درج شده توسط: مدیر سایت

سومین نشست از سلسله کارگاه ­های"دانش آموزشکاوی زبان فارسی"در دانشگاه برگزار شد

31 Jan 2023

کد خبر : 933849

تعداد بازدید : 4

سومین نشست از سلسله کارگاه های"دانش آموزشکاوی زبان فارسی"، 9  بهمن ماه، توسط انجمن علمی گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی­ زبانان (آزفا) با همکاری دانشکده ادبیات و علوم ­انسانی و معاونت فرهنگی در دانشکده­ ادبیات و علوم انسانی به­ صورت حضوری و برخط برگزار شد. دکتر لیلا گل­پور، هیأت علمی گروه آزفا، در این نشست علمی، درباره‌ "بازخورد تصحیحی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی­ زبانان: چیستی، چرایی و چگونگی" مطالب ارزشمندی را ارائه کرد. وی بیان داشت: هیچ کلاس و محیط آموزشی را نمی ­توان بدون بازخورد تصور کرد. دو نوع بازخورد وجود دارد، بازخورد مثبت که باعث افزایش انگیزه در زبان­ آموزان می ­شود و آن­ها را نسبت به عملکرد خود آگاه می­ کند اما بازخورد منفی که بازخورد بازدارنده، بازخورد اصلاحی و بازخورد تصحیحی نیز گفته می­شود پیامدهای سودمند و مخربی دارد که باید با تدبیری شایسته انجام گیرد چرا که نوع خطای زبانی، ویژگی‌های بازخورد، ویژگی‌های معلم (شخصیت،‌ روش تدریس) و ویژگی‌های بافت یادگیری بر پیامدهای بازخورد منفی، تأثیر به ­­سزایی دارد. همچنین وی بیان کرد که دقت و روانی زبان نیز بر نوع بازخورد تصحیحی، اثرگذار است و اگر قرار باشد که بازخورد تصحیحی در کلاس آموزش زبان انجام گیرد باید این پرسش ­ها را مدنظر داشت: کدام خطاها نیاز به بازخورد دارند؟ چه­ کسی باید خطاها را تصحیح کند؟ چه­ زمانی باید خطاها اصلاح شوند و چگونه باید خطاها تصحیح گردند؟ و یک معلم کارآمد، باید به تمام این موارد توجه کند. در ادامه، در پاسخ به چگونگی تصحیح خطا به 6 نوع تصحیح خطا: تصحیح صریح  (explicit correction)، تصحیح غیرصریح (correction implicit )، درخواست توضیح (clarification request)، بازخوردفرازبانی(metalinguistic feedback)، فراخوانی (elicitation) و تکرار(repetition) اشاره شد. در این نشست که جمعی از استادان، دانش­ آموختگان و دانشجویان گروه آزفا و زبان عربی و زبان و ادبیات فارسی حضور داشتند، درباره خطاهای زبانی غیرفارسی­ زبانان و روش­های بازخورد تصحیحی، بحث و تبادل­ نظر شد. شایان ذکر است که انجمن علمی گروه آزفا درنظر دارد که در نشست­­ های آتی، به مباحث دیگری از دانش آموزشکاوی زبان فارسی بپردازد.