درج شده توسط: مدیر سایت

برگزاری همایش مشترک مسؤولان دانشگاه های ایران و عراق

10 Nov 2013

کد خبر : 863789

تعداد بازدید : 3

 

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، همایش مشترک مسؤولان دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران و عراق به میزبانی دانشگاه بصره با حضور روسای بیش از 30 دانشگاه عراق و مسؤولان تعدادی از دانشگاه های ایران نظیر دانشگاه صنعتی شریف، فردوسی مشهد، شهید چمران و دانشگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش؛ در این همایش که با هدف ارتقای علمی و آموزشی دانشگاه های دو کشور برگزار شد، وزیر آموزش عالی عراق توسعه و بهبود روابط علمی و فرهنگی دو کشور همسایه و دوست، عراق و ایران را ضروری دانست و افزود: در این همایش راهکارهای توسعه روابط علمی و تحقیقاتی بین دو طرف بررسی می شود و این همایش فرصتی است تا دانشگاه های دو کشور با هم بیشتر آشنا شوند.

علی الادیب افزود: وزارت علوم عراق برنامه ویژه‌ای برای اعزام دانشجو به دانشگاه‌های خارجی دارد و ایران می‌تواند نقش مهم و ظرفیت سازی بالایی در این زمینه داشته باشد. در گذشته نیز چند تفاهم نامه در زمینه های علمی و تبادل دانشجو بین ایران و عراق به امضا رسیده است.

بر اساس این گزارش؛ در این همایش نشست های تخصصی و رایزنی هایی در زمینه تبادل استاد و دانشجو، راه اندازی پارک های علمی و فناوری در عراق و برگزاری نشست های مشترک برگزار شد و دانشگاهیان ارتقای همکاری بین دانشگاه های ایران و عراق را موجب رشد و بالندگی علمی دو کشور دانستند. دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در مذاکراتی که با تعدادی از دانشگاه های عراق از جمله دانشگاه‌های بصره و کوفه داشت متعهد شد در راستای سیاست های کلی دانشگاه زمینه‌های گسترش روابط بین دانشگاه های دو کشور را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

در طی سفر هیأت ایرانی به عراق بازدیدی از دانشگاه جامع بصره صورت گرفت که طی آن هیأت رئیسه دانشگاه بصره برای اعزام استاد ایرانی برای تدریس در مقطع دکتری در دانشگاه بصره ابراز علاقه کردند که مقرر شد پس از مطالعه و عقد تفاهم‌ در صورت لزوم اجرایی گردد. همچنین توافق اولیه جهت برگزاری مسابقات قرآنی بین دانشجویان دانشگاه‌های دو کشور صورت گرفت.

همچنین در حاشیه این مراسم، هیأت اعزامی با چند شبکه عربی زبان از جمله العالم و شبکه سراسری سیمای جمهوری اسلامی ایران مصاحبه کرده و رسالت و علاقه‌مندی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) را در پذیرش دانشجویان غیر ایرانی بیان کردند.

گفتنی است در حال حاضر حدود 2 هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه های مختلف ایران تحصیل می کنند.

انتهای پیام/