درج شده توسط: مدیر سایت

رشد۱۸۰ برابری تولید علم در ایران پس از انقلاب اسلامی

10 Feb 2022

کد خبر : 921365

تعداد بازدید : 1

سید علی قاسم زاده در گفت و گو با خبرنگار فارس از قزوین با بیان اینکه یکی از ثمرات بسیار پربار نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه دانشگاه ها مهیا شده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با همت جوانان و تلاش شبانه روزی دانشمندان و نخبگان توانست به قله های علمی دست یابد که رسیدن به آن در دوران قبل از انقلاب یک آرزو بود.

وی عنوان کرد: تعداد دانشگاه های کشور در دوران قبل از انقلاب حدود۱۵دانشگاه بود اما الان بیش از ۲هزار و۶۰۰واحد دانشگاهی در سطح کشور فعال است که نشان از رشد کمی و کیفی علمی دانشگاه ها در ایران دارد.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)استان قزوین تصریح کرد: قبل از انقلاب تعداد دانشجویان در سطح شکور کمتر از۲۰۰هزار نفر بود اما الان جمعیت دانشجویی کشور حدود ۴میلیون نفر از جمعیت ما را تشکیل می دهد که نشان میدهد میزان آگاهی های عمومی مردم ایران پساز انقلاب چقدر رشد کرده است.

قاسم زاده با بیان اینکه پس از انقلاب جامعه ایرانی به یک جامعه فرهیخته و کاملا علمی تبدیل شده است، گفت: در حوزه کیفی دانشگاه ها نیز قبل از انقلاب تعداد مقالات علمی ما در سطح بین المللی کمترا از یکهزار مقاله علمی بود اما الان تعداد این مقالات که یکی از اعتبارات علمی کشور به شمار می رود، بیش از حد تصور است.

رشد۸۷درصدی سهم ایران در تولید علم جهانی در دوران پس از انقلاب

وی با اشاره به رشد۱۸۰برابری ایران پس از انقلاب در تولید علم افزود: ایران اسلامی در حوزه علمی در منطقه رتبه یک و در جهان رتبه ۱۶ را دارد که نشان از افزایش سهم ایران در تولید علم جهانی از یک صدم درصد در سال۵۷به ۸۷درصد در حال حاضر دارد.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)استان قزوین اظهار کرد: این دانشگاه تنها دانشگاه کشور است که مصوبه مجلس داشته و رئیس جمهور نیز رئیس هیئت امنا آن محسوب شده و دوران پر فراز و نشیبی را سپری کرده است.

قاسم زاده اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۳۲۰عضو هیئت علمی، ۱۳۰نفر دانشیار، ۱۷۰نفر استادیار و ۳۰۰نفر یاور علمی در این دانشگاه مشغول علم آموزی به حدود۹هزار دانشجو در ۷دانشکده دانشگاه امام هستند.

وی ادامه داد: حدود۳۷رشته گرایش دکترا، بیش از ۸۰ رشته ارشد و ۳۸رشته کارشناسی در دانشگاه امام فعال است و براساس معیارهای رتبه بندی علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام معروف به ISDرتبه۱۶تا۲۰ را از آن خود کرده است.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)استان قزوین بیان کرد: هدف این است که در دولت سیزدهم با پتانسیلی که در اختیار داریم دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین را جزو ۱۰دانشگاه برتر ثبت کنیم.

اشتغال به تحصیل بیش از۲۰۰دانشجوی خارجی ورود به رشته در دانشگاه امام

قاسم زاده با اشاره به تحصیل بیش از ۲۰۰ دانشجوی غیرایرانی ورود به رشته در دانشگاه امام قزوین خاطرنشان کرد: در دورا اخیر در حوزه بین الملل و جذب دانشجویان خارجی دچار افت شده است که از جمله دلایل آن کمبود اعتبارات، مشکلات ساختاری و شیوع بیماری کرونا بود.

وی اظهار کرد: همچنین بیش از ۳۰۰دانشجوی بین المللی در مرکز زبان آموزی فارسی این دانشگاه مشغول فراگیری زبان هستند و امیدواریم با همتی که از سوی جوانان انقلابی در دوران مدیریتی جدید شروع شده است، بتوانیم به زودی زود تعداد دانشجویان بین المللی را به بیش از یکهزار نفر برسانیم.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)استان قزوین عنوان کرد: دانشگاه امام در انتقال دستاوردها و پیام انقلاب به کشورهای جهان یکی از موفق ترین دانشگاه ها بوده است زیرا تربیت یافتگان بین المللی این دانشگاه در کشورهای خود در پست های مدیریتی مهم مانند هیئت های علمی و سفارتخانه ها مشغول به کار هستند که نشان می دهد دانشگاه امام در تربیت نسلی که بتواند پیام انقلاب را انتشار دهد، موفق عمل کرده است.

قاسم زاده تصریح کرد: در حوزه بین الملل بیشترین تمرکز ما در جذب دانشجویان خارجی است و برای این امر طرح هایی را در دستورکار اجرا قرار داده ایم.

وی گفت: در حوزه پژوهشی و علمی نیز سعی داریم ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تقویت کنیم تا مشکلات حوزه صنعت با استفاده از ظرفیت های علمی موجود در این دانشگاه سریعتر مرتفع شود.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) استان قزوین یادآور شد: افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه همچنین در تقویت مهارت افزایی دانشجویان اثرگذار است.