، ترکیبی از مدیران با تجربه استان و اساتید دانشگاهی را می‌طلبد و از اساتید پویا در شورای اندیشکده نیز استفاده می‌شود. وی افزود: مدیر اندیشکده و دبیر شورای علمی باید در حوزه مسائل استراتژیک استان که نیاز به قانونگذاری دارد ورود کند و با تشکیل کارگروه و کمیته و شورای تخصصی  در جهت مردمی‌سازی حکمرانی قدم بردارد و نخبگان را در این عرصه پویاتر کند. این مسئول در پایان با تاکید براینکه محور مردمی‌سازی در نظام حکمرانی ما چون ستاره می‌درخشد گفت: اندیشکده حکمرانی خانه‌ای برای گفتگوی عالمانه و محلی برای حل مسائل استان و ملی است. علی فرهادی، معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه اظهار کرد: تاکنون در حوزه راه‌اندازی اندیشکده‌ها و برخی مسائل ملزوم، کم‌کاری‌هایی انجام شده و در مواردی اقدامات لازم صورت نگرفته است که طبق گفته امام راحل دشمنان شناخت بیشتری از انقلاب ما داشتند و براین اساس جنگ هشت ساله را تحمیل کردند که در این بین تمرکز ما معطوف به مسائل نظامی و دفاع مقدس کردند درحالی که  لازم بود نسبت به مردمی سازی حکمرانی اقداماتی صورت بگیرد زیرا شان حکمرانی، مردمی بودن آن است که به یقین غفلت در این حوزه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. وی با تاکید براینکه غفلت در حوزه‌های  مالیات، تنظیم‌گری‌ و اقتصاد نیازمند توجه و بکارگیری ظرفیت نخبگان است افزود:  ۱۴ الی ۱۵ دفتر در پنج معاونت پژوهشی در مرکز پژوهش‌های مجلس وجود دارد که با ۵۰۰ پژوهشگر در ارتباط است. این مسئول ابراز کرد: هرچند مسولان دلسوز بوده و ریشه‌های سیاسی و حکمرانی ریشه مقدسی دارد و وقت و هزینه زیادی صرف می‌شود اما رضایتمندی مردم حاصل نمی‌شود که لازم است در حوزه ایجاد احساس رضایت نیز اقداماتی لحاظ شود. وی با تاکید براینکه ۱۸ هزار گزارش تخصصی و ۱۸ هزار اثر توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده است عنوان کرد: توجه به برنامه هفتم به عنوان نقشه راه پنج ساله کشور باید در اولویت تمام اندیشکده‌ها قرار بگیرد و مدت زمان درنظرگرفته شده برای این امر یک فرصت چندماهه است. وی در پایان گفت: ما به اندیشکده‌ها نگاه راهبردی، کاربردی و کاملا فنی داشته و نگاه سیاسی نداریم و تلاش داریم از ظرفیت آنها برای کشور استفاده کنیم.