درج شده توسط: مدیر سایت

امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه میونجی کره جنوبی و دانشگاه بین المللی امام خمینی

26 Jan 2013

کد خبر : 861226

تعداد بازدید : 1

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، نشست اعضای هیئت موسسه امور خاورمیانه دانشگاه میونجی کره جنوبی با اعضای هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و روسای دانشکده های این دانشگاه برگزار شد که در راستای افزایش سطح همکاری های علمی، تفاهم نامه همکاری بین این دو دانشگاه به امضا رسید.

رئیس موسسه امور خاورمیانه دانشگاه میونجی کره جنوبی در نشست با اعضای هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: دانشگاه میونجی دارای 18 هزار دانشجو و 200 تا 300 دانشجوی خارجی از سراسر دنیا است.

پرفسور لی ادامه داد: ما درصدد هستیم تا انجمن مشترک ایران و کره را تا ماه می یا آوریل سال 2013 تشکیل دهیم که اساتید دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در این انجمن مشارکت کنند.

وی اضافه کرد: تشکیل این انجمن مورد حمایت سفارت هر دو کشور است و هر زمان اساسنامه انجمن ایران و کره مشخص شود، می توانیم زمینه فعالیت و مشارکت ها را مشخص کرده و از همکاری اساتید ایرانی استفاده کنیم.

 رئیس موسسه امور خاورمیانه دانشگاه میونجی کره جنوبی با اشاره به همکاری با دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در حوزه مطالعات اسلامی عنوان کرد: در کره جنوبی هفت دین مختلف وجود دارد که برای مطالعات تطبیقی در حوزه دین می توانیم از همکاری این دانشگاه استفاده کنیم.

وی توضیح داد: دانش ما از حقوق اسلامی در کره مبتنی بر آموزه های غربی است، البته دانشمندان کره ای به جای اینکه بخواهند متکی بر اندیشه های غربی باشند، سعی می کنند با ذهنیت کره ای مسائل حقوقی را بررسی کنند و خوشحال می شویم در این زمینه از همکاری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) استفاده کنیم.

پرفسور لی با تشکر از مسئولان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: من بسیار تحت تأثیر جو بین المللی این دانشگاه و اقدامات آکادمیک آن قرار گرفتم و بر این باور هستم که ایجاد روابط با دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه کره جنوبی، فرصت را برای گسترش روابط بین جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی فراهم می کند.

وی یادآور شد: ما معتقد هستیم روابط با دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تأثیر مثبت و پیش برنده در ارتقای مطالعات خاورمیانه و روابط دو دانشگاه خواهد داشت.

در ادامه معاون روابط بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: شهر قزوین یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران با بیش از 5 هزار سال قدمت است و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در چنین شهری واقع شده است.

سید محمد میرحسینی افزود: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) دارای بیش از 50 رشته در مقطع کارشناسی، بیش از 30 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و نزدیک به 12 رشته در رشته دکترا است که بستر مناسبی برای روابط دانشگاهی بین دو دانشگاه از سطح پایین تا سطح بالا است.

وی اعلام کرد: این دانشگاه با داشتن مرکز آموزش زبان فارسی که یکی از مراکز قدیمی، آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است، می تواند پل ارتباطی بین دو دانشگاه باشد.

مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در ادامه در خصوص سوابق شکل گیری روابط این دانشگاه با دانشگاه میونجی کره گفت: در سال گذشته با سفیر ایران در کره جنوبی وارد گفتگو شدیم مبنی بر اینکه این دانشگاه ظرفیت خوبی برای همکاری با موسسات همتا در کشور کره دارد و با توجه به این امر، سال گذشته بازدیدهایی صورت گرفت و وارد فضایی شدیم که با این دانشگاه تفاهم نامه همکاری امضا کنیم.

محمد حسینی مقدم عنوان کرد: کشور کره جنوبی داد و ستدهای مختلف فرهنگی و اقتصادی با کشور ایران دارد و ما امیدوار هستیم روابط دو کشور عمق بیشتری در آینده یابد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه این هیئت به حوزه علوم و تحقیقات اسلامی علاقمند هستند و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) مجله معتبری در حوزه مطالعات جهان اسلام و مجله لسان المبین در حوزه مطالعات زبان عربی دارد، ظرفیت خوبی برای ارتباط بیشتر است.

در ادامه مدیر گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: خاورمیانه از اهمیت بسیاری برخوردار است و ما با نظر اساتید و نویسندگان غربی در این حوزه آشنا هستیم و آشنایی با نظرات آسیایی در این خصوص مهم است زیرا منابع کمتری در این حوزه وجود دارد.

قاسمی اضافه کرد: این همکاری می تواند زمینه را برای تبادل فکر و اندیشه فراهم کند؛ خاورمیانه وسیع است و می شود خاورمیانه را در حوزه فرهنگ، سیاست، اقتصاد، تاریخ و جغرافیا مطالعه کرد، از این رو باید حوزه های همکاری را مشخص کنیم تا در این خصوص نشست های دو جانبه ای را داشته باشیم.

وی تأکید کرد: علاوه بر نشست های تخصصی، می توان دوره های کوتاه مدت برای اعضای هیئت علمی در نظر گرفت و مبادله دانشجو و استاد، انتشار مقالات، برگزاری فرصت های مطالعاتی و همایش های مشترک در ایران و کره نیز می تواند صورت گیرد.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز تصریح کرد: اگر بخواهیم کالج زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه میونجی کره داشته باشیم، پیشنهاد می شود که مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه، این موسسه را راه اندازی کند و موسسه در سطوح ابتدایی، متوسطه و پیشرفته آموزش ها را ارائه و بعد از هر مقطعی نیز به دانشجویان مدرک اعطا کند.

احمد پاشا زانوس اضافه کرد: نقطه مشترکی که گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی می تواند با موسسه امور خاورمیانه داشته باشد این است که وقتی فعالیت زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه میونجی در سال 2014، راه اندازی می شود، رشته ایران شناسی نیز فعالیت خود را در دانشگاه ما آغاز خواهد کرد.

وی افزود: مقالات علمی حوزه دیگر همکاری بین دو دانشگاه می تواند باشد به طوری که گروه تاریخ دانشگاه ما مجله مطالعات تاریخ ایران اسلامی را راه اندازی کرده است و در بحث مقالات می توانیم همکاری داشته باشیم.

در ادامه رئیس دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: با توجه به اینکه گروه های علمی در این دانشکده شامل گروه فلسفه و کلام اسلامی، تاریخ اسلام، فقه و حقوق اسلامی و گروه مطالعات قرآنی است، ما می توانیم در بخش اسلام شناسی و ایران شناسی با دانشگاه کره جنوبی همکاری علمی داشته باشیم.

نمازی فر اعلام کرد: در گروه فلسفه و حکمت نیز می توانیم بحث مطالعات تطبیقی در ادیان را مطرح کنیم و در گروه فقه و حقوق اسلامی در حوزه حقوق بشر و مطالعه تطبیقی بین قوانین ایران و کره، انجام مطالعات می تواند صورت گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین در بحث اقتصاد اسلامی که یک شعبه آن بانکداری اسلامی است، کشورهای بسیاری خواهان داشتن اطلاعات در این حوزه هستند که این دانشکده می تواند در این زمینه همکاری داشته باشد.

وی یادآور شد: رشته دیگر در دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، تاریخ اسلام است که دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) می تواند در بحث آشنایی با فرهنگ و تمدن اسلام، همکاری داشته باشد.

در ادامه رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: دانشکده علوم اجتماعی دارای شش رشته تحصیلی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و به تازگی نیز رشته آینده پژوهی در آن دایر شده است و حدود یک هزار و 400 دانشجو دارد که یک سوم آنها خارجی هستند.

عبدالله کیایی تصریح کرد: جای دانشجویان کره جنوبی در دانشگاه ما خالی است و درخواست می کنیم که دانشجویان این کشور برای تحصیل به دانشگاه ما اعزام شوند.

وی خاطر نشان کرد: ما می توانیم در رشته حقوق همکاری های مشترکی داشته باشیم و این درخواست را داریم که برای به دست آوردن اطلاعات در خصوص مکتب اسلام به منابع عربی مراجعه کنید زیرا زبان علمی دنیای اسلام، زبان عربی بوده است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ادامه داد: ما با کشورهای شرقی به ویژه کره جنوبی دارای ارزش ها و احساسات مشترکی هستیم و از همین رو نیز خواستار همکاری های بیشتر در زمینه تبادل استاد و دانشجو و برگزاری نشست های علمی هستیم.

گفتنی است این نشست با امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین دانشگاه میونجی کره جنوبی و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به پایان رسید.

انتهای پیام/