درج شده توسط: مدیر سایت

همایش فعالیت بدنی، تغذیه و کنترل وزن در دانشگاه برگزار شد

05 May 2014

کد خبر : 865656

تعداد بازدید : 3

در این همایش که با حضور دانشجویان و اساتید رشته تربیت بدنی برگزار شد دکتر طاهری، عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه با اشاره به آمار چاقی در ایران و نیز در شهر قزوین بیان داشت: بیش از 65 درصد ازمردم در سنین مختلف مبتلا به چاقی هستند که در این عارضه با از بین رفتن بافت های مفید بدن،آب بدن، تحلیل استخوانها و عضله های بدن، سلول های چربی جایگزین بافت مفید بدن شده بطوری که حتی این افزایش چربی در ظاهر افراد نیز ممکن است نمود پیدا نکند.

وی ضمن برشمردن خطرات ناشی از ازدیاد چربی های احشایی در بدن به ویژه اندام های قلب، روده، معده، و ریه به تشریح راه کارهای کاهش این چربی ها و پیشگیری از تکثیر سلول های چربی در بدن پرداخت.

دکتر طاهری در ادامه افزود: در سال های ابتدایی زندگی انسان به ویژه دو سال اول زندگی و حتی 6 ماهگی و نیز دوران بلوغ بیشترین تکثیر سلو ل های چربی و افزایش وزن وجود دارد و مهمترین مقالات علمی بیانگر این هستند که چاقی کودکان و نوجوانان چاقی در بزرگسالی را در پیش دارد بنابراین وراثت و محیط نقش مهمی در این عارضه داشته و باید سبد غذایی و نوع تغذیه در این دوران مورد توجه قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه قزوین جزو 3 استان نخست کشور در ابتلا به دیابت است و افزایش وزن یکی از مهمترین عوامل موثر در بروز این بیماری خاموش می باشد به تشریح راه کارهای کاهش وزن و نیز ابزارهای تشخیص میزان اضافه وزن پرداخته و به مصرف کافی آب، استفاده از ویتامین D ، اصلاح الگوی فعالیت بدنی و اصلاح الگوی تغذیه به عنوان عوامل موثر در چربی سوزی اشاره کرد.

دکتر طاهری افزود: زمان مناسب برای فعالیت بدنی، تاثیر استرس و گرسنگی بیش از حد در رژیم های غذایی، تاثیر ذهن بر جسم، داشتن زندگی جعبه ای که باعث فراموشی اصالت حرکت و فعالیت در زندگی شده از دیگر عومل موثر در پدیده چاقی و اضافه وزن و ظهور پیامدها و عوارض بعدی این عارضه است.

همایش فعالیت بدنی، تغذیه و کنترل وزن - دکتر صادقی

همچنین دکتر صادقی، از دیگر اعضای هیات علمی دانشگاه عامل دریافت انرژی و عامل هزینه انرژی را به عنوان دو عامل موثر در کنترل وزن دانست که بهم خوردن نسبت این دو عامل خود باعث چاقی یا لاغری می شود.

وی میزان کالری دریافتی در مواد غذایی مصرفی را از نکات قابل توجه در متابولیسم یا هزینه انرژی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد.ایشان در ادامه به عوارض و اختلالات جسمانی و روانی چاقی و اضافه وزن پرداخته و اظهار داشت: عوامل موثر در کنترل وزن شامل عوامل قابل تغییر و غیر قابل تغییر هستند که عواملی چون قد، سن، جثه، وراثت و جنس یا نژاد از عوامل غیر قابل تغییر هستند اما عواملی چون عادات روانی، الگوی غذایی، فعالیت بدنی و ... از عوامل تغییر پذیر و انتخابی هستند که می توان با اصلاح این عوامل ، وزن متناسب را کنترل کرد.

ایشان همچنین به تشریح راه های محاسبه میزان چاقی از طریق نمایه توده بدنی، ارزیابی BMI،اندازه گیری دور کمر و .. پرداخت و بیان داشت: دو راه عمده در کاهش چربی بدن ورزش و تغذیه است که اصلاح الگوی تغذیه و اصلاح الگوی فعالیت های بدنی در این راستا  قابل توجه و مهم است.

دکتر صادقی از تبلیغات کاهش وزن سریع  به عنوان تبلیغات گمراه کننده یاد کرده و افزود: بسیاری از الگوهای کاهش وزن که با ابزارهای گوناگونی چون رژیم درمانی، دارو درمانی و یا استفاده از وسایل خاص یا عمل جراحی صورت می گیرد الگوهای غلطی است که عوارض بسیاری بر سلامتی انسانها دارد.