درج شده توسط: مدیر سایت

دومین جلسه کار گروه تخصصی آمایش آموزش عالی استان برگزار شد

27 Jun 2011

کد خبر : 857886

تعداد بازدید : 3

دکتر آل بویه در دومین جلسه کار گروه تخصصی آمایش آموزش عالی استان که در تاریخ یکشنبه 5 تیرماه برگزار شد، گفت: اولین کاری که در سال 88 صورت گرفت این بود که وضعیت موجود آموزش عالی کشور تعیین شود که در چه رشته ها چه توانائی هایی و چه فرصتهایی داریم. و بنا بر این شد که هر استانی یک سند توسعه آموزش عالی استان داشته باشد و کمیته ای تشکیل شود با محوریت یکی از دانشگاههای دولتی در استان.

رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی ابراز نمود: نکاتی که در این بحث مطرح است؛ مزیت های نسبی هر استان، توانمندی ها و تخصص ها شناسایی گردد و در نهایت توسعه هدفمند و متوازن آموزش عالی جزو اهداف اصلی این طرح است.

رییس کار گروه تخصصی آمایش آموزش عالی استان افزود: استان قزوین یکی از دانشگاهی‌ترین استان‌های کشور است که با دارا بودن 110 هزار جمعیت دانشجویی در دانشگاههای دولتی، آزاد و غیرانتفاعی و پیام نور جایگاه ویژه ای در بحث آمایش آموزش عالی دارد.

همچنین ادامه داد: در بحث آمایش آموزش فراملی نیز که سند آن در حال تهیه می باشد، جایگاه ویژه ای برای دانشگاه بین المللی امام خمینی دیده شده که در کنار سند توسعه استان ها در حال شکل گیری است تا بتوانند فعالیت های فراملی را نیز هدفمند کنند.

رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی همچنین ابراز نمود: جلسات تخصصی زیادی تشکیل شده و وضعیت نسبی استان استخراج شده است و با گزارشی که در آخرین جلسه آمایش در این باره ارائه شد نشان می دهد سند آمایش این استان غنی تر و بیش از همه حوزه هاست.

وی یکی از چالش های استان را نزدیک بودن به تهران دانست و گفت: استان قزوین به دلیل نزدیک بودن به تهران و البرز پذیرای مازاد دانشجویان آنهاست که باید در این رابطه برنامه ریزی لازم انجام شود.

دکتر آل بویه با تأکید بر اینکه هدف توسعه هدفمند متوازن آموزش عالی در سطح استان است گفت: ما سعی می کنیم هم پوشانی را کمتر کرده و از همه ظرفیت های استان بهره ببریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین نیز بر توجه به کیفیت آموزش به عنوان محور و شاخصه طرح آمایش تأکید کرد.

وی ابراز نمود: نباید در تنظیم این سند از کیفیت غفلت کنیم؛ باید حفظ هویت هیئت علمی و توان استادان در سند لحاظ شود و زیر ساخت های تحقیقاتی دانشگاهها تقویت گردد.

وی خواستار شناسایی متغیرها، نقاط قوت و ضعف و ظرفیتهای استان در استراتژی آمایش آموزش عالی شد و تأثیر آن را در تدوین سند بسیار بالا ارزیابی کرد.

دکتر یوسف گرجی عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی نیز در این نشست اظهارداشت: دانشگاههای جامع علمی کاربردی امروز در توانمند سازی علمی جوانان کشور نقش مهمی را ایفا می کند.

وی تأکید کرد:هدف این مراکز صرفاً به خاطر آموزش دادن به افراد نوپا نیست بلکه هدف تربیت و آموزش افراد برای بخش های مختلف صنعتی می باشد.

وی گفت: با توجه به نیازسنجی هایی که در سطح استان انجام شده گروه هایی ایجاد گردیده است و با تصمیماتی که در شورای گسترش مستقل این دانشگاهها وجود دارد رشته های ضروری تأسیس و راه اندازی می شوند.

وی افزود: در حال حاضر 15 مرکز دانشگاهی جامع علمی کاربردی در استان فعال است که با توجه به ظرفیت های موجود تا 30 واحد می توان توسعه داد.

دکتر گرجی هدف از تاسیس دانشگاههای علمی کاربردی را ارتقاء مهارت فنی شاغلان بخش صنعت ذکر کرد و گفت: در همین راستا 40 درصد دانشجویان این دانشگاهها را شاغلان دستگاههای اجرایی، واحدهای صنعتی و بخش خصوصی تشکیل می دهند.