درج شده توسط: مدیر سایت

کارگاه­ آموزشی با عنوان"روش­ های تدریس نوین با رویکرد پژوهش محور" در دانشگاه برگزار شد

29 Jun 2022

کد خبر : 925996

تعداد بازدید : 1

کارگاه­ آموزشی طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه با عنوان"روش­ های تدریس نوین با رویکرد پژوهش محور" برگزار شد.  در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه در تابستان 1401، اولین کارگاه آموزشی با عنوان"روش­ های تدریس نوین با رویکرد پژوهش محور" با ارائه آقای دکتر مقصود فراستخواه عضو هیأت علمی و استاد تمام مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در روز سه شنبه 7 تیرماه به مدت چهار ساعت و با مشارکت 100 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به شیوه الکترونیکی توسط دفتر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه برگزار شد. در این کارگاه­ آموزشی، مدرس با این سؤال اصلی که آیا آموزش ­ها می تواند جامعه را تغییر دهد، به اهمیت نقش استاد در امر آموزش و تدریس پرداختند و با ارائه رهیافت­ های آموزش به اهمیت رهیافت انتقادی در ایجاد تغییر، نقد و کمک به حل مسائل با روش­ های تدریس در کلاس­ های درسی اشاره داشته و اینکه "ذهن انبار" دانشجویان با برنامه­ های درسی و روش­ های تدریس نوین باید به "ذهن سرشار" تغییر یابد. در ادامه با بیان اینکه برنامه درسی پنهان امروزه در دانشگاه­ ها در جهت مدرک گرایی، مرتبه علمی، معیشت و منزلت می باشد و  میان برنامه درسی قصد شده با برنامه درسی درک شده و اجرا شده و هر دو با برنامه درسی حاصل شده شکاف وجود دارد، ده خصیصه در نسل­ های پیش روی برنامه درسی دانشگاهی با نگاهی به آینده شرایط اجتماعی و دانشگاهی و آموزشی از منظر تحولات نسلی را در راستای تغییر روش­ های تدریس و استفاده از روش ­های نوین تدریس برای استادان در دانشگاه­ ها را : 1) نسل عملگرا،2) نسل مطالبه گر و حسابگر،3) نسل پرتحرک و پا به گریز،4) نسل بازخیزهای هویتی، 5) نسل نگران، خسته و کم حوصله، 6) نسل افقی و نامتقارن و غیر خطی، 7) نسل باخبر و برخط، 8) نسل مخاطبان متفاوت با انتظارات کثیر، 9) نسل سرد و کم هیجان و 10) نسل سرسنگین شمرده و به ویژگی­ های این نسل­ها پرداخته شد. فرایند روش­ های تدریس از مدارس و دانشگاه­ های اواخر قرون وسطی تا تحولات رنسانس به بعد با 1) طرح مسئله و پرسش،2) طرح مبانی و دیدگاه­ های بدیل، 3) شواهد تجربی و آزمون، 4) مباحثه و حل مسئله و 5)نتیجه گیری است. استاد دانشگاه باید با شیوه تدریس به انگیختن، آموختن و آمیختن با پرورش دانشجویان هم از حس هیجان، شوق، احساس و عاطفه و هم از آگاهی، شناخت، ادارک و عقلانیت استفاده کند. در این کارگاه آموزشی پس از ارائه مدرس در دو بخش، بحث و پرسش و پاسخ اعضای هیأت علمی شرکت کننده در کارگاه نیز انجام شد.