درج شده توسط: مدیر سایت

طراحی هویت دانشجویی باید در دستور کار اصلی نظام فرهنگی دانشگاه‌ها قرار گیرد

17 Jan 2023

کد خبر : 933353

تعداد بازدید : 5

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) گفت: نظام فرهنگی و تربیتی دانشگاه در گام اول باید نسبت به طراحی هویت دانشجویی، گفتمان‌سازی و معرفی الگوهای اجتماعی اقدام کرده و از طریق آن نسبت به احیای لایه‌های بعد اجتماعی اقدام کند. حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در قزوین با بیان اینکه خروجی کرسی‌های آزاداندیشی احصاء و در این کرسی‌ها آسیب‌های جنبش دانشجویی شناسایی شده است، اظهار داشت: از جمله مسائل اساسی که این روزها شاهد آن هستیم اختلال در ارتباط بین اقشار مختلف اجتماعی است و این اختلال نشانه‌هایی از گسست اجتماعی را نمایان کرده است. وی اضافه کرد: نداشتن سعه صدر در گفتگو با جوانان، پیش فرض‌های نادرست از جهت ارتباطی نسبت به فضای اخلاقی و اجتماعی جوانان و نداشتن شناخت صحیح از مختصات فکری و انگیزشی جوانان از عوامل اصلی این اختلال به شمار می‌آیند تا جایی که عمده نسخه‌های ارائه شده برای حل مسائل حتی توسط اقشار همسوی دانشگاهی به استفاده از ابزار قوانین اجتماعی برای کنترل رفتاری جوانان تقلیل یافته است. محمدی با ذکر اینکه زیرا اجرای قانون در مباحث اجتماعی کمترین مواجهه ارتباطی با جوانان را می‌طلبد، تصریح کرد: باید ضمن شناخت مختصات شخصیتی دانشجویان نسبت به طراحی الگوی ارتباطی منسجم، هدفمند و هوشمند با آنان اقدام کرد. چرا که بحران مخاطب در برنامه‌های فرهنگی و محدود شدن آن به طیف خاصی از دانشجویان در دانشگاه از آثار این پدیده است. معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه بین‌المللی قزوین در ادامه این گفتگو با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد در بدنه دانشجویی دچار یک نوع اختلال هویتی هستیم، گفت: مرزهای هویت فردی، خانوادگی، و اجتماعی ما دچار تنش‌های جدی شده؛ تا جایی که هم شاهد فقدان هویت مسنجم و هم نظاره‌گر هویت التقاطی هستیم. محمدی افزود: از این رهگذر میزان تعلقات فرهنگی اجتماعی پایین آمده و رفتارهای ناهمگون اجتماعی در قالب خشم و نفرت بروز می‌کند. بنابراین نظام فرهنگی و تربیتی دانشگاه در گام اول باید نسبت به طراحی هویت دانشجویی، گفتمان‌سازی و معرفی الگوهای اجتماعی اقدام کرده و از طریق آن نسبت به احیای لایه‌های بعد اجتماعی اقدام کند. وی ادامه داد: البته بیان این مطالب به معنای ناامیدی و بی‌عملی نباید باشد؛ بلکه به شرط شناخت دقیق مخاطب از جهت مختصات شخصیتی و عوامل موثر بر شکل‌گیری آن، بازطراحی الگوهای عمل فرهنگی تربیتی به ویژه در دانشگاه و بالابردن سطح مهارت ارتباطی کنشگران فرهنگی این امکان بسیار قوی وجود دارد که فضای موجود هم به بهبود نظام فرهنگی تربیتی کمک کند و هم اتفاقات بسیار مبارکی از جهت اثرگذاری بر مخاطب رخ دهد. در تمامی این موارد حتماً باید دسیسه‌های دشمن مورد ارزیابی جدی و اساسی باشد.