درج شده توسط: مدیر سایت

صعود تیم کوهنوردی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به قله سبلان

16 Jul 2011

کد خبر : 857993

تعداد بازدید : 7

در این برنامه فرهنگی- ورزشی که در روز 23 تیرماه1390 برگزار شد، 10 نفر از از اعضای گروه کوهنوردی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره ) به سرپرستی محمد حسین کاظمی و مسئولیت فنی , هماهنگی ابراهیم قنبری با صعود موفقیت آمیز یکروزه خود به قله سبلان بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) را در آستانه نیمه شعبان سالروز میلاد پر خیر و برکت امام مهدی علیه السلام گرامی داشتند.

این تیم را کاظم غیاثوند ، محمدرضا ملارضی ، سیدمحمد مهدی زاهدی ، رامین محمد بیگی سلخوری، امان محمد اوزن دوجی ، مرتضی عبادی ، عبدا... مهرعلیان ، مرتضی منصوری فرد همراهی کردند. به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران می‌باشد.صعود به قله سبلان از جبهه اصلی (شمالی) ساده بوده و کوهنوردان به راحتی صعود تابستانه را در چند ساعت (صبح تا ظهر) انجام می‌دهند. جبهه جنوبی سخت ترین راه صعود به این قله می‌باشد که از سنگهای بزرگ تشکیل شده‌است. پیست اسکی الوارس که یکی از مجهزترین پیستهای اسکی ایران است در این مسیر قرار دارد.

کوه آتشفشانی سبلان در 40 کیلومتری جنوب غربی اردبیل و 25 کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر قرار دارد. طول سلسله کوه سبلان را 60 کیلومتر و پهنای آن را 45 کیلومتر تخمین می زنند.این سلسله کوه سه قله معروف دارد که قله اصلی آن که به سلطان معروف است (به گویش محلی، سلطان ساوالان) 4811 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دو قله دیگر آن هرم و کسری نام دارند قله سبلان در تمام طول سال پوشیده از برف و یخ است و از دیواره های جنوبی و جنوب غربی آن رودهای اهرچای و آجی چای جریان دارند که به رود ارس و دریاچه ارومیه می ریزند. در دهانه آتشفشانی آن دریاچه بیضی شکلی به اقطار تقریبی 140 و 80 متر قرار داردکه عمق آن در کناره ها بسیار کم و در وسط نامعلوم است. کف این دریاچه از بازالت آنوزیت و تراکیت تشکیل شده و آب آن تنها از طریق بارش باران و برف تأمین می شود از نظر شیمیائی آب آن در ردیف آبهای سولفاته کلسیک سدیک بسیار سبک و غنی از سیلیس می باشد و موجود آبزی در آن مشاهده نمی شود.