درج شده توسط: مدیر سایت

بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در دانشگاه برگزار شد

21 Apr 2014

کد خبر : 865356

تعداد بازدید : 1

مهندس مهدی مجابی، استاد دانشگاه علم و صنعت، نویسنده و پژوهشگر معماری و شهرسازی در این همایش گفت:  ایکوموس( شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی)هر سال موضوعی را به این مناسبت اعلام کرده و بیانیه ای را برای اعضای عضو این شورا که کشور ما نیز عضو آن است اعلام می دارد که امسال با موضوع میراث یادبود عنوان شده است تا  اعضای بین المللی و کمیته های ملی ایکوموس با برگزاری فعالیت هایی مانند کنفرانس ها، همایش ها، گردهمایی ها باعث ارتقاء آگاهی مردم در زمینه میراث یابدبودها و توجه به این امر مهم شوند.

وی گفت: توجه ویژه به بناهای تاریخی ارزشمند، حفاظت و بهره برداری از آنها در راستای اهداف عالیه و اجتماعی از  برنامه ها و محورهای ایکوموس در صدور بیانیه به همین مناسبت است.

مهندس مجابی در ادامه ابیان داشت:  ایکوموس هرساله با نوآوری و به شکل خلاقانه مفاهیم کلی و خرد میراث فرهنگی را مورد بررسی تحلیلی، دقیق و تخصصی قرار می دهد بطور مثال اعلام سال میراث کشاورزی در سال های قبل و لزوم حمایت و اهمیت به میراث کشاورزی  و داشتن نگاه ویژه در حفظ و فعال کردن این میراث ارزشمند  و زنده به ویژه در ایران به عنوان کشوری که دارای قدمتی طولانی از میراث به جامانده از میراث کشاورزی است از جمله این موضوعات اعلام شده توسط ایکوموس بود.

وی همچنین ابراز داشت : امسال ایکوموس گام بلند تری در تعیین مفاهیم برداشته و تفاوت آن در انتخاب یک مفهوم خرد و زیر مجموعه ای از میراث فرهنگ یعنی میراث یادبودهاست، در واقع توجه به میراث یادمانها و یادبودهایی است که در نتیجه رویدادها و وقایع تاریخی به جا مانده است.

مهندس سید مهدی مجابی افزود: ایران کشوری است که در بسیاری از این مباحث فرهنگی اعلام شده توسط ایکوموس مسئولیت سنگینی دارد و این مسئول دانستن در مقابل دنیا با خود الزامات عملی به همراه دارد بطور مثال باید روش های نوین حفاظتی و خلاقانه در مبحث بناها و بافت های تاریخی ارائه دهیم .

وی با اشاره به آثار ارزشمند مشاهیری چون حمدالله مستوفی در قزوین بیان داشت : آثار برجامانده از حمدالله مستوفی ، قدردانی از کار گذشتگان نه به شکل تقلیدی بلکه به شیوه نوآورانه در نگاه به تاریخ است ، کشف باب جدیدی در مبحث تاریخ و توجه به مضامین جهانی تاریخ و توجه به بناها، شهرها و محدوده های جغرافیایی برای اولین بار در جهان توسط ایشان به عنوان پیشگام در این عرصه در آثار این مورخ دیده می شود که در اثر ارزشمند تاریخ گزیده خود تحت عنوان باب الجنه قزوین به این امور مهم  اشاره می کند که فصل جدیدی  در مباحث تاریخی جهانی می باشد.

مهندس مجابی در ادامه افزود: هدف ایکوموس در طرح این موضوع عبور از کالبد فیزیکی بناها و توجه به حقایق وجودی و ارزش های تاریخی بناهاست و ایکوموس با طرح این موضوع این گام را در این راستا برداشته تا به کانون های اصلی تاریخ و ارزش های وجودی بناهای تاریخی بپردازد.

وی در پایان بیان داشت: توجه به صاحبان این آثار و نقش آنها در تاریخ زمان خود و نقش یادمانهای آنها در تحلیل رویدادها و ارزش های انسانی به عنوان یک کلیت، هدفی است که این سازمان با اعلام این موضوع دنبال می کند و امیدواریم که امسال با برگزاری نشست و همایش های علمی در سطح ملی و بین المللی و ارائه مقاله ، کنفرانس و چاپ آثار و اطلاع رسانی در این راستا گام های موثری در پرداختن به مبحث میراث یادمانها داشته باشیم که توجه به این زمینه با توجه به تنوع و تکثر این یادمانها و یادبودها در کشورمان ایران بسیار قابل توجه و ارزشمند است.

حمیده چوبک، مدیر پایگاه میراث فرهنگی الموت نیز در این همایش  اظهار کرد: ایکوموس جهانی  آگاهانه پیام خود را به همگان رسانده و یادها، خاطره‌ها و یادبودها را مطرح کرده است تا بناها و محوطه‌های تاریخی فراموش نشود.وی افزود: این شورا با اقدامات خود و نامگذاری سال جاری با عنوان میراث یادبود برای گرامیداشت این آثار به همگان تلنگری زده است تا توجه آنان را بیش از پیش به آثار تاریخی جلب کند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی الموت در ادامه بیان داشت: بناها و محوطه‌های تاریخی باستانی در بر گیرنده بیشتر مجموعه‌ها و شکل‌های گوناگون مکان‌های میراث فرهنگی همچون منظر فرهنگی زیستی، یادمان‌های ملموسی از خاطره‌ها و کارهایی از تجربه‌های بشری است.چوبک تصریح کرد: میراث یادبود، یادمان‌هایی شامل آثار گوناگون مانند نوشته‌های کنده و بناهای مذهبی و آرامگاه‌ها با معماری شکوهمند منحصر به فرد و نیز نقش برجسته و مجموعه‌های یادمانی است.

وی افزود: یادمان‌های آثار تاریخی یا صنعتی همچون میدان ورودی شهر قزوین که با عنوان «مینودر»، پیشینه فرهنگی قزوین را یادآوری می‌کند، نیز به نوعی میراث یادبود محسوب می‌شود.چوبک تصریح کرد: الموت که یادآور جریان مهم مذهبی تشیع است، یادگار و یادبودی از مقاومت، تشیع، فرهنگ و علم است. و با حفظ اصالت، یکپارچگی، و تمامیت این آثار است که می‌توانیم نشان دهیم لیاقت برخورداری از این میراث فرهنگی ارزشمند را داریم.

چوبک با اشاره به اینکه ایران سرزمین یادمان‌ها، بناها و یادگارهاست، اضافه کرد: از مقبره کورش یا نقش برجسته‌های بیستون به عنوان یادآور صلحی که روزگاری قلمروی را زیر پوشش قرار داده است، نیز می‌توان به شکل نوعی میراث یادبود نام برد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی الموت بیان کرد: نقش برجسته‌های بی شاپور، اسکندر که جامه شرقی بر تن کرد و آداب و رسوم ایرانی به جای آورد و باغ‌های فراوانی که نماد و یادگار دوران‌های فکر و اندیشه‌های زیست محیطی و نوع مدیریت آنهاست، نیز از نمونه‌های این یادمان‌ها محسوب می‌شود.

شایان ذکر است همایش یکروزه بناها و محوطه تاریخی با موضوع میراث یادبود توسط انجمن دوستداران یادمان‌های ماندگار و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و دانشکده معماری و شهر سازی دانشگاه روز یکشنبه 31 فروردین  برگزار شد. ا رائه مقاله با عنوان بازخوانی تاریخی ـ کالبدی مسجد حیدریه قزوین از سوی بتول صحراکاران و مقاله مروری بر مرمت برج‌های خرقان از سوی مهرزاد پرهیزکاری پژوهشگر تاریخ معماری و شهرسازی، قرائت بیانیه ایکوموس، معرفی دبیرخانه مجموعه مقالات قزوین و  توزیع کتاب بخش دیگری از برنامه های این همایش بود.