درج شده توسط: مدیر سایت

نشست کارگاهی آینده رسانه ها و سناریو های پیش رو برگزار شد

05 Dec 2017

کد خبر : 894887

تعداد بازدید : 5

نشست کارگاهی آینده رسانه ها و سناریو های پیش رو روز دوشنبه13 آذرماه  با سخنرانی دکتر مهدی مطهر نیا عضو هیئت علمی و پژوهشگر حوزه مطالعات آینده پژوهی  برگزار شد. در این نشست دکتر مطهر نیا بحث خود ر ا با توضیحی  از رسانه ها شروع کرده و گفت: رسانه مجموعه رساناهایی را شامل می شود که رسالت انتقال تغییرات محیط اطراف را به مغز به عهده دارند. حواس پنجگانه؛ و به پیروی از آن مجموعه رساناهای صناعی آدمی که انتقال پیام های رمزگذاری شده را از فرستنده به گیرنده به عهده گرفته اند؛ رسانه اند. رسانه های جدید و تغییرات شگرف سخنران نشست تخصصی آینده پژوهی رسانه ها گفت: رسانه ها وسایل شگرفی هستند که مظهر ارتقای تکنولوژیکی انسانند و باعث  پرتاب جوامع به سوی آینده می شوند. رسانه ها در پیدایی عادات تازه، تکوین فرهنگ های جدید جهانی، تغییر در رفتار و خلق و خوی انسان ها و روش های زندگی و بالاخره کوچک شدن کره زمین، و ایجاد همسایگی ملل دوردست، سهمی شگرف بر عهده گرفته اند. دکتر مطهر نیا با اشاره به مراحل تحول رسانه ها گفت: می توان  مراحل تحول رسانه ها را مبنی  برسه مرحله دانست:   رسانه های کلاسیک که شامل عصر نخست رسانه ها و اطلاعات مکانیکی (منولوگی)  می شود. رسانه های مدرن  که شامل عصر دوم رسانه ها و اطلاعات ارگانیکی ( (دیالوگی)می شود. پس از ایجاد انبوهی اطلاعات رسانه های فرا مدرن ایجاد شدند که شامل عصر سوم رسانه ها و و اطلاعات هولوگرافیک ( شبکه ای ) می شوند. دکتر مطهر نیا با تاکید بر خردورزی انتقادی گفت چرخش گسترده نشان های چند معنایی موجب می شود الصاق هر گونه معنای مسلطی در جماعت های گوناگون جامعه بشری دشوار و غیر ممکن می سازد. این استاد آینده پژوهی تاکید کرد: با گسترش پهنای باند، سرعت، و شدت تاثیر تکثر اطلاعات، شاهد انقلاب پارادایمی در حوزه ی حیات اجتماعی از وحدت در کثرت و کثرت در وحدت، به کثرت در وحدت  و  وحدت در کثرت خواهیم بود که موجب دگرش هویت های  اجتماعی از دمکراسی سیاسی به دمکراسی اجتماعی خواهد شد که در آن نه حکومت ها و دولت ها  که رسانه ها و شبکه های اجتماعی مدیریت جوامع را به عهده خواهند گرفت و هر فرد برای خود هویتی تک سرنشین و دانش بنیاد خواهد داشت. رسانه ها و مدیریت اجتماعی به گفته  دکتر مطهر نیا با انقلاب پارادایمی دولت ها به روسای اجرایی رسانه ها تبدیل خواهند شد و به جای رهبری رسانه ها  توسط آن ها، این رسانه ها خواهند بود که رهبری نیروهای اجتماعی را به عهده گرفته و  مدیریت سیاسی را از طریق رهبری اجتماعی اعمال؛ و  آن را توسط دولت های در مقام سمبل وحدت سیاسی مدیریت خواهند کرد. در این  وضعیت  فرهنگ بخش انسان پرداخته و جمعیت پذیرفته ی حیات بشری است و رسانه حاملِ فرهنگ های گوناگون و مستعد پرورش  هژمونی در حوزه ی حیات اجتماعی و سیاسی است. که منجر به ظهور اتاق شیشه ای در جهان خواهد شد. اتاق شیشه ای نه به کوچک شدن که به میکروزه شدن جهان و گذار از دهکده جهانی به اتاق شیشه ای جهان خواهد انجامید که مهم ترین وجه پیشران آن فناوری های رسانه ای است. فناوری هایی که دهکده جهانی را به اتاق شیشه ای تبدیل خواهند کرد. دکتر مطهر نیا سه دیدگاه در زمینه آینده رسانه ها مطرح نمودند 1-پیش رونده تکنولوژیکی: 2-دیدگاه منفی به رسانه های جدید3. به هم ریختگی هنجاری. عوامل موثر در تغییر نقش رسانه ها سخنران نشست تخصصی آینده رسانه ها عوامل مهمی را که باعث ایجاد نقش رسانه ها در حیات اجتماعی با جهت گیری دموکراسی خواهانه می‌شوند مطرح نمودند که شامل  موارد زیر می شود. 1-تجاری سازی 2-تمرکز 3- جهانی شدن 4-آزادگذاری 5-تکثیر دکتر مطرح نیار اظهار داشتند که رسانه ها در جهان ما موجب دگرگونی های گسترده ای شده اند. به این صورت که رسانه های همگانی، ‌دولت مدرن را دگرگون کرده‌اند. رسانه‌های همگانی دیگر حاملان حقیر اخبار نیستند، بلکه رسانه ها به بازیگران شدیداً بانفوذی در بازی های سیاسی با قدرت مستقل تبدیل شده‌اند. رسانه‌ها دیگر "رکن چهارم" دموکراسی نیستند که به عنوان "نگهبان قانون اساسی" عمل ‌کنند. رسانه ها به "ستون پنجم" دارای قدرت سیاسی عظیم ولی به صورت مخفی تبدیل شده‌اند. بازیگران سیاسی نیز می توانند با استفاده از قدرت رسانه‌ها، زبان بحث‌های سیاسی و جریان اطلاعات و اخبار را کنترل و عقاید سیاسی را دست‌کاری کنند. پیشرانهای تغییر و تحول رسانه ها سخنران نشست تخصصی آینده رسانه ها به پیشرانهای تغییر و شکل دهنده آینده اشاره کرد و گفت پیشران سیاسی موثر بر آینده رسانه عبارتند از: پیشران های سیاسی  موثر بر آینده رسانه  اینگونه معرفی نمودند، دگرگونی ارتباطات سیاسی ، دگر گونی دموکراسی، دگرگونی مخاطبان، دگر گونی فضای عمومی ، دگر گونی شهروند ، دگرگونی مخاطب سیاسی، تحول حکومت ها، تحول رهبری سیاسی و تحول مدرنیته سیاسی. دکتر مطهر نیا همچنین  پیشران های جدید موثر بر آینده رسانه ها را مطرح کرد و گفت این پیشرانها عبارتند از:
  1. افزایش سطح قدرت شرکت های بزرگ رسانه ای که تحت مالکیت خصوصی قرار دارند.
  2. افزایش سطح و نفوذ توزیع و انتقال محتوا در تمام لایه ها و بستر های مختلف اجتماعی
  3. افزایش بالن گونه تعداد مخاطبان انلاین و اوج گرفتن آن در آسمان رسانه ای
  4. افزایش سطح انتقال آزاد اطلاعات و بدون سانسور توسط اوترنت
  5. توسعه صنایع رسانه ای و دستیابی به اطلاعات از طریق موبایل با استفاده از خدمات اینترنتی
  6. تکیه بر تجارب ناشی از روش سناریو نویسی در کمپانی های نفتی 1970 به بعد
  7. تدوین آینده نگارانه چرخه حیات رسانه ای در پرتو روش سناریونویسی
  8. ترکیب آفرینی عملیاتی میان قطعیت ها و عدم قطعیت ها به هدف تدوین بهترین سناریو ها
  9. پهنای باندها بزرگتر خواهند شد.
سناریو ی پیش روی رسانه ها سخنران نشست تخصصی آینده پژوهی  در زمینه  سناریوهای آینده  با اشاره به امکان تغییر در وضعیت اتاق شیشه ای و انتقال به وضعیت، وضعیت جدید را با عنوان "گوی بلورین" توصیف و در توضیح آن تاکید کردند سناریوی آینده سناریوی گوی بلورین است که در آن رسانه ها به عنوان هویت بخش جوامع و جماعت های متکثرِ مخاطب محور در شبکه ی جهانی ارتباطات سیاسی شده ی دمکراتیک قرار خواهندگرفت. "اتاق شیشه ای"، حیات آدمی شکل و در آن امنیت فکری از اعتباری بالا برخوردار خواهد شد. دنیای آن زمان دنیایی از ملت - دولت های رسانه ای خواهد بود، دولت هایی که مدت هاست آغاز به شکل گرفتن نموده اند، درست همان گونه که در گذشته انجمن های مختلفی میان ملت ها وجود داشت، و تمایلات تمرگز گرایی امپراتورمنشانه را با چالش روبرو ساخت. دنیای  پارادایم حاکم بر حیات اجتماعی بشر از وحدت به کثرت، و کثرت به وحدت؛ به پارادایم "کثرت های وحدت گرا، و وحدت آفرینی های کثرت باور"؛ تیدبل و بشر طعم خوش فراغت برای زندگی بر اساس اندیشه ورزی خردورزانه ی خود را بیش از پیش در اختیار خواهدگرفت. دیگر چنین نخواهد بود که تنها یک سازمان از دولت های ملی وجود داشته باشد و در آن سازمان هم قوی ترین ملت به گونه ای بر جهان حکمرانی کند، دهه های آینده دهه قدرت های سیاسی نخواهد بود بلکه قدرتهای فرهنگی –رسانه ای خواهند بود که قدرتهای برتر جهانی را شکل و محتوا خواهند داد. جهانی شدن در این دوره عبارت خواهد بود از: گسترش و تعمیق پیوندها و وابستگی های متقابل جهانی در بستر یک فرا انقلاب پیوسته، پردامنه و پرشدت؛ در بستر ملت- رسانه های بزرگ، این وابستگی متقابل، فراتر از دولت ها و فراتر از جوامع دامن خواهد گسترانید،و نظام جدید جهانی جامعه دمکراتیک رسانه ای را می سازند. ماکرو جهان میکرو"؛ برساخته خواهد شد. نقش و اهمیت جغرافیا، فضا و زمان در معنای حقیقی آن کمرنگ، و »واقعیتی موازی» پیدا خواهند کرد. درهم تنیدگی زمانی و مکانی در فضای رسانه ای عرصه را برای تمرکز برای گسترش معنادار اخلاق سالم، رفتار پاک، و کنش های دگرخواهانه ی انسان فراهم خواهد ساخت. دوران جهانی شدن انسان ها را از- تابعیت ملی - به - تابعیت فرهنگی – رسانه ای - انتقال خواهد داد که بنا به تعبیر هاروی تراکم زمانی و فضایی پیدا خواهد نمود. فاصله‌ها تحت تأثیر زمان قرار می‌گیرد و مسأله فضاهای مجازی مطرح می‌شود و نوعی سازماندهی فضا توسط زمان، تحت عنوان تراکم زمانی و فضایی به وجود خواهد آمد. این جا است که فاصله ها کاملا منقرض خواهند شد. "انسان در پرتو آینده رسانه ها از زمین کنده خواهد شد و بر زمان حاکم خواهد شد". در این فضا است که "ریز جنبش های اجتماعی در برابر انحراف از معیارهای زندگی در دولت – رسانه های شبکه محور جهانی بسیار سریع و تاثیر گذار خواهند شد". چرا که در این "اتاق شیشه ای آزادی انسانی بیشتر تضمین، و امکان همگرایی بیشتر؛ با شبکه ی جهانی"، فراهم خواهد آمد. در پرتو همین معنا است که در عین حالی که وجود "بروز مازاد نشانگان"، گریزناپذیر، خواهد بود ولی، رسیدن به وحدت رفتاری و کنش همگرایانه و مسئولانه در جوامع خرد و کلان حیات رسانه ای در پرتو آزادی اندیشه، گسترش رفتار قانونمندانه و کنش مسئولانه را در دولت – رسانه های جهانی شده فراهم خواهند ساخت. دکتر مطهرنیا گفت: آینده ی رسانه ها در پرتو فناوری های جدید و خلاقیت های بزرگ در حوزه ی افزارمندی های رسانه ای شامل فناوری های سخت و مکانیسم های متکی بر قدرت هوشیارانه، خواهد بود که زندگی در "اتاق شیشه ای جهان"، را از منظر ساختاری به سمت و سوی دوری از رذایل اخلاقی در پرتو آشکارسازی سریع و انتقال فوق العاده ی اطلاعات و اندیشه ها، پیش خوهد راند. اگر در عصر نخست، اطلاعات کنترلی و اثرگذاری رسمی بود؛ و نتیجه ی آن "کنترل اجتماعی"، بوده است. در عصر دوم رسانه ها در پی اثرگذاری از طریقِ اطلاعات کنترل شده و اثرگذاری پذیرفته شده؛ هستند و مدیریت اجتماعی اثرگذاری مد نظراست. در عصر سوم و در این گستره متوجه ایجاد فضای مناسب برای جهانی سازی اطلاعات و اثرگذاری هلوتراپیک خواهیم بود  که به رهبری اجتماعی و همه جانبه رسانه ها در حیات جمعی و سیاسی می انجامد.