درج شده توسط: مدیر سایت

برگزاری همایش ملی شهرسازی و معماری در گذر زمان در دانشگاه

20 May 2013

کد خبر : 862122

تعداد بازدید : 2

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در نخستین همایش ملی شهرسازی و معماری در گذر زمان بیان کرد: زمانی که انسان به جهان پیرامون خود می نگرد، مشاهده می کند که تمام نعمت هایی که خداوند به طور طبیعی در اختیار وی قرار داده و یا ابزار و امکاناتی که با دانش خود کسب کرده است، در خدمت انسان قرار دارد.

عبدالعلی آل بویه ادامه داد: دانش، معرفت و تمامی آنچه که پیرامون انسان قرار دارد، از حیث و لحاظی ناظر بر نیازهای روحی و جسمی انسان است به طوری که دانش فلسفه در راستای پاسخگویی به نیاز علت وجودی و چرایی انسان شکل گرفته است.  

وی افزود: اگر مشاهده می کنیم که دانش پزشکی ایجاد شده و سپس در اثر کوشش های اندیشمندان در طول تاریخ به پختگی رسیده، تنها برای این است که در خدمت انسان قرار گیرد تا انسان آسیب های جسمی و روحی خود را با این دانش برطرف کند.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)  اضافه کرد: دانش معماری و شهرسازی نیز نظیر دیگر علوم و دانش ها، برای پاسخگویی به بخشی از نیازهای انسان فراهم شده است و محور تمام علوم انسان است.

وی عنوان کرد: یک تفاوت اصلی میان انسان در اندیشه های مکاتب مادی و الهی به ویژه اسلام وجود دارد و آن این است که خداوند متعال انسان را آفریده تا به نقطه کمال برسد.

آل بویه خاطر نشان کرد: علت وجودی انسان این است که استعدادهای نهفته در وی آشکار و شکوفا شود و بر این نگاه تکیه دارد که انسان در این جهان مهمان و رهگذر است و باید مسیر کمال را طی کند و در این صورت است که دستاوردهای دست انسان متفاوت خواهد شد.

در ادامه رئیس دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: استقبال کم نظیر دانشجویان، اساتید و محققان از این همایش نشان از انگیزه و علاقه متخصصان و مهندسان متعهد جامعه به ارتقا علمی و عملی در رشته های شهرسازی و معماری دارد و امیدواریم دستاوردهای این همایش ها چراغ راهی برای پویندگان این علم باشد.

حسن ذوالفقارزاده افزود: نگاه مختصر به شهرسازی و معماری ایران در دوره های گذشته و توجه به آثار بی بدیلی که ساخته شده است به ما هشدار می دهد که هنوز از جایگاه خوبی در این رشته برخوردار نیستیم و از نظر کیفی و ماهیتی با معماری و شهرسازی ایده آل و مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی تأکید کرد: ما تاکنون نتوانسته ایم الگوها و طرح های هماهنگ و متناسب با ارزش های ایرانی ارائه کنیم و طراحی های ما اعم از میادین، محلات، مجتمع های مسکونی نظیر مسکن مهر با چالش های گوناگونی مواجه است و بیشتر با الگوهای غربی هماهنگی دارد.

رئیس دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) توضیح داد: امیدوار هستیم تا ارگان های گوناگون در این عرصه تلاش کنند تا با توجه به توانایی های تحصیل کردگان این رشته ها، اتاق فکری برای این منظور تشکیل دهند تا نه تنها جبران مافات شود بلکه به سمت توسعه پایدار و احیای زیستگاه ها حرکت کرده و شتاب بیشتری در راه و شهرسازی و معماری ساختمان ارائه دهیم.

همچنین دکتر رحیم هاشم پور دبیر علمی همایش بیان کرد: شهرها فضاهایی هستند که انسان آن ها را در اختیار خود گرفته و در راستای بهره وری از آن تمام  عناصر را به نفع خود تغییر می دهد. عامل زمان برای رسیدن به نیازهای اقتصادی، اجتماعی انسان نقش به سزایی دارد. در برخی از مواقع تغییر و تحولات در زمان سرعت قابل توجهی را داشته و در برخی از مواقع تحولات به کندی پیش می روند.  

توسعه شهرنشینیی، توسعه شهرهای موجود و پس از آن پدیده شهرهای جدبد در قرن اخیر، از تحولات شهرسازی دنیای امروز محسوب می شوند. رشد بی رویه و معضلات اجتماعی حاصل از سکونت در محیط شهری موجب شده است که خیلی از اتفاقات و ناملایمت های زندگی بشری را به شهر و ساختار شهری نسبت بدهیم.

وی در ادامه افزود: نظریه های شهرسازی که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرت بیستم وارد بحث سیاست گذاری، برنامه ریزی و طراحی شهری گردید، شهرهای جهان را تحت تاثیر فرار داده و شکل و فرم آن ها را تغییر داد. بحث طرح های جامع شهری و طرح های تفصیلی و به دنبال آن ها امروزه طرح های راهبردی ساختاری قوانینی را وضع می کنند که شکل و ماهیت شهرهای آینده ما را از پیش تعین می نمایند. 

در طرح های شهری ضوابط و مقررات مربوط به بلوک ها و واحد های مسکونی، سیستم حمل و نقل شهری، سیما و منظر شهری از یک طرف و توسعه، ساماندهی بافت های فرسوده، توجه به بافت های خالی و حل مشکل حاشیه نشینی در مناطق مختلف شهری از طرف دیگر  در دستور کار این طرح ها قرار می گیرد.

با توجه به این که سابقه طرح های شهری در ایران نزدیک به نیم قرن و در برخی از کشورهای جهان به بیش از یک قرن می رسد، متاسفانه نتیجه حاصله چندان مطلوب نیست. این تغییرات در هر کجای دنیا با توجه به شرایط محیطی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قدرت حکومتی صورت گرفته و معماری و شهرسازی به آن دوران نسبت داده می شود. دوران قرون وسطایی، دوران رنسانس، گوتیک، مدرن و اسلامی (در ایران)،  هر کدام به نوعی اثرات معماری و شهرسازی را به خود و سبک مورد تائید خود اختصاص داده اند. 

رحیم هاشم پور عنوان کرد: در واقع معماری و شهرسازی متناسب با دوره های مختلف دارای انعطاف ها، تعاملات و الزاماتی هستند که تنوع معماری و شهرسازی شهره های جهان را تشکیل می دهند. معماری و شهرسازی همواره دستخوش تغییرات و تصمیمات حکومتی و تسلیم نظریات علمی قرار گرفته و در ابعاد کوچک و یا بزرگ ایجاد شده اند. امروزه با ارائه نظریه های شهر هوشمند، شهر عمودی و آرمان شهر سعی در تغییر ساختار اساسی شهرهای موجود دارند.

شهر هوشمند و شهر پایدار و همین طور استفاده از انرژی خوشیدی و انرژی پاک در معماری و شهرسازی از جمله نظریه های جدید در شهرسازی امروز است که معتقدان به این نظریه همواره سعی دارند که این گونه شهر ها را ایجاد نمایند. البته در حال حاضر چند شهر با این نظریه ایجاد شده اند ولی به دلیل هزینه قابل توجه اولیه، خیلی از کشورها قادر به ایجاد این شهرها نمی باشند.

  مدت هشت سال برای چگونگی برپایی "همایش ملی شهرسازی و معماری در گذر زمان"، فکر و برنامه ریزی شد. این نه به دلیل این که یک همایش نیازی به هشت سال تفکر دارد، بلکه برای چگونگی، نحوه، مدت و خروجی این همایش نیاز به تفکر بیشتری داشتیم. پس از بررسی های لازم و مشورت با مسؤولان محترم دانشکده و اعضای هیات علمی گروه های مختلف آموزشی اقدام به برگزاری این همایش نمودیم.  این همایش "اولین همایش شهرسازی و معماری در گذر زمان" است که متعاقب آن دومین همایش در سال آینده در همین زمان برگذار خواهد شد.

دکتر هاشم پور خاطر نشان کرد: هدف از این همایش بررسی تحولات معماری و شهرسازی ایران و جهان است که هر سال با انتخاب یک موضوع مهم این همایش برگزار خواهد شد. تاثیر اقدامات متخصصین شهر سازی در شهرهای موجود و یا در شهرهای جدید، همواره مورد بحث و گفتگوی مخاطبین آن ها (ساکنین)، بوده و  همواره این سؤال وجود دارد که: آیا شهرهای امروز ما توانسته اند پاسخ گوی نیازهای شهروندان ما باشند؟ ایا این شهرها حافظ منافع مادی، فرهنگ، هویت و تمدن ما هستند؟ شهرهای آینده ما چکونه شهرهایی خواهند بود؟ و .... صدها سؤال دیگر که مخاطبین مستقیم آن ها معماران و شهرسازان می باشند. به همین منظور این همایش سعی خواهد کرد که تمامی این سؤالات را مورد بررسی قرارداده و پاسخ صحیحی به آن ها بدهد.

برای این که این همایش بتواند ارتباط خود را با جامعه فرهیخته علمی: اساتید، محققین، دانشجویا و مراکز و سازمان های مختلف اجرایی برقرار کند، یک دبیرخانه دائمی در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین، همراه با یک سایت وایمیل و تلفن مستقل آماده پاسخگویی و همکاری می باشد.

گفتنی است  55 10 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده که از این میان تعداد 554 مورد برگزیده و تعداد 113 مقاله برتر نیز در نشریه الکترونیک به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/