درج شده توسط: مدیر سایت

اولین نشست شورای مدیران برنامه و بودجه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی منطقه 4 کشور

14 Feb 2016

کد خبر : 880924

تعداد بازدید : 4

دکتر نایینی،رییس دانشگاه ضمن خوشامدگویی،به کمبود بودجه دانشگاه ها اشاره نموده و بیان داشت: مدیران برنامه بودجه ضمن چاره اندیشی جهت رفع مشکل، باید با درایت خاص ، برنامه خوبی را تدوین کنند زیرا  دانشگاه ها نمی توانند صرفا متکی به بودجه های دولتی باشند. در ادامه به روندهای شروع شده جهت جذب کمک های خیرین و اوقاف و بخش های خصوصی اشاره و ابتکار وزارت علوم  در منطقه بندی دانشگاه ها را اقدام مناسبی دانست. دکتر محمد حسینی، معاون توسعه، مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی،نیز ضمن خیر مقدم و اظهار خرسندی از تشکیل جلسه، به جایگاه رفیع دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، به عنوان دانشگاهی که مصوبه مجلس دارد و رییس هیات امنای آن، رییس جمهور می باشد و ماموریت فرهنگی دارد اشاره نموده و در ادامه خاطر نشان ساخت: ما باید در مدیریت بهره وری واصلاح ساختارها کار بکنیم. ما تنها کمبود منابع نداریم بلکه کمبود مدیریت منابع را داریم وتلاش ما این است که در دانشگاه با کمک اساتید آمار تحلیل اطلاعات داشته باشیم و بتوانیم در این زمینه به سایر دانشگاه ها و وزارت علوم نیز کمک کنیم. در این  نشست مهندس تقی لو، سرپرست  مدیریت برنامه،بودجه دانشگاه و دبیر منطقه 4 کشور ، میزبانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)را به فال نیک گرفته و این امر را طلیعه ایجاد تحولات خوب دانست. در ادامه نشست دکتر امید، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تحلیل و ارزیابی لایحه بودجه سال 1395  نقاط قوت و ضعف آن را بیان  کرده و جایگاه دانشگاه ها و مسائل مربوط به منابع انسانی را در برنامه ششم توسعه تشریح نمود.  استقلال بیشتر دانشگاه ها در پنج سال آینده، مشارکت دانشگاه ها در تصمیم گیری و برنامه های کلان آموزش عالی و تصمیم گیری و برنامه ریزی مبتنی بر اجماع و عقل جمعی و برگزاری نشست های روسا و معاونین دانشگاه ها به صورت منطقه ای از مواردی بود که دکتر امید به آن اشاره داشت. همچنین دعوت از شورای مدیران مناطق برای بازنگری در جایگاه دانشگاه ها در برنامه ششم توسعه و حتی بررسی نقش دانشگاه ها در سایر حوزه ها مانند موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از دیگر صحبت های معاون  اداری، مالی و مدیریت منابع وزات علوم بود. در ادامه این نشست، دکتر لطفی مدیرکل  برنامه، بودجه و تشکیلات وزارت علوم ابتدا اهداف منطقه بندی نمودن دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی را تشریح و سپس با ترسیم نقشه راه تثبیت جایگاه مدیران برنامه و بودجه را در تصمیم سازی و برنامه ریزی کلان دانشگاهها  افزود: برنامه ریزی دانشگاه ها در برنامه ششم باید مبتنی بر تقاضا محوری، برنامه محوری وماموریت محوری باشد و توجه به نیاز جامعه به نیروی متخصص، بسیار جدی است. وی در ادامه  الگوی بودجه ریزی سال 1395 را تشریح کرده و شاخص های مورد توجه و مهم در بودجه ریزی از جمله توجه به کیفیت آموزش عالی و رقابتی کردن دانشگاه ها را در توزیع بودجه از ویژگی های این الگو  عنوان کرد. در این نشست مدیران محترم برنامه و بودجه دانشگاه های عضو منطقه 4 به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون مسائل و مشکلات  دانشگاه ها در این حوزه  پرداختند که اهم آنها به شرح زیر می باشد.
  • ساختار سازمانی دانشگاه ها
  • اهمیت رتبه بندی دانشگاه ها در عرصه ملی و بین المللی و تاثیر عوامل بیرونی در روند رتبه بندی
  • جلوگیری از جزیره ای شدن شوراهای مناطق و لزوم انطباق خروجی های مناطق با مقررات و دستورالعلمهای اجرایی برنامه و بودجه
  • پیشنهاد تهیه یک نرم افزار جامع حسابداری تعهدی برای کل دانشگاهها به منظور جلوگیری از دوباره کاری و صرفه جویی در هزینه ها
  • لزوم ساماندهی به تخصیص اعتبار ردیف های متفرقه و متمرکز
  • استفاده از تجربیات دانشگاههای برتر کشور جهت ایجاد تنوع در درآمدهای سایر دانشگاهها
  • توجه به دانشگاههای کوچک و اختصاص ردیف خاص برای توسعه آنها
  • مشکلات تبدیل وضعیت کارکنان قرارداد کار معین
  • کمبود مجوز های استخدامی
  • تعیین ضریب خاص برای دانشگاههای صنعتی به لحاظ متفاوت بودن هزینه هایشان در مقایسه با سایر دانشگاهها
  • لزوم تدوین برنامه راهبردی دانشگاهها با استفاده نیروهای نخبه و متخصص همان دانشگاه
در این نشست 4 کارگروه به شکل زیر تشکیل و دبیر و اعضای آنها مشخص گردیدند.
  • کارگروه بودجه ریزی عملیاتی
  • کارگروه برنامه راهبردی
  • کارگروه تحول اداری و بهره وری
  • کارگروه بررسی برنامه ششم توسعه
در ادامه مقرر گردید کلیه کارگروه ها دستور کار خود را تا 10 روز آینده تدوین و به دبیرخانه شورای مدیران منطقه ارسال نمایند. در ادامه جلسه، تقویم نشست های شورای مدیران منطقه 4 در سال 1395 به تصویب اعضاء رسید.