درج شده توسط: مدیر سایت

اختتامیه دوره ی دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی

05 Sep 2012

کد خبر : 860461

تعداد بازدید : 8

دوره ی دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی، اجرایی توسط مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه با برگزاری اختتامیه آن روز سه شنبه 14/6/1391 به کار خود پایان داد. در این جلسه رئیس مرکز گسترش زبان فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گزارش داد: سالانه 200 دانشجوی خارجی برای یادگیری زبان فارسی به ایران آمده و در دوره های دانش افزایی شرکت می کنند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، سید محمد رضا دربندی در مراسم اختتامیه دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی که در دانشکده علوم انسانی دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: چندین کشور دنیا هستند که برای گسترش زبان خود تلاش می کنند که از جمله این کشورها، فرانسه، اسپانیا، روسیه و آلمان هستند که هدف فعالیت اینها برای گسترش زبان کشورشان، معرفی فرهنگ و سنت های خود به مردم جهان است.

وی ادامه داد: در ایران، 10 دانشگاه این توانایی را دارند که دوره های دانش افزایی و آموزش زبان فارسی را برگزار کنند که از جمله این دانشگاه ها، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین است که بهترین دانشگاهی است که می تواند زبان فارسی را به غیرفارسی زبانان آموزش دهد.

وی نیز عنوان کرد: هدف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی، آشنایی با ادبیات فارسی است و ادبیات فارسی نیز بیانگر فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

دربندی یادآور شد: فرهنگ ایرانی و اسلامی از هم جدا شدنی نیستند و شما دانشجویان با خواندن ادبیات فارسی با این دو فرهنگ آشنا می شوید از این رو بنای ما نیز بر این است که به علاقمندان زبان فارسی کمک کنیم تا این زبان را بیاموزند و با ادبیات فارسی آشنا شوند و از زیبایی های این زبان لذت ببرند.

وی توضیح داد: زمانی که شما وارد ایران شدید، ذهنیتی در خصوص این کشور داشتید و بعد از حضور 25 روزه در کشور ما، این ذهنیت قطع یقین تغییر کرده است از این رو سعی کنید گزارشی از این سفر بنویسید و آن را در وبلاگ یا نشریه دانشگاه خود منتشر کنید تا دیگران نیز از این تحول در ذهن شما استفاده کنند.

رئیس مرکز گسترش زبان فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: با پایان این دوره، کار شما آغاز شده است و می توانید با ارتباط با این مرکز کتاب و یا نرم افزار مورد نیاز خود را تأمین کنید و اگر دانشگاه شما با ما مرتبط نیست، این ارتباط را ایجاد کرده و ما می توانیم اتاق ایران را در دانشگاه شما ایجاد کنیم.

در ادامه معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: هفتادونهمین دوره دانش افزایی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد و در این دوره 103 نفر شامل 57 نفر خانم و 46 نفر آقا حضور داشتند و طی حدود 100 ساعت به آموزش و یادگیری زبان فارسی همت گماشتند.

محمدرضا دهشیری عنوان کرد: زبان فارسی، زبان دوم جهان اسلام است و از این رو بسیار حائز اهمیت است و حامل پیام و ارزش های معنوی، فرهنگی و مفاهیمی از قبیل صلح، معنویت، محبت، نوع دوستی و هم زیستی مسالمت آمیز است.

وی افزود: زبان فارسی، زبان حق گویان و عدالت خواهان است از این رو نسل جوان توجه فراوانی به این زبان دارند و قدمت این میراث فرهنگی و محدوده گستره جغرافیایی این زبان از شبه قاره هند تا خاورمیانه را در بر می گیرد.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: زبان فارسی به عنوان زبان علم و دانش نیز مطرح است به طوری که با توجه به پیشرفت کشور ما در عرصه های علمی و در بخش هایی چون نانوتکنولوژی و دانش های بنیادین، اقبال به یادگیری زبان فارسی افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: شما با حضور در ایران و یادگیری زبان فارسی، درک عینی از فضای فرهنگی ایران پیدا کردید و می توانید پیام رسان فرهنگی ایران در کشور خود باشید و ما به شما به عنوان سفیران فرهنگی ایران می نگریم.

دهشیری تأکید کرد: شما زبان آموزان مسئولیت دارید، هر آنچه را دیده اید، منتقل کنید و اگر ذهنیت و ابهام منفی نسبت به این سرزمین وجود دارد، آن را برطرف کنید و حضور شما در این دوره فقط برای دانش افزایی نیست بلکه درک فرهنگ ایران زمین، راز و رمز زبان فارسی و رمزگشایی از تعاملات فرهنگی مردم با یکدیگر است.