درج شده توسط: مدیر سایت

مراسم بزرگداشت ابن سینا در دانشگاه برگزار شد

18 Dec 2012

کد خبر : 860905

تعداد بازدید : 3

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، استاد فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در مراسم بزرگداشت ابن سینا که در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی برگزار شد، بیان کرد: ابن سینا بزرگترین متفکر جهان اسلام به لحاظ علمی و فلسفی است و شخصیتی است که غربی ها به او لقب امیر پزشکان را داده اند و آرا پزشکی ابن سینا در غرب هنوز مورد توجه است.

علی فتح طاهری اضافه کرد:  متأسفانه در کشور ما که کشور ابن سینا و مهد تفکر این دانشمند است، آن چنان توجهی به این شخصیت نمی شود و این توجه آن قدر کم بوده است که فلسفه ابن سینا در متون غربی به عنوان فلسفه عربی مطرح می شود در حالی که به یک معنا بنیانگذار فلسفه اسلامی در جهان اسلام، ابن سینا است.

وی تأکید کرد: لایه های پنهانی در تفکر ابن سینا وجود دارد که بررسی نشده و دانشجویان باید با حساسیتی که نسبت به شناخت فلاسفه غربی دارند، به این دانشمند و فیلسوف برجسته ایرانی توجه کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: متفکران بزرگی در جهان اسلام متأثر از ابن سینا بودند که سهروردی، میرداماد، ناصرخسرو، فخر رازی، قطب شیرازی، ملاصدرا و غیره از جمله این متفکران هستند و حتی برخی از متفکران غربی نیز  متأثر از ابن سینا بودند.

وی با اشاره به نگاه عرفانی ابن سینا توضیح داد: ابن سینا در دوره های پایان عمر خود در نوشته هایش رو به تفکر عرفانی آورد و قطع یقین ابن سینا نگاه عرفانی داشته است و 30 رساله از ابن سینا در خصوص مباحث عرفانی و اشراقی نوشته شده است.

فتح طاهری خاطر نشان کرد: در دین داری ابن سینا همین بس است که او چندین رساله در مورد نماز و فرائض دینی می نگارد و ابن سینا معتقد است که میان مراتب وجود به ویژه میان آدمیان و خداوند، محبتی حاکم است که این همدلی و این محبت با انجام عبادت تقویت می شود.

وی یادآور شد: البته اعتقادات و دید ابن سینا در آن دوران با دیگران متفاوت و مخالف بود و از این رو نیز مورد اذیت و آزار قرار می گرفته است.

استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: ابن سینا در دوره عمر کوتاه خود که 58 سال بوده است، به زوایای مختلفی می پردازد و در مباحث علمی، پزشکی، ریاضی، منطق، عرفان و غیره منشا بسیاری از تفکرات بعد از خود می شود.

در ادامه یکی دیگر از اساتید دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: هر تفکر فلسفی نظیر فلسفه یونان، فلسفه اسلامی، فلسفه مسیحی و غیره دارای مراحلی است در مرحله نخستی، بنای تفکر فلسفی گذاشته می شود و فیلسوفی که ابتدا ظاهر می شود فیلسوف موسس آن است و آن تفکر در مرحله نخست دارای نشاط و بالندگی است.

مسعود سیف افزود: ابن سینا شخصیتی است که به عنوان فیلسوف موسس در فلسفه اسلامی شناخته می شود.

وی عنوان کرد: دوره بعد در تفکر فلسفی، دوره تحقیق در اصول آن تفکر است و مرحله سوم، مرحله ای است که از آن به مرحله علمای فلسفی یاد می شود و بیشتر به مسائل آن فلسفه پرداخته می شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مرحله آخر در تفکر فلسفی مرحله ای است که فلسفه دیگر نشاط و بالندگی خود را از دست داده است و اگر بحثی نیز در این حوزه صورت گیرد، عمیق نیست و ظاهری است.

وی با اشاره به نگاه ابن سینا به فلسفه یادآور شد:  ابن سینا معتقد بود تضادی بین دین و فلسفه نیست بلکه سازگاری نیز وجود داد و شخص می تواند در عین اینکه فیلسوف باشد، متدین نیز باشد.

انتهای پیام/