درج شده توسط: مدیر سایت

کارگاه آموزشی با عنوان"روش های نوین سنجش و ارزشیابی آموزشی"در دانشگاه برگزار شد

20 Jul 2022

کد خبر : 926627

تعداد بازدید : 2

در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه در تابستان 1401، سومین کارگاه آموزشی با عنوان"روش های نوین سنجش و ارزشیابی آموزشی" با ارائه آقای دکتر مقصود فراستخواه عضو هیأت علمی و استاد تمام مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی روز سه شنبه 28 تیرماه با مشارکت 80 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به شیوه الکترونیکی توسط دفتر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه برگزار شد. در این کارگاه­ آموزشی، در بخش اول، مدرس ارائه را با دو مدل OEM و  EFQM برای تحلیل فعالیت ارزشیابی، دروندها، فرایندها، فعالیت ها و تعاملات، ستانده ها و محصولات، پیامدها و دستاوردها، نتایج تأثیرات، ارزش افزوده ­های ملی و جهانی و توانمندسازها و نتایج را در جهت یادگیری، خلاقیت و نوآوری فعالیت های دانشگاهی و کلاس درس آغاز و تشریح کرد. دکتر فراستخواه با تعریف ملاک ها و نماگرها برای ارزشیابی، نمونه ملاک هایی چون کفایت هیأت علمی برای فراگیران، شایستگی و صلاحیت هیأت علمی، شیوه های تدریس، اثربخشی یادگیری، اشتغال پذیری، کارگشایی، شهروندی، تأثیر اجتماعی را بیان کرد. وی با بیان اینکه اگر هزینه ای برای کیفیت نپردازیم، باید هزینه شکست را بپردازیم. در این زمینه به مؤلفه های رضایت دانشجویان، ارزش افزوده، استانداردهای آستانه، استانداردهای تعالی، جور بودن با هدف، جور بودن هدف، تعادل قدرت، تحول و تغییر، خطای صفر و کمترین مقدار هزینه کیفیت پرداخت. در بخش دوم کارگاه آموزشی، مدرس با بیان اینکه آموزش همانند پژوهش رسانه ای ندارد، بر اهمیت و ضرورت تأسیس و توسعه رسانه آموزشی جهت استاندارد شدن کیفیت آموزشی در دانشگاه ها تأکید کرد و وجود شاخص مناسب آموزشی را در درک مشترک و قضاوت عمومی میان ذهنی درباره فعالیت آموزشی اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها در جهت سنجش و ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی را مثل ارزیابی عملکرد و دستاوردهای پژوهشی کمک کننده دانست. دکتر فراستخواه با بیان اینکه"اچ. ایندکس" شاخصی برای عملکرد پژوهشی است و در مقابل "اچ. ای. ایندکس" شاخصی است که وضعیت و کیفیت آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مراتب کوشش ها و تکاپوهای آموزشی اعضای هیأت علمی را مستند و نمایه سازی می کند، ابعاد و نشانگرهای شاخص اچ. ای. ایندکس را در الف) صلاحیت ها و شایستگی ها، ب)کیفیت اجرایی آموزش و تدریس، ج) جذابیت و شهرت آموزشی و د) اثربخشی و ارزش افزوده عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانست. در ادامه با تشریح ملاک ها و نشانگرهای هر یک از این شاخص های تعریف شده با ارائه مثال های کاربردی در شاخص الف) صلاحیت و شایستگی های آموزشی عضو هیأت علمی به ملاکهای: 1) صلاحیت علمی تخصصی برای تدریس یک درس، 2) صلاحیت های پداگوژیک علم و هنر آموزش، 3) صلاحیت های اخلاقی و منشی و ارتباطات انسانی، 4) شواهد یادگیری و دانش افزایی؛ در شاخص ب)کیفیت اجرایی آموزش و تدریس به ملاک های: 1) طرح درس، 2) استفاده کامل از اشیاء و وسایل آموزشی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، 3) حضور و اقامت مؤثر آموزشی، 4) مستندسازی اجرای درس، 5) پلتفرم ارزشیابی، 6) تدریس تیمی، 7) استفاده از  TA و گزارش دستیار، 8) پنل های درس پژوهی، 9) استفاده از گرنت در آموزش و برای فعالیت پژوهشی دانشجویان مرتبط با درس،10) حمایت مؤثر و با ارزش از دانشجویان دارای مشکلات بدنی، حرکتی، مالی و غیره، 11) ژورنال کلاب و تشکیل اجتماعات یادگیری فعال؛ در شاخص ج)جذابیت و شهرت آموزشی به ملاک های: 1) نوآوری های آموزشی مثل طرح های مصوب روزآمدسازی و تحول برنامه درسی، 2) تولید بسته های آموزشی بدیع، 3) تعریف دوره­ ها و برنامه­ های درسی نو، 4) طرح های مصوب اصلاحات آئین نامه های مرتبط با آموزش، 5) تهیه مواد آموزشی جدید و درس افزارهای مبتنی بر وب، 6) استقرار برنامه درسی تلفیقی، 7) ثبت و ضبط کلاس درس و فیلم آموزشی، 8) بازدید و فعالیت های میدانی دانشجویی در چارچوب درس، 9) استاد نمونه کشوری،10) تدوین کتاب های درسی پر انتشار، 11) شهرت در بهترین شیوه های عمل به استناد روایت های دانشجویی موجود در شبکه پویایی و بالندگی اعضای هیأت علمی، 12) احراز جوایز آموزشی، 13) نمره های برتر در پیمایش دانش آموختگان، 14) نمره های برتر در پیمایش دانشجویان ممتاز دارای استعداد درخشان؛ و در شاخص د) اثربخشی و ارزش افزوده عملکرد آموزشی به ملاک های: 1) رتبه ها و جوایز دانشجویی در سطح دانشگاه، محلی، ملی و بین المللی مرتبط با درس، 2) مقالات کاری منتشر شده دانشجویان در زمینه درس، 3) حل مسائل محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی در کلاس درس، 4) موردکاوی درس، 5) شواهد الگو نهی عضو، 6) همکاری در نیازسنجی های آموزشی، تقاضاها و بازاریابی آموزش به صورتی در شأن دانشگاه اشاره شد. در این کارگاه آموزشی پس از ارائه مدرس در دو بخش، بحث، ارائه نظر و پیشنهادهایی توسط اعضای هیأت علمی شرکت کننده در کارگاه در جهت بهبود کیفیت آموزشی و نحوه سنجش و ارزشیابی آموزشی در دانشگاه ارائه شد.