درج شده توسط: مدیر سایت

اجرای طرح عظیم شتابگر ملی در دانشگاه

06 Mar 2012

کد خبر : 859645

تعداد بازدید : 2

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، دکتر محمد جواد لاریجانی در مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: در سال‌های ابتدای تأسیس این دانشگاه باور نداشتم که می‌تواند توسعه چشمگیری داشته باشد و ظرفیت مهمی را پیدا کند ولی خدا را شکر که این دانشگاه به یکی از مراکز علمی مهم کشور تبدیل شد.

وی با اشاره به بیداری اسلامی و نقش این دانشگاه در تربیت نخبگان جهان اسلام ادامه داد: این دانشگاه می‌تواند جایی باشد که نخبگان سیاسی و مدیریتی آینده منطقه را کمک کند که بتوانند بصیرت داشته و شرایط حقیقی را تشخیص دهند و اولویت‌ها را فهمیده و تصویر درستی از نظام اسلامی و مدیریت کارآمد داشته باشند و این پتانسیلی است که مخصوص دانشگاه است.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اضافه کرد: این دانشگاه در این زمینه می‌تواند نقش مهمی را بر عهده داشته باشد و ان‌شاا... با همتی که وجود دارد، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) یک مرکز بزرگ علمی نه تنها در کشور و جهان اسلام بلکه در کل عالم خواهد شد.

وی به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: انقلاب اسلامی حادثه بزرگ تاریخی بود که دو دستاورد مهم از این حادثه به وجود آمد که تأسیس نظام اسلامی و جمهوری اسلامی و دیگری نهضت بیداری اسلامی بود؛ امام خمینی (ره) از روز نخست توفیق انقلاب، صحبت از نهضت بیداری می‌کردند و انقلاب را دارای ابعادی فراتر از مرزها می‌دانستند.

لاریجانی عنوان کرد: امروز شاهد این پدیده عظیم هستیم که ارکان سیطره غرب را به لرزه درآورده و تعادل آنها را بر هم زده به طوری که اظهارات اوباما نیز این امر را نشان می‌دهد و انتخابات نیز بیشتر تعادل آنها را بر هم زد.

وی با اشاره به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه "من به ملت و دولت ایران اخطار می‌کنم اگر منافع ما در منطقه به خطر افتد ما در حمله به ایران تردید نخواهیم کرد" اعلام کرد: اگر منافع آمریکا یعنی نوکران آنها در مصر و یمن باشند، منافع آمریکا در حال نابودی است و سقوط حسنی مبارک مسئله کوچکی نبود بلکه زلزله ای بر منافع نامشروع آنها بود و دستی که به ایران حمله کند، قطع می‌شود.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به دموکراسی لیبرال غرب ادامه داد: تجربه دموکراسی لیبرال در غرب، تجربه‌ای شکست خورده است و محصول این دموکراسی لیبرال نیز حکومت‌هایی شد که ارتش آنها می‌توانند به کشورها حمله کرده و انسان‌ها را کشته و توهین و جسارت کنند و شکست بخورند و حرف زیادی نیز بزنند.

وی یادآور شد: دولت آمریکا در عراق، هزینه‌های مختلفی را در آینده و حال بر عهده ملتش گذاشت و از طرفی نیز 8 هزار کشته و 40 هزار مجروح داد و در نهایت کمترین توفیق این بود که وقتی داشت عراق را ترک می‌کرد مردم عراق از وی تشکر کنند ولی مردم برای رفتن آمریکایی ها جشن گرفتند؛ شکست آمریکا در افغانستان نیز عظیم‌تر از اینهاست.

لاریجانی ادامه داد: سیاستمداران آمریکا در داخل کشورشان نیز طوری رفتار می‌کنند که گویی بردگان اسرائیل هستند و با توجه به اینکه در آمریکا انتخابات در پیش است و کاندیداها باید دل مردم آمریکا را به دست آوردند ولی آنها تلاش می‌کنند دل سازمان‌های صهیونیستی و نتانیاهو را به دست آوردند.

وی افزود: دورانی که نظام دموکراسی لیبرال دلبری می‌کرد و فکر روشنفکران ما را می‌برد، گذشت و جوان امروز مسلمان به تجربه ایران نگاه می‌کند، تجربه ملت ما تاریخ‌ساز و قابل توجه است.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی توضیح داد: وقتی تجربه ملت ما آغاز شد، چند چالش وجود داشت یک چالش سکولارها بود که می گفتند دین و اسلام بخش خصوصی زندگی هر فرد است در صورتی که اسلام دین اقامه و جامع است، چالش دیگر در خصوص کسانی بود که می‌گفتند اسلام در زمان خود دین خوبی بود ولی اکنون عربی و یک دین مندرس است در حالی که دین اسلام یک دین سرزنده و کامل است.

وی تأکید کرد: چالش دیگر این بود که عده‌ای می‌گفتند اسلام نمی‌تواند کارآمد باشد و تجربه موفقی در دوران مدرن ارائه دهد، ولی مشاهده کردند که جمهوری اسلامی پیشرفته‌ترین کشور در علوم و تکنولوژی منطقه است و نخستین کشور خاورمیانه است که راکتور اتمی آن برق می‌دهد و سوخت آن نیز در داخل کشور ما تولید می‌شود و این پیشرفت‌ها را دنیا مشاهده کرد.

لاریجانی گفت: تجربه ما راهگشا است ولی ما تجربه خود را تحمیل نمی‌کنیم، بر خلاف غربی‌ها که تفکر خود را تحمیل می‌کنند، غرب مدعی رهبری است ولی رهبری دروغ است و مدعی جهان‌گشایی است و جهان‌گشایی در تاریخ همواره شکست خورده است.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ام‌القرای جهان اسلام است و دیگر کشورها می‌توانند از ایران اسلامی درس بگیرند.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به پیشرفت ایران اسلامی توضیح داد: بیشترین مقالات علمی در منطقه از ایران است که در مجلات علمی معتبر منتشر می‌شود و این پیشرفت در علم و تکنولوژی سه نکته دارد، نخست اینکه نظام ما مسئله را درست فهمید و استراتژی درست را انتخاب کرد و هدایت مستمر و مناسب برای اجرای نقشه داشت و همه اینها نیز مدیون رهبری است زیرا ایشان به طور ویژه موضوع پیشرفت علمی را پیگیری می‌کنند و چهار رکن توسعه علوم پایه، نوآوری‌های قابل عرضه در سطح جهان، میدان دادن به جوانان و چرخه علم، کاربرد، صنعت و تولید سرمایه را مورد توجه دارند.

وی با اشاره به طرح‌های علمی مطرح در حال اجرا در کشور گفت: طرح رصد خانه ملی کاشان طرح عظیمی است که در حال اجراست و این امکان را به دانشمندان ما می‌دهد در این حوزه هر چه بیشتر وارد شوند.

لاریجانی اعلام کرد: شتابگر ملی طرح دیگری است که ان‌شاا... در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) راه اندازی می شود، حدود یک‌هزار دانشمند با آن کار خواهند کرد و علاوه بر علم فیزیک، کاربرد وسیع در مسائل بیولوژیک، کشاورزی، دارو و درمان و مهندسی دارد و انواع برکات را به دنبال خواهد داشت و طرح عظیمی است که ان‌شاا... با مشارکت دانشگاه و مسئولیت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی راه‌ می‌افتد.

وی یادآور شد: در این راستا قراردادی بین ما و دانشگاه منعقد و محل این طرح مشخص شده است، البته سه آزمایشگاه دایر شده که به اینجا منتقل می شود و کلنگ‌زنی پروژه شتابگر ملی نیز در آینده نزدیک توسط رئیس جمهور صورت خواهد گرفت و کارهای اصلی آن در حال انجام است.

در ادامه این مراسم معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در آموزش عالی اظهار کرد: در سال 84 یکی از مشکلاتی که داشتیم مهاجرت دانشجویان برای تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی به دیگر کشورها بود و این برای خانواده‌های ایرانی، مشکل هزینه و مسائل فرهنگی و اعتقادی را ایجاد می‌کرد.

غلامرضا خواجه سروی افزود: ولی خواست ملی در کشور بود که بتوانیم امکان ادامه تحصیل دانشجویان مقطع کارشناسی و کاردانی را در داخل کشور فراهم کنیم و امسال در آزمون سراسری برای مقطع کارشناسی در دانشگاه‌ها بیش از 200 هزار صندلی خالی داریم که باید فکری کرد که از امکانات دانشگاهی علاقمندان استفاده کنند و این امر نشان می دهد شیب مهاجرت دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی برعکس شده است و این امکان وجود دارد پذیرای کسانی باشیم که علاقه دارند در اینجا ادامه تحصیل دهند.

وی عنوان کرد: متقاضی برای تحصیلات تکمیلی بسیار است و تلاش شده در سال‌های آینده از لحاظ تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها، امکان ادامه تحصیل در داخل کشور فراهم شود و عدد ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در سال تحصیلی جاری و سال گذشته از 5 هزار به 10 هزار و در سال آینده به 20 هزار افزایش می‌یابد و امکان ادامه تحصیل بدون تبعیض و بر مبنای عدالت و سطح دانش دانشجویان، در مقطع دکترا در داخل کشور فراهم می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص افزایش جذب دانشجوی غیرایرانی اضافه کرد: ما به سمتی می‌رویم که نه تنها دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، پذیرای دانشجویان سایر کشورها باشد بلکه تجربه این دانشگاه در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار گیرد و با مرکزیت این دانشگاه بتوانیم میزبان علاقمندان به تحصیل در ایران اسلامی باشیم و شاید نیاز باشد تجربه آموزش زبان فارسی این دانشگاه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی تأکید کرد: زبان فارسی زبان ملی ماست ولی می‌طلبد نهضت فراگیر ترجمه از زبان فارسی به سایر زبان‌ها از این دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها شروع شود و پیشرفت‌های علمی به شکل نرم خود در اختیار دانشمندان، عقلا و صاحبان اندیشه سایر کشورها قرار گیرد.

خواجه سروی گفت: در حال حاضر تعداد دانشجویان در کشور 4 میلیون نفر است و 300 موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی داریم و در مجموع نیز بیش از 2 هزار و 300 موسسه آموزش عالی در ایران فعال هستند و در طول سال‌های گذشته تلاش شده به سمت کیفی سازی موسسات آموزش عالی دولتی و غیرانتفاعی برویم.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات در حوزه آموزش عالی پراکندگی امکانات است که با توجه به این امر در بحث آزمایشگاه‌ها وزارت علوم در حال راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی است تا هر دانشمندی بتواند از این امکانات استفاده کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در حوزه فرهنگی نیز بین موسسات آموزش عالی هماهنگی ایجاد کرده و شبکه هماهنگ فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی در موسسات آموزش عالی به مرکزیت بزرگترین دانشگاه هر استان شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: از دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) انتظار شایسته است مرکزیت خود را برای تربیت نیروی انسانی که جهان نیاز دارد، حفظ کند و می‌طلبد تغییراتی در ظرفیت، رشته‌ها و حتی سبک آموزش داشته تا علم نافع و سودمند از اینجا به دیگر کشورها گسترش یابد.

وی در ادامه با تبریک بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از حضور باشکوه مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز تشکر کرد.

افتتاح دانشکده علوم اجتماعی، افتتاح و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای 20 ساله دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و حضور در مزار شهدای گمنام در این دانشگاه از دیگر برنامه‌های مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بود.

انتهای پیام/