درج شده توسط: مدیر سایت

گشایش نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته ای در دانشگاه

24 Nov 2013

کد خبر : 863961

تعداد بازدید : 2

 

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاح نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته ای کشور که در سالن شهدای گمنام این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: برنامه های سازمان انرژی اتمی در چند محور دنبال می شود که یکی از برنامه ها چرخه سوخت هسته ای است.

حسین خلفی ادامه داد: کشور توانسته تمامی مراحل چرخه سوخت هسته ای از اکتشاف و استخراج تا تولید را به طور کامل در داخل کشور انجام دهد و در حال حاضر قادر است انواع سوخت ها را برای راکتورهای تحقیقاتی فراهم سازد و آماده کند.

وی اضافه کرد: در این زمینه ایران اسلامی بسیار پیشرو است و در زمره کشورهایی هستیم که حرف برای گفتن دارند و تمامی این خط داخلی است و به کمک نیروهای داخلی کار صورت می گیرد.

معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: در حوزه نیروگاه ها و تولید برق هسته ای که یکی از برنامه های این سازمان است، بعد از مدت ها، نیروگاه بوشهر راه اندازی و تحویل داده شد و از مزایای این نیروگاه این است که به ویژه در فصل سرما و زمستان که بسیار به سوخت رسانی به مناطق سردسیر نیاز است، با صرفه جویی که در مصرف سوخت در نیروگاه ها صورت می گیرد می توانیم به هموطنان مان کمک کنیم.

وی افزود: با بهره برداری از نیروگاه بوشهر، حدود 7 میلیون بشکه صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی می شود که با احتساب هر بشکه نفت به قیمت 100 دلار در واقع رقمی حدود 700 میلیون دلار صرفه جویی در سوخت صورت می گیرد و این یکی از مزایای نیروگاه در طول کارکرد یک ساله است.

خلفی تصریح کرد: بر اساس برنامه های دولت و تأکید رئیس جمهور، در ادامه کار سازمان انرژی اتمی ایران برنامه احداث نیروگاه های دوم و سوم در خط و مشی خود قرار داده و جزو اهداف سازمان است که به صورت جدی پیگیری می شود.

وی با اشاره به کاربرد پرتوها در زندگی مردم اظهار کرد: پرتوها در بخش های مختلف دارای کاربرد است که یکی از بخش ها کشاورزی است که در تولید بذر و ارقام مقاوم در برابر آفات و بیماری ها می توان از پرتوها استفاده کرد به طوری که در پژوهشکده کشاورزی کرج تحقیقاتی صورت گرفت و طی یک تا دو سال گذشته با همت به وجود آمده در سازمان انرژی اتمی این موضوع را توانستیم در کشور نشر دهیم و حدود 20 هکتار از اراضی شمال زیرکشت برنج هسته ای است که افزایش محصول را شاهد بودیم.

معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی توضیح داد: در کشاورزی و مواد غذایی کارهای بزرگی شده است برای نمونه دو نوع خرمای مهم و صادراتی مضافتی و سایر را داریم که با پرتودهی و بدون نیاز به سردخانه صنعتی 10 تا 12 ماه در یک فضای معمولی خرماها نگهداری شد بدون اینکه تغییری در آن ایجاد شود و حتی صادرات نیز در این زمینه صورت گرفته و حدود 3 هزار تن خرمای پرتو دهی شده صادر شد.

وی خاطر نشان کرد: اگر این خدمات را در داخل کشور ارائه دهیم کشاورز به راحتی محصول خود را نگهداری می کند و بسیاری از سرمایه گذاران و صادرکنندگان از این موضوع بی اطلاع هستند و در این خصوص در حال اطلاع رسانی می شود ولی هنوز در این زمینه کم کار شده است.

خلفی با اشاره به کاربرد پرتوها در صنعت اضافه کرد: شرکت نفت و فولاد کشور از استفاده کنندگان وسیع ضخامت سنج ها و چگالی سنج های هسته ای هستند و خوشبختانه این دانش در کشور بومی شده و این موضوع از نتایج تحریم است و امروز دستگاه هایی ساخته شده و در پالایشگاه های آبادان و پتروشیمی اصفهان نصب شده است.

وی توضیح داد: در حوزه پزشکی نیز در گذشته رادیوداروها در اختیار کشور ما قرار داده نشد و همین امر موجب بحران در بیمارستان های ما شد ولی خوشبختانه امروز شاهد تولید رادیو دارو در کشور هستیم به طوری که 15رادیوداروی جدید تولید شده که 10 مورد آنها در لیست دارویی و بیمه ای کشور قرار گرفته و ثبت شده است و مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از یک میلیون مراجعه کننده برای استفاده از رادیودارو در کشور وجود دارد.

معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی گفت: پرتودهی تجهیزات یکبار مصرف پزشکی از دیگر فعالیت هایی است که صورت می گیرد.

وی اعلام کرد: در شهرستان بناب نخستین سامانه پرتودهی گاما کشور به بهره برداری می رسد که تمامی تجهیزات آن به جز چشمه گاما ساخت داخل است.

در ادامه رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: خداوند به همه ما نعمت وجود بخشیده و باید شاکر خداوند باشیم به خاطر این نعمت که در کسوت جانشینی خدا در زمین در حال زندگی و فعالیت هستیم و همچنین باید شاکر خداوند متعال باشیم که در دوران و عرصه ای زندگی می کنیم که شاهد انقلاب اسلامی بودیم.

عبدالعلی آل بویه اضافه کرد: انقلاب اسلامی بر اساس اراده مردم و محوریت فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران شکل گرفت و ایرانی که سال ها زیر یوغ استعمار و حکومت های خودکامه بود با رهبری داهیانه معمار کبیر انقلاب و با ایجاد خودباوری عزم خود را جزم کرد و انقلاب باشکوهی را آفرید که به دنیا ثابت کند، انسان مستقل است و همه آفریده یک خدا هستند و همه از حقوقی برابر برخوردارند.

وی عنوان کرد: ملت ایران با الهام از آموزه های اسلام به جهانیان ثابت کرد اگر بخواهیم مسیر تکامل و عبودیت الهی را طی کنیم باید به ارزش ها پایبند باشیم و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان دو رهبر فرزانه و مدبر این انقلاب را شکل دادند و تا به امروز که وارد دهه چهارم، دهه پیشرفت و عدالت شدیم، مسیر را هموار کردند.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)  تأکید کرد: امروز یکی از دستاوردها را که حاصل همین رهبری ها و اتکا به خود است، جشن می گیریم و ملت ایران ثابت کرد می توان مستقل بود و با اتکا به خدا و نیروی جوانی روی پای خود ایستاد و بی نیاز از دنیا بود.

وی با اشاره به پبشرفت های ایران اسلامی در عرصه های مختلف گفت: انقلاب اسلامی بعد از گذشته سه دهه موفقیت ها و استمرار پیشرفت ها، هنوز شاهد دشمنی استکبار جهانی و سایر دشمنان است چراکه در موضع حق و راه حق قرار دارد و امروز دشمن از عرصه جنگ سخت وارد جنگ نرم شده است و خط مقدم جبهه جنگ نرم، جوانان، اندیشمندان و نخبگان دانشگاهی هستند.

 آل بویه یادآور شد: دشمن می داند اگر نخبگان و دانشگاهیان را تحت تأثیر قرار دهد بر همه ملت مسلط می شود و ما باید بدانیم هنوز هم در دهه چهار انقلاب، در حال نبرد با دشمن هستیم، دشمنی که می خواهد به ناحق بر همه دنیا سلطه داشته باشد و انسان ها را از دستاوردهای علمی و معنوی خود محروم کند.

وی گفت: این دشمن هیچ هویتی در دنیا نداشت و مسلمانان در همه جهان سلطه علمی داشتند و چنین دشمنی می خواهد ما را رهبری کرده و مطیع خود کند و ملت ایران با انقلاب اسلامی و با شکرگذاری و با تکیه بر دین، خدا و توان جوانان توانست سه دهه از انقلاب اسلامی را ثابت و استوار پیش رود.

وی با اشاره به استعداد و توان بالای جوانان ایرانی اظهار کرد: جوانان این مرز و بوم زمانی احساس کردند که دشمن به این خاک تعدی کرده و وارد جبهه شده و تمامیت ارضی را حفظ کردند و امروز نیز این جوانان وارد عرصه علم و فناوری و جنگ نرم و فکری با دشمن مبارزه می کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در ادامه گفت: امروز شاهد افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای هسته ای در این دانشگاه هستیم که در سه مرحله، تمام مراحل غنی سازی و چرخه کامل سوخت در معرض دید قرار گرفته است.

فرزاد جهان بین افزود: امروز همه این مراحل بومی شده است و از سال 82 مذاکرات هسته ای با چند کشور اروپایی آغاز شد و آنها نمی خواستند که ما در این حوزه پیشرفت داشته باشیم ولی امروز این چرخه را به صورت کامل به برکت خون شهدا و تلاش مسؤولان و دانشمندان داریم.

وی عنوان کرد: برگزاری این نمایشگاه، این حقیقت را به ما نشان می دهد اگر ملتی به استعدادهای درونی اتکا کند، توسعه درون زا داشته باشد، می تواند با وجود همه دشمنی ها که نمونه برجسته آن تحریم های ظالمانه است، این دستاوردها را به دست آورد.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور اضافه کرد: امروز ما جزء چند کشوری هستیم که این چرخه را به صورت بومی داریم؛ ما اهل تعامل و مذاکره با همه کشورها هستیم البته به جز اسرائیل و خط قرمز ما کرامت، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی است و این بزرگترین پیام نمایشگاه دستاوردهای هسته ای است و این را مدیون شهدا، مسئولان و در رأس آن رهبری هستیم و امیدواریم مذاکره کنندگان ایران نیز از این آزمایش سربلند بیرون می آیند.

وی اعلام کرد: این نمایشگاه تا ششم آذر از ساعت 8.30 تا 12.30 و 13.30 تا 16.30 آماده بازدید است و بازدیدها توضیح محور و در قالب گروه های 20 نفره است و کارشناسان انرژی اتمی در هر بخش توضیحاتی را ارائه می دهند و بازدید برای دانشجویان و دانش آموزان بلامانع است.

جهان بین خاطرنشان کرد: این نمایشگاه کمک می کند که آشنایی با این رشد علمی بیشتر شود، همچنین نشست های تخصصی در کنار این نمایشگاه برگزار می شود که توصیه می کنیم دانشجویانی که رشته هایشان مرتبط با این موضوع است ثبت نام کرده و از این نشست ها استفاده کنند.

پایان پیام/