سیدعلی قاسمزاده در نشستی با انجمن ها و کانون های علمی و دانشجویی دانشگاه با اشاره به نقش دانشجویان در تحقق شعار سال 1401 یعنی تولید دانشبنیان اظهار داشت: قطعاً نهادهای دانشجویی بهترین ظرفیت برای تحقق دانشگاههای پیشرفته نسل سوم و چهارم هستند.
وی بیان داشت: به انجمنهای علمی و کانونهای دانشجویی به عنوان یک محل سرگرمی نگاه نمیکنیم. اگر چنین نگاهی باشد که یک مدتی دانشجویان را سرگرم کنیم و هیجانهایشان را به سمتهایی هدایت کنیم تا به برخی ناکارآمدیهای مدیران معترض نشوند، ما قطعاً این نگاه را نداریم.
وی تصریح کرد: اعتقاد ما این است که انجمنهای علمی حلقه واسط آموزش و پژوهش دانشگاهی ما باید باشند و این انجمنها و کانونها باید مایه ایجاد هیجان و نشاط علمی در دانشگاه باشند و قطعاً این نهادهای دانشجویی بهترین ظرفیت برای تحقق دانشگاههای پیشرفته نسل سوم و چهارم هستند.
دکتر قاسمزاده اضافه کرد: بنابراین از اعضای انجمنهای علمی میخواهیم که این نگاه را در خود تقویت کنند و برای سرگرمی وارد حوزههای فعالیتهای انجمن علمی یا کانونها نشوند.
سرپرست دانشگاه با بیان اینکه حلقههای گسستی بین معاونتهای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی دانشگاه وجود داشته است، گفت: شاهد جزیرهای عمل کردن این معاونتها در دوره گذشته بودیم و انتظار داریم که در دوره جدید انجمنهای علمی و کانونهای دانشجویی با حوزههای دیگر دانشگاه ارتباط داشته باشند.
وی برندسازی دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره) را از جمله اهداف مدیریتی جدید دانشگاه دانست و ادامه داد: انجمنهای علمی میتوانند از ظرفیت استادان برای تحقق آموزش پژوهشمحور استفاده کنند که این موضوع تاکنون مغفول مانده است و باید بتوانیم دانشجویان را به حوزه تولید و صنعت ارتباط دهیم.
سرپرست دانشگاه در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه دنبال شعار دادن نیستیم، اضافه کرد: اگر بخواهیم یک کار روزمره عادی و کلیشهای را در حوزه فرهنگی ببینیم، در واقع همان مسیری را رفتهایم که در گذشته اتفاق افتاد. بنابراین میخواهیم یک تحول اثرگذار در حوزههای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ببینیم.
دکتر قاسمزاده ادامه داد: بنابراین اگر برنامههای انجمنهای علمی اثرگذار باشند، قطعاً معاونت فرهنگی و مجموعه دانشگاه این رسالت و مأموریت را دارند که از اجرای این برنامهها حمایت کنند.
وی با اشاره به دستور وزیر علوم برای هزینهکرد 3 درصد از بودجه دانشگاه در بخش فرهنگی تصریح کرد: بخشی از این هزینهکرد برای تقویت فعالیتهای انجمنهای علمی و کانونهای دانشجویی انجام میشود. پس مدیریت دانشگاه این رسالت را برای خودش قائل است که یک بسته فرهنگی جدی را در دانشگاه طراحی و اجرا کند.
دکتر قاسمزاده یادآور شد: کار فرهنگی در دانشگاه خیلی گستردهتر و پیچیدهتر از یک اداره یا سازمان است و به همین خاطر از معاونت فرهنگی دانشگاه خواستیم یک نگاه بازتر و گشودهتری در حوزه فرهنگی داشته باشند و برنامههای فرهنگی را فقط به برگزاری اردو و نمایشگاه محدود نکننند.
سرپرست دانشگاه امامخمینی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیتسازی دانشگاه در قالب انعقاد تفاهمنامهها با دستگاههای مختلف دولتی گفت: متأسفانه تا امروز گارد دانشگاه بسته بود و در ارتباط با حوزههای مختلف استانی کاملاً بسته عمل میشد. اما در این 4 ماهه با بسیاری از شرکتهای صنعتی ارتباط گرفتیم و حتی در حوزه فرهنگی با دانشگاه ارتباط وثیقی ایجاد کردیم تا دانشگاه بتواند ظرفیتهایش را بروز دهد.
دکتر قاسمزاده از تدوین بانک اطلاعاتی اشتغال دانشجویان با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی خبر داد و افزود: هدف از ایجاد این بانک اشتغال این است که دانشجویان ما بعد از فارغالتحصیلی و کسب مهارتهای لازم برای کار در شرکتهای تولیدی و صنعتی استان قزوین معرفی شوند. تفاهمنامه ما با سازمان فنی و حرفهای هم در این راستا منعقد شده است.
وی ادامه داد: درست است که دانشگاه باید دانش تولید کند، اما تولید دانش به این معنی نیست که دانشجویان را رها کنیم و آیند شغلی شما برای ما دغدغه نباشد. بنابراین انعقاد تفاهمنامه با دستگاههای مختلف صوری نیست و با این تفاهمنامهها از شرکتهای صنعتی خواستیم که نیروی مورد نیاز خود را در درجه نخست از دانشگاه مادر استان تأمین کنند.
سرپرست دانشگاه در ادامه از برگزاری جشنواره حرکت در ماههای آتی هم خبر داد و گفت: در قالب استارتآپها میتوانیم مسابقات جدی در دانشگاه برگزار کنیم و از معاونتهای پژوهشی و فرهنگی میخواهیم که با مشارکت زمینه ایجاد استارتآپهای علمی در دانشگاه به ویژه در حوزه تولید دانشبنیان را مهیا کنند.
دکتر قاسمزاده با ذکر اینکه در چند سال گذشته در حوزه علوم انسانی کمکاری داشتیم، اضافه کرد: در حوزه برپایی کرسیهای نظریهپردازی دانشجویان میتوانند پیشگام باشند و انتظار ما از مدیران دانشگاه این است که ظرفیتهای کار در حوزه علوم انسانی را احصا کنند.
وی ادامه داد: همچنین باید برای برگزاری نمایشگاه ارائه دستاوردهای دانشگاه باید جدی باشیم و از بستر مجازی برای برندسازی فعالیتهای دانشگاه و دانشجویان بهترین بهره را ببریم. به همین خاطر از دانشجویان میخواهیم با استفاده از این بستر رخدادها، وقایع و تواناییهای دانشگاه را معرفی کنند.
نهادهای دانشجویی بهترین ظرفیت برای تحقق دانشگاههای پیشرفته نسل سوم و چهارم هستند - news.ikiu.ac.ir
نهادهای دانشجویی بهترین ظرفیت برای تحقق دانشگاههای پیشرفته نسل سوم و چهارم هستند
26 Apr 2022
کد خبر : 923368
تعداد بازدید : 10