درج شده توسط: مدیر سایت

ابوترابی: دانشگاهها پشتوانه اقتدار سیاسی، علمی و فرهنگی کشورند

11 May 2011

کد خبر : 857381

تعداد بازدید : 2

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه اولین کنگره ملی دانشجویی دانشگاه اسلامی که در تاریخ های 20 و 21 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، تأکید کرد: حرکت پیامبران، کتب آسمانی در راستای یک تحول بنیادی در جوامع بشری است و دستآورد این تحول قیام آحاد افراد بشر برای اقامه عدالت بوده است و این آرمان بلندی است.

  • رسالت جوامع بشری اقامه قسط است

وی عنوان داشت: برای اینکه رسالت مدیران جوامع بشری را بپا خواستن برای اقامه قسط قرار دهیم نمی توان نقد و تردیدی داشت. آمده اند برای تحولات بنیادی در عرصه فرهنگ در متن جوامع بشری و تحولات امروز دنیای اسلامی و گستره عالم فرا روی ما بیانگر این حقیقت است که جوامع بشری بطور جدی در معرض تحول است.

  • نقش فرهنگ در عرصه های مختلف فردی و اجتماعی کلیدی است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این حقیقت بر هیج یک از ما پوشیده نیست که نقش فرهنگ در عرصه های مختلف حیات فردی و اجتماعی بی بدیل و کلیدی است. اصولاً انسان ها و جوامع بشری در سایه فرهنگی که با او پیوند خورده اند حرکت می کنند. و فرهنگ از لایه های گوناگونی شکل گرفته است که شامل مبادی بنیادی، اعتقادی، ارزشها و رفتارها و هنجارها و بالاخره نمادها می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی افزود: واقعیت دیگری که گمان می کنم در او همگان اذعان و اتفاق نظر دارند این است که فرهنگ جوامع بشری در معرض تحول و دگرگونی است و واقعیت های اجتماعی این حقیقت را اثبات می کند که چگونه جوامع بشری در راستای این مهم بوده اند.

ایشان در سخنان خود عوامل مؤثر در تحولات فرهنگ مورد بررسی قرار داد و گفت:  عملاً مقوله فرهنگ هر سخن هر کلام و هر حرکتی که هویت فرهنگی داشته باشد می تواند در تحولات فرهنگی نقش ایفاد نماید با ابزار فرهنگ با سخن و کلاماتی که هویت فرهنگی دارند این مقوله را می توان تقویت کرد.

وی تأکید کرد: امروز انقلاب اسلامی از این ابزار بالاترین بهره را می برد و رقبای ما در جهان می کوشند با ادبیات دارای هویت فرهنگی رو یا روی ما قر ار بگیرند.

  • قدرت سیاسی در تحولات فرهنگی نقش مؤثر دارد

حجت اسلام و المسلمین ابوترابی در قسمت دیگری از سخنانش نقش سیاست و قدرت سیاسی را در چگونگی قرار گرفتن هرم قدرت در تحولات فرهنگی را نقشی مؤثر ارزیابی نمود و گفت: قدرت سیاسی از عوامل مهم تغییرات فرهنگی است چه در دراز مدت و چه کوتاه مدت.

وی ادامه داد: شاید یکی از مهمترین عواملی که تمام انبیاء الهی و مکاتب آسمانی بویژه اسلام بر ضرورت پیوند دین و سیاست تأکید کرده اند و در کنار هیچ آموزه دینی حذف قدرت و جایگاه نظام سیاسی را ندیده ایم این تأثیر جدی آن در تحولات اجتماعی و فرهنگی را نشان می دهد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: امروز که ساختار سیاسی نظام اسلامی تعریف شده؛ امروز نقطه و روز یأس دشمنان است و بیان کننده جایگاه رفیع آن در حفظ هویت و فرهنگ اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی در ادامه سخنان خود به نقش دانشگاه در تحولات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و  رشد و توسعه جوامع بشری پرداخت و گفت: نقش علم در این تحولات نقش پایه ای است. متغیر علم بالاترین نقش را در تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و توسعه جوامع بشری ایفا می کند. لذاست که اگر دانشگاه ساخته شود. فرهنگ عمومی و جوامع بشری در همه حوزه ها متحول می گردد.

  • دانشگاهی که ریشه در تحولات غرب داشت راه را برای نفوذ غرب هموار می کند

وی نگاه جوامع بشری را به مقوله علم و دانشگاه نگاهی ویژه دانست و ابراز نمود: از همین زوایه اسلام بر مقوله علم تأکید کرده است و از همین دریچه دنیای غرب برای انتقال فرهنگ خویش دانشگاه را به عنوان کارآمدترین ابزار انتخاب نموده و بصورت پایه ای بهترین بستر برای انتقال فرهنگ دانسته با بالاترین نقش تأثیر آن و در این راستا تلاش می کند.

حجت السلام و المسلمین ابوترابی عنوان کرد: در دنیای اسلام دانشگاهی که ریشه در تحولات غرب داشت، راه را برای نفوذ غرب هموار می کند و کسانی که در برابر فرهنگ عمومی ملت خویش قرار گرفته اند در این نوع دانشگاهها پرورش یافته اند.

وی ادامه داد: این پدیده در کشور ما ایران هم بازتاب و نقش خود را داشته منتهی همانطور که نتوانستند به دلیلی ریشه دار بودن اصول و مبنای فرهنگی مردم که تاریخی کهن دارد،  یک نظام سیاسی وابسته با گماردن یک چهره سیاسی غرب را شکل بدهند؛ نتوانستند استثمار از نوعی که در شبه قاره هند شگل گرفت و از نوعی که درآفریقا تحقق یافت رادر ایران ایجاد کنند؛ نتوانستند در این عرصه هم به موفقیت های لازم دست یابند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه ایران با پیروزی انقلاب اسلامی با ریشه ها، ظرفیت ها، و با الهام از فرهنگ قدرتمند انقلاب اسلامی جهت گیری خودش را در عرصه های مختلف ارتقاء بخشید.

دانشگاهها پشتوانه اقتدار سیاسی، علمی، فرهنگی و حرکت پر قدرت نظام اسلامی است

وی با عنوان کردن این موضوع که بیگانگان در برابر حرکت قدرتمند رو به رشد جمعیت علمی کشور مقاومتی نداشتند دلیل آن را اینگونه بیان داشت: امروز جامعه دانشگاهی صد و هشتاد هزار نفری سال 57 که عموماً در رشته های کارشناسی و حداکثر چند رشته ارشد دانشجو داشت در طول سه دهه یک جامعه عظیم دانشگاهی با بیش از سه میلیون جمعیت تبدیل شد. یکی از علل هموار شدن این راه این است که آنها فکر کردند دانشگاه مقابل نظام می ایستد و آن را گامی بلند برای آسیب و فروپاشی نظام می دیدند. اما امروز شاهد هستیم دانشگاهها پشتوانه اقتدار سیاسی، علمی، فرهنگی و حرکت پر قدرت نظام اسلامی است و حتی در سخت ترین شرایط سیاسی دانشگاه در کنار رهبری و انقلاب راهش را تداوم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان ابراز نمود: اسلام در همه ی حوزه ها حرف دارد، منتهی نیازمند کار علمی است؛ اشکال این جاست که ما کار نمی کنیم و غربی ها کار می کنند و گوی سبقت را از ما ربوده اند.

در همین دانشگاه می بینم با وجود 200 نفر عضو هیئت علمی سالانه 50 مقاله ISI ارائه می شود که عمدتاً بر عهده 5 تا ده نفر است ، این یعنی دانشگاه ما علمی نیست، این یکی از شاخص هاست. اگر دانشگاه علمی بود دانشجو وقت فراغت نداشت.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی با اشاره به هویت علمی دانشگاهها ابراز نمود: اگر در مسیر ارتقای جایگاه علمی دانشگاه حرکت کنیم، بسیاری از مسائلی که امروز ما را آسیب می دهد حل خواهد شد و این باید پیوند بخورد با حرکت رو به رشد اقتصادی جامعه در این صورت خروجی دانشگاه نقش آقرینی خواهد کرد.

همچنین نقش  اخلاق، اصول اخلاقی و اسلامی را که مطابق با فطرت بشری است مؤثر دانست و گفت: رفتار، منش و سلوک ما در مدیریت وقت و زمان نقش خود را ایفاد می کند و ارتقای این نقش آفرینی ها ما را به آرمانها نزدیک خواهد کرد.