درج شده توسط: مدیر سایت

کارکرد فرهنگ دانشگاهی، احیای تمدن ایرانی - اسلامی / اصلاحات جامعه در دانشگاه کلید می‌خورد

15 Jul 2023

کد خبر : 939452

تعداد بازدید : 4

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ دکتر سید علی قاسم‌زاده در نشست هم اندیشی کارشناسان و مدیران مسئول نشریات معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: طبق بیانات امام(ره) دانشگاه منشا تمام تحولات است و اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه نیز اصلاح می‌شود که این جمله به صراحت نقش مهم دانشگاهیان را متذکر می شود. رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: کاربردی‌ ترین عملکرد رسانه‌ها، ترویج فرهنگ دانشگاهی است همچنانکه اگر جامعه بخواهد اصلاح شود این فرهنگ باید ابتدا در دانشگاه و سپس در جامعه نهادینه شود. وی افزود: برای اطلاع از چیستی فرهنگ دانشگاهی ویژگی‌هایی تعریف می‌شود که یکی از این ویژگی‌ها نگاه انتقادی به مسائل علمی و فرهنگی است. دانشگاه نگرش انتقادی دارد و عصر جدید نیز عصرِ انتقاد و انتقاد پذیری است. نماینده عالی وزارت عتف در استان مطرح کرد: رویکرد علمی و فاصله گرفتن از احساسات از دیگر ویژگی‌های فرهنگ دانشگاهی است؛ دانشگاهیان احساساتی عمل نمی‌کنند و دانشگاه اساسا از احساسات دوری می‌کند چرا که محلی برای فکر و تأمل است و این امر باید در فرهنگ سازی دانشگاهی به ویژه در نشریات رسانه‌ای و دانشگاهی ترویج پیدا کند. وی با اشاره به اینکه فرهنگ دانشگاهی، فرهنگ شفافیت، شجاعت و شهامت در بیان است و می‌تواند الگوی جامعه باشد عنوان کرد: خلاقیت و ایده پردازی از دیگر ویژگی‌های مهم فرهنگ دانشگاهی است؛ زیرا در هیچ قشری همانند دانشگاه جرأت و جسارت تفکر و بیان عقیده وجود ندارد و اگر دانشگاه نتواند این نگاه را تزریق کند، این عیب مسئولین و مدیران دانشگاهی است که نتوانستند فرهنگ ایده پردازی و خلاقیت را در دانشگاه نهادینه کنند. قاسم زاده تشریح کرد: هدفمندی فرهنگسازی دانشگاهی، از دیگر ویژگی‌های فرهنگ دانشگاهی است، دانشگاه در راستای شناخت هدف و اثرگذاری حرکت می‌کند و در این مسیر از اقدامات سطحی فاصله می‌گیرد. وی در ادامه تاکید کرد: فرهنگ دانشگاهی یک فرهنگ موثر و کارآمد است و در آن جریان سازی فرهنگی شکل می‌گیرد. این مقام مسئول یادآورشد: فرهنگ دانشگاهی، فرهنگ اخلاق و معنویت است که مشابه آن در هیچ قشری مشاهده نمی‌شود؛ زیرا اقدامات دانشگاه اقدامات نمادین نیست و اثرگذاری آن در بستر اخلاق، ترویج معرفت و بصیرت افزایی ظاهر می شود که اگر فرهنگی در این جایگاه قرار نگیرد در دانشگاه نیز پذیرفته نمی‌شود. وی در راستای آسیب شناسی فضای فعلی، خاطرنشان کرد: افزایش سطح سواد رسانه مسیری است که ما باید به طور جدی در آن حرکت کنیم زیرا شبکه‌های اجتماعی موجود اساسا به یکدیگر متصل نبوده و حرکت جزیره‌ای دارند در صورتی که هم افزایی یک امر اساسی است و شبکه‌ی دانشجویی که بتواند در سراسر دانشگاه‌ها به یکدیگر متصل و در نهایت به شبکه اجتماعی متصل شود وجود ندارد و این خلاء بزرگ در سطح کلان احساس می‌شود و بخشی از عملکرد ضعیف ما در حوزه رسانه به این امر باز می‌گردد. وی ادامه داد: دانشگاه از طریق فرهنگ سازی در پی شناسایی حلقه‌های دشمن و باطل کردن برنامه‌ها و ابزارهای شیطانی حاکم بر فضای رسانه است. از دانشجویان انتظار داریم واقع گرایانه به جریان رسانه های موجود نگاه کنند. قاسم‌زاده تاکید کرد: ویژگی رسانه امروزی به گونه‌ای است که در جوامع توسعه یافته تلاش می‌کنند تا کارهای برجسته و دستاوردها را کوچک معرفی کرده و احساس حقارت ایجاد کنند؛ اما در این بین نظریه دیگری با عنوان پسا استعماری در کشورهای آسیایی و آفریقایی در مقابل جریان استعمار شکل گرفته که طبق آن کشورها فرهنگ خود را باز شناسایی کرده و هویت خود را شکل می‌دهند و خود، معرف هویت خویش هستند. وی تصریح کرد: در بیانات رهبر انقلاب مبتنی بر مسئله خاورمیانه و عنوان آن، متوجه می‌شویم که ما نباید در پازل فکری غرب قدم بزنیم. این مسئول در پایان گفت: تفکر دانشگاهی یک تفکر استبداد ستیز است که با نگاه استکباری که به نوعی در جهان غرب شکل گرفته و به ما تحمیل شده سازگار نیست. در این بین ما باید به هویت فکری و معرفتی اصیل خود بازگردیم. چرا که تمدن ایرانی - اسلامی میراثی در گذشته‌های دور دارد که اکنون ما باید به دنبال احیای این تمدن اصیل باشیم. درواقع کارکرد فرهنگ دانشگاهی، احیای تمدن ایرانی - اسلامی است.