درج شده توسط: مدیر سایت

آغاز دوره دانش افزایی زبان فارسی با حضور دانشجویان 30 کشور در دانشگاه

12 Aug 2013

کد خبر : 862763

تعداد بازدید : 1

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی در مراسم افتتاحیه هشتادمین دوره دانش افزایی زبان فارسی که در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد، بیان داشت: شرکت کنندگان در این دوره می توانستند در بین زبان های شرقی، زبان دیگری را انتخاب کنند ولی زبان فارسی را انتخاب کردند که توفیق و شانس بزرگی است.

محمدرضا دربندی ادامه داد: زبان فارسی حاصل 7 هزار سال فرهنگ و هنر ایرانی است که با فرهنگ اسلامی ممزوج و مخلوط شده است و فرهنگ اسلامی و ایرانی قابل جداسازی نیستند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری دوره دانش افزایی زبان فارسی تصریح کرد: قصد ما این است که با برگزاری در این دوره آموزشی، آنچه در کشورتان قابل یادگیری نیست را در اینجا به شما آموزش دهد زیرا امکان ارتباط مستقیم با آداب و فرهنگ مردم ایران و کتاب های مختلف فراهم است.

معاون امور بین الملل بنیاد سعدی عنوان کرد: در ابتدای برگزاری این دوره، آزمونی برگزار می شود که با توجه به این آزمون، پنج کلاس تشکیل و افراد به تناسب تعیین سطح صورت گرفته در کلاس ها شرکت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: میزبان اصلی این برنامه بنیاد سعدی است که فعالیت های این بنیاد 15 عنوان است که یکی از فعالیت ها، برگزاری دوره دانش افزایی است که بیش از پنج دانشگاه در ایران وجود دارد که برای فارسی آموزان خارجی دوره برگزار می کنند که با توجه به تجارب کسب شده، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) از جهات مختلف بهتر و مناسبت تر این دوره ها را برگزار می کند.

دربندی یادآور شد: در حال حاضر نزدیک 2 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تحصیل کرده و یا در حال آموزش زبان فارسی هستند.

وی خاطر نشان کرد: در این دوره سعی شده است تا از بهترین اساتید استفاده شده و بهترین عناوین درسی نیز در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد.

در ادامه مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: ما انسان ها در سطوح جهانی و بین المللی، بسیار نیازمند همدلی هستیم و دل های ما مسائل مشترکی دارد.

حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی اعلام کرد: خداوند متعال همه زیبایی ها و نازیبایی ها را به انسان ها الهام کرده است و از همین رو نیز هر انسانی با هر دینی که دارد و حتی اگر از دین و وحی نیز خبری نداشته باشد، این زیبایی ها را دوست دارد به طوری که همه انسان ها به عدالت، صداقت، راستی، یکرنگی، عرفان، معرفت، علم و دانش علاقه دارند.

.

وی اضافه کرد: بدون همزبانی به همدلی نمی رسیم و از همین رو نیز در یادگیری زبان فارسی همدلی می کنیم و زبان فارسی درب گنج های معرفت و عرفان را به روی ما باز می کند.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با تبریک عید سعید فطر عنوان کرد: عید فطر به معنای بازگشت به فطرت الهی است و  زبان قرآن نیز زبان عربی، فارسی و انگلیسی نیست بلکه زبان اصلی قرآن، زبان فطرت بوده که با گویش عربی است.

وی تأکید کرد: زبان فارسی کلیدی است تا با معارف معنوی و عرفانی اسلامی آشنا شویم چراکه دانشمندان فارسی زبان بسیاری کوشیده اند و تفسیر و تبیین زبان قرآن را داشته اند و بسیاری از مطالبی که سعدی، حافظ و غیره بیان کرده اند از منابع قرآنی، گفته های پیامبر، امام علی (ع) و ائمه اطهار نشأت گرفته شده است.

حجت الاسلام عابدینی با اشاره به زبان انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی پدیده مهمی است که معمار آن امام خمینی (ره) است و زبان این انقلاب، مهم است و ما اطمینان داریم که آینده جهان، نگاهی است که انقلاب اسلامی دارد.

وی توضیح داد: برخی آینده را همراه با خطرات و کشتار می بینند در حالی که بر اساس فرمایش قرآن کریم، انسان ها هر روز عاقل تر، عالم تر و اخلاقی تر شده و به مسائل ارزشی احترام بیشتری می گذارند و از این رو آینده جهان، حاکمیت ارزش ها، اخلاق، علم و منطق است.

حجت الاسلام عابدینی گفت: انسان ها هر روز عاقل تر شده و سلاح ها هر روز کندتر می شود و در واقع منطق انسانی جایگزین سلاح خواهد شد و کسانی که روی سلاح سرمایه گذاری می کنند بازنده بوده و آنها که روی ارزش ها سرمایه گذاری می کنند، برنده این میدان هستند.

وی یادآور شد: آینده زمین، آینده انسان های ارزشی و مهربان است و پیام انقلاب ما نیز همین است و از این رو شناخت انقلاب، تنها وظیفه ایرانی ها نیست زیرا انقلاب ما انقلابی انسانی، الهی و دینی است.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در ادامه این مراسم بیان داشت: امیدواریم در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به پشتوانه تجربه 20 ساله در آموزش زبان فارسی به غیر ایرانی ها و همچنین با توجه به کادر مجرب، میزبان شایسته ای برای این دوره باشیم.

محمد حسینی مقدم اضافه کرد: این دوره در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و در شهر قزوین برگزار می شود و این شهر همواره در طول تاریخ سرنوشت ساز بوده و مفاخر، مشاهیر و هنرمندان بسیاری را تقدیم تاریخ ایران کرده است.

وی با اشاره به شرکت 120 دانشجو و استاد دانشگاه از 30 کشور جهان در دوره دانش افزایی زبان فارسی توضیح داد: این دوره محصول کار همکاران ما و کار کارشناسی است و با همکاری بنیاد سعدی برگزار شده است و با توجه به آزمونی که برگزار می شود، شرکت کنندگان بر اساس تعیین سطح، در کلاس ها حضور می یابند.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) افزود: امیدواریم این دوره پاسخگوی مطالبات و نیازهای آموزشی باشد و با توجه به اینکه شرکت کنندگان در این دوره برای نخستین بار نیز در ایران حضور پیدا کردند، سعی می شود تصویری مطلوب و واقعی از این کشور در ذهن ساخته شود.

در ادامه معاون امور بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: شما دانشجویان و اساتید به مملکتی قدم گذاشته اید که بنیانگذار بیداری ها و حرکت های عدالتخواهانه و تحول در این چهار دهه اخیر است.

سید محمد میرحسینی تصریح کرد: ایران دارای قدمتی هزاران ساله در تمدن و پیشتاز در عدالتخواهی است و از فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی بهره مند است و از این رو از شما اساتید و دانشجویان دعوت می کنیم تا فرهنگ و انقلاب ما را مورد مطالعه قرار دهید و شاهدان عینی بوده و آنچه را دیده اید در نوشتارهای خود بیاورید.

وی گفت: هر انقلابی که مقابل ظلم بایستد، ظالمان با او مقابله می کنند از این رو از شما می خواهیم با یادگیری زبان فارسی، فرهنگ و اسلام ما را به صورت دقیق مطالعه کرده و سوالاتی که دارید را با اساتید مطرح کنید تا دریچه ذهن شما به عنوان هموطن دوم ما باز شود و آنچه به ناحق و به طور سمپاشی گفته می شود با زبان شما در دنیا جبران کنیم. 

گفتنی است هشتادمین دوره دانش افزایی زبان فارسی با شرکت 120 دانشجو و استاد از 30 کشور جهان از 20 مرداد تا 13 شهریور ماه با همکاری بنیاد سعدی و مرکز آموزشی زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در این دانشگاه برگزار می شود.

انتهای پیام/