درج شده توسط: مدیر سایت

دستاورد صنعتی دیگری در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) رقم خورد

04 Jul 2012

کد خبر : 860280

تعداد بازدید : 3

با تلاش دانشمندان ایرانی به سرپرستی دکتر شهریار غمامی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، برای نخستین بار در ایران، روش جدید اندازه گیری یون های آهن (0)، آهن (II) و آهن (III) به طور همزمان و نیز یون کروم در محلول های دی اتانول آمین و آب واحدهای شیرین سازی گاز طبیعی، ابداع شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، شهریار غمامی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه بیان کرد: گازی که از زمین خارج می شود، حاوی گوگرد است و به آن گاز ترش گفته می شود که باید این گاز شیرین شود به این معنا که مواد زائد آن گرفته شود.

وی ادامه داد: در تکنولوژی موجود در پالایشگاه های ایران از دی اتانول آمین برای این کار استفاده می شود ولی آنچه در این بین مهم است، اسیدی بودن این گاز ترش است که موجب خرابی دی اتانول آمین به مرور زمان و خوردگی قطعات پالایشگاه و دستگاه های واحد شیرین سازی می گردد که باید در یک بازه زمانی، قسمت های زنگ زده تعویض شود چراکه در غیر این صورت خطر انفجار و نقص وجود دارد.

معاونت پژوهشی دانشکده علوم پایه دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: یکی از راه ها که می توان از طریق آن میزان آسیب دیدگی خط را تشخیص داد، اندازه گیزی یون ها در مایعی است که گاز را شیرین می کند.

وی عنوان کرد: با توجه به این امر برای نخستین بار در ایران روشی ابداع شده که مشابه خارجی ندارد که روش جدید اندازه گیری یون های آهن (0)، آهن (II) و آهن (III) به طور همزمان و نیز یون کروم در محلول های دی اتانول آمین و آب واحدهای شیرین سازی گاز طبیعی است که با استفاده از این روش پایش بر مبنای تشکیل کمپلکس های فلزی آهن و کروم با لیگاند دی اتانول موجود در مخلوط دی اتانول آمین- آب واحدهای شیرین سازی به کمک تکنیک پلاروگافی است که می توان ضمن کنترل روزانه، از میزان خوردگی قطعات و دستگاه های واحد شیرین ساز نیز آگاه شد و زمان تعمیرات اساسی را تخمین زد.

غمامی اعلام کرد: این پروژه ها به شماره های پیمان های 265832 و 265833 و با عناوین "ایجاد یک روش مناسب پلاروگرافی برای تعیین مقدار آهن ( دو، سه و فلزی) موجود در محلول دی اتانول آمین و "ایجاد یک روش پلاروگرافی تعیین مقدار کروم موجود در محلول دی اتانول آمین" با شرکت پالایش سرخون و قشم منعقد شده است.

وی تصریح کرد: به لحاظ پیچیدگی های پروژه که بیشتر ناشی از غیرهمسان بودن محیط اندازه گیری، وجود اجزاء زیاد در ماتریس اندازه گیری اعم از اجزا موجود و فاسد شده دی اتانول آمین و مرکاپتها، سایر یون های فلزی و همچنین ناچیز بودن مقادیر یون های مورد اندازه گیری است از مشاوره و خدمات بیش از 21 مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی استفاده شده است.

عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه یادآور شد: در این پروژه تیم های دانشجویی متشکل از خانم ها زهرا شکری، رویا مزارعی و نرجس احمدی نیز همکاری داشتند.

وی با اشاره به مدت زمان اجرای این پروژه تصریح کرد: آغاز این پروژه از سال 89 بود و 10 ماه زمان صرف انجام این کار شد که با توجه به انجام اصلاحات، این زمان به یک سال و سه ماه رسید و بعد از اتمام این پروژه، SOP آن نوشته شد و این موضوع در شرکت گاز به عنوان بخشنامه و استاندارد تائید خواهد شد تا همه پالایشگاه ها در کشور موظف شوند آهن و کروم را از طریق این روش اندازه گیری کنند که با این اقدام، یک متد ایرانی در پالایشگاه های ایران اجرا خواهد شد که هیچگونه مشابه خارجی ندارد و با این روش، زمان و هزینه کاهش می یابد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به پژوهش گفت: اینگونه موفقیت ها با انجام کارهای پژوهشی حاصل می شود و امیدواریم کسانی که در حوزه صنعت فعالیت دارند بیش از پیش به کارهای پژوهشی توجه کنند و طرح مسئله از سوی صنعت صورت گیرد و دانشگاه نیز اقدامات پژوهشی برای حل آن داشته باشد که در این راستا ما نیز آماده همکاری هستیم.

غمامی تأکید کرد: امیدواریم گرفتن موضوع از صنعت توسط دانشگاه و واگذاری موضوعات توسط صنعت به دانشگاه جدی گرفته شود تا شیرینی حل مسائل و ابتکاراتی در حد نخستین بار در دنیا را تجربه کنیم و مقالات اساتید دانشگاه ها به سمت حل این موضوعات سوق یابد و شکل کاربردی تری یابد.

پایان پیام/