درج شده توسط: روابط عمومی

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی :

انقلاب اسلامی ایران طلیعة یک تحول بنیادین در ایران، منطقه و جهان معاصر بود

13 Feb 2024

کد خبر : 3900626

تعداد بازدید : 236

دکتر سید علی قاسم زاده در این مراسم اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران به معنای واقعی کلمه آغاز یا طلیعة یک تحول بنیادین اولا در ایران و ثانیا در منطقه و جهان معاصر بود.

به مناسبت گرامی­داشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بزرگداشت اعیاد شعبانیه "جشن بزرگ انقلاب"ویژه اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه و خانواده‌های محترمشان برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سید علی قاسم زاده در این مراسم اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران به معنای واقعی کلمه آغاز یا طلیعة یک تحول بنیادین اولا در ایران و ثانیا در منطقه و جهان معاصر بود.

وی افزود: اساسا مفهوم انقلاب به معنای دگرگونی است منتهی انقلاب اسلامی دگرگونی در چند ساحت به شکم توأمان بود: در سطح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و اخلاقی و معنوی. البته ذات تفکر اسلامی با جمود و درجازدگی و انحطاط بیگانه است؛ اسلام دین تحول و روزآمدی و متوجه مقتضیات روزگار است اساسا فقه اسلامی برخلاف فقاهت ادیان دیگر فقهی پویا و ارزش آفرین است.

دکتر قاسم زاده در خصوص محورهای تحولی انقلاب در ایران بیان داشت: یکی از این تحولات تحول در نظام حکمرانی یا سیاسی بود.در دنیا به سبب حاکمیت دو تفکر اومانیسم و ماتریالیسم در جهان، چنان القا مى شد که نظام هاى حکومتى منحصراً باید به یکى از دو شیوه لیبرال دموکراسى یا سوسیال دموکراسى باشد و چنانچه انقلابى در جهان رخ دهد، چاره اى جز اتکا به تفکر اومانیسم و یا ماتریالیسم نداشته و باید تحت حمایت یکى از دو بلوک شرق یا غرب باشد. انقلاب اسلامی بنیان این تفکر را برهم ریخت. یک شالوده شکنی و آشنایی زدایی در ساحت گفتمان و سپهر سیاسی  دنیا رقم خورد. نوع حکمرانی مردم سالاری دینی با محوریت رهبری دینی و ولایت فقیه.

وی ادامه داد: در ایران البته نه اومانیسم و نه ماتیرالیسم هیچ کدام جاری نبود حکمرانی دیکتاتوری یا سلطنتی حاکم بود. حکومتی که برای مردم خود در اوج استبداد و جبر و برای خارج از مردم خویش و در برابر حکام دیگر در اوج ذلت و وابستگی.

دکتر قاسم زاده اظهار داشت: با رجوع به کتاب هایی که خود عمال شاه ایران نوشته اند مثل کتاب ظهور و سقوط سلطنت نوشته ارتشبد فردوست متوجه خواهید شد که هیچ تصمیم قاطع و مستقلی نمی توانست بگیرد آمد و شد و نشست و برخاست و اجرای طرح ­های امریکایی ها لایحه کاپیتولاسیون و لایحه انقلاب سفید و ...

رئیس دانشگاه بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی را کسب استقلال آزادی جمهوری اسلامی عنوان کرد و با اشاره به تاثیر و نقش انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی و اخلاق عمومی بیان داشت: این تحول باعث شد تا اخلاق عرفانی، انسانی و اسلامی درآمیخته شد، جهان بینی الهی و اسلامی. اجرای احکام اسلامی (البته در این زمینه در کنار توفیقات مختلف اشکالاتی هم هست که بیشتر تحمیل ساختارهای حکمرانی غربی در کشور توسط غرب زده ها و نفوذی های مختلف است.

وی درخصوص تاثیر انقلاب اسلامی و تحول در حوزه اجتماعی اظهار داشت: نهادسازی در زمینه هایی چون جهاد سازندگی، بسیج مستضعفان، سپاه پاسداران و بنیاد مستضعفان، اوقاف، کمیته امداد، بنیاد مسکن، و...آزادی­های مدنی چون شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت در همه ساحت ­ها از ریاست جمهوری تا مجلس شورای اسلامی و حتی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و ...تقویت نهاد خانواده و طرح های حمایتی مثل طرح یارانه؛ افزایش جمعیت فعال، افزایش سطح سواد و ارتقای کمی و کیفی دانشگاه ­ها ایجاد عدالت اجتماعی بین زنان و مردان (امروز حدود 30 تا 40 درصد اعضای هیأت علمی ما را بانوان تشکیل می ­دهند) از جمله این دستاوردهای بزرگ انقلاب در عرصه های اجتماعی بود.

وی با اشاره به تاثیر و ایجاد تحول انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی بیان داشت: استقلال، خوداتکایی و وابسته نبودن و تولید پایه بجای مصرف ­گرایی. تولید ناخالص داخلی یکی از مهمترین شاخص­ های اقتصادی است که بیانگر اندازه اقتصاد و ظرفیت ­های تولیدی است. تولید ناخالص داخلی برای یک کشور از جمع ارزش کالاها و خدمات نهایی تولید شده در اقتصاد، در یک بازه زمانی مشخص (یک سال) به دست می­آید. این متغیر نشان دهندة قدرت تولید یک اقتصاد است. در سال 1356، میزان تولید ناخالص داخلی (به قیمت­های ثابت سال 83) 119 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم در سال 1393 به  203 هزار میلیارد تومان رسیده است. در واقع اندازه اقتصاد ایران طی این سال ­ها 1.7 برابر شده است.تولید نفت در عصر پهلوی حدود 6میلیون بشکه در روز بود که بیشتر صادرات می­شد و جمعیت ایران حدود 30 میلیون نفر.

وی افزود: تک محصولی بودن و خام فروشی بجای فراوری محصولات و پتروشیمی و... از نقاط ضعف اقتصاد در حکومت پهلوی بود. انقلاب کمک کرد تا بجای تک محصولی بودن به تنوع سبد محصولات برسیم. اکنون اقتصاد ایران به نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا رسیده علی رغم تحریم های ظالمانه، تحمیل جنگ، خراب کاری و نفوذ دشمنان و اختلاس­های کلان ناشی از مدیران نالایق و....

وی گفت: اینها اندکی از بسیار خدمات و کارآمدی انقلاب اسلامی است.حاصل این تحولات بنیادین ایجاد ثبات و استحکام کشور در عرصه های مختلف بود. با این حال امروز جمهوری اسلامی به مظاهر اقتدار رسید.

دکتر قاسم زاده با بیان مظاهر اقتدار کشور پس از انقلاب بیان داشت: نخست، اقتدار نظامی، روزگاری مصرف کننده و وارد کننده و تحریم بودیم امروز صادرکننده محصولات نظامی هستیم و قدرت بازدارندگی ایجاد شد. ایران اکنون ابرقدرت منطقه است.

وی در ادامه افزود: دوم، اقتدار علمی و فناوری و انرژی هسته­ ای صلح آمیز و هوا فضا، نانو، دانش پزشکی، صنایع بزرگ و مادر و فولاد و.... با وجود تحریم و فشار و جنگ تحمیلی و ترور و ...سوم، تشکیل جبهه مقاومت و هسته­ های پایداری اسلامی در برابر صهیونیسم و امریکا. انقلاب به مسلمانان و شیعیان عزت داد.

وی در پایان گفت: انقلاب این فرصت و قوای بازدارنده را ایجاد کرد و زمینه سازی ایجاد تحول بزرگ و آرمانی و تحقق وعده حتمی یعنی جامعه مهدوی شده است و قطعا این راه و این مسیر درخشان که با انفجار نور انقلاب اسلامی ایجاد شد به ظهور و تشکیل حکومت الهی آخر الزمانی منجر خواهد شد.

گفتنی است این مراسم همراه با برنامه های متنوع و سرو شام همراه بود.

أضف تعليقات