درج شده توسط: مدیر سایت

جهاد علمی رسالت امروز دانشجویان ایرانی

05 Dec 2012

کد خبر : 860749

تعداد بازدید : 5

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، 16 آذر به نام روز دانشجو نام گرفته است، در چنین روزی دانشجویانی با وجدان بیدار، وطن پرستی و خون خود این روز را به نام روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان ایرانی در برابر استعمار غرب و استبداد در تاریخ ثبت کردند.

این روحیه استکبار ستیزی و ایستادگی نسل به نسل منتقل شده است و امروز نیز دانشجویان این سرزمین با جهاد علمی و حضور در صحنه های مختلف این راه را دنبال می کنند و با جهاد علمی در برابر استکبار ایستاده اند.

راضیه زال بیگی دانشجوی رشته تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بیان کرد: در جامعه امروز مهمترین وظیفه دانشجویان درس خواندن، کار کردن در حوزه علمی و مطالعه است.

وی ادامه داد: دانشجویان باید توجه داشته باشند که مسئولان این کشور افرادی از بین آنها خواهند بود از این رو باید آینده نگر  باشند و افق های دور دست را ببینند.

این دانشجوی رشته تاریخ افزود: وظیفه دیگر دانشجو، دریافت و افزایش بصیرت و آگاهی است چراکه دشمن بیشترین سرمایه گذاری خود را در دانشگاه ها کرده است و این دانشگاه ها هستند که مورد هجمه دشمنان بوده از این رو دانشجویان باید هوشیار باشند.

وی در خصوص 16 آذر روز دانشجو تصریح کرد: روحیه انقلابی دانشجویان موجب شد تا 16 آذر به نام روز دانشجو ثبت شود و در آن دوران دانشجویان با ولایت پذیری و اطاعت از امام خمینی (ره) در برابر استکبار ایستادند و امروز ما نیز باید همانند آن دانشجویان نسبت به رهبرمان ولایت پذیر بوده و از ولایت تبعیت کنیم و بدانیم که دشمن در این خصوص نیز برنامه دارد از این رو باید همواره روحیه انقلابی و اطاعت از ولایت را داشته باشیم.

زال بیگی تأکید کرد: روحیه انقلابی نسل به نسل منتقل شده است و دانشجویان ما نیز امروز این روحیه را دارند چراکه هدف مشترک است و فقط شرایط متفاوت است؛ امروز  بیداری اسلامی را شاهد هستیم و از  نظر علمی و فناوری نیز کشور ما رشد کرده است و دانشجویان ما باید در صحنه علمی حضور پررنگ تری را داشته باشند.

وی یادآور شد: دانشجویان باید در صحنه باشند و بدانند که مسئولان به این قشر توجه دارند و همچنین مسئولان باید از پیشنهادات و نظرات این قشر استفاده کنند و بدانند که این قشر می تواند در آینده و پیشبرد کشور مثمر الثمر باشد.

* اساتید دانشگاه ها روحیه " ما می توانیم" را در دانشجویان زنده کنند

دانشجوی رشته شیمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز با اشاره به مهمترین هدف دانشجویان اظهار کرد: هر دانشجو با توجه به هدفی که در زندگی انتخاب می کند، پیش می رود و یکی از مهمترین رسالت ها و اهداف دانشجویان در شرایط امروز با توجه به آرمان های انقلاب و فرمایش مقام معظم رهبری، جهاد علمی است.

سید مصطفی موسوی افزود: دانشمندانی که در راه علم به شهادت رسیدند یکی از نشانه های این راه صحیح هستند و رسالت دانشجو در دانشگاه باید این باشد که رابطه ای که علم و صنعت باید با دانشگاه داشته باشد را برقرار کند.

وی یادآور شد: ما روحیه انقلابی را که در ابتدای انقلاب در دانشجویان داشتیم، امروز به صورت پررنگ تر در دانشجویان شاهد هستیم و انجام کارهای فرهنگی، حضور در تشکل ها و صحنه های مختلف نشان دهنده این روحیه انقلابی است.

این دانشجوی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) عنوان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند برخی بدون هدفی در بالا کشیدن سطح علمی دانشگاه و کشور تلاش می کنند که این روحیه خوب است ولی اگر هدف این باشد که جامعه اسلامی از طریق علم در جهان سرافزار شود اجر و پاداش آن بیشتر است.

وی تصریح کرد: مهمترین خواسته و نیاز دانشجویان در حوزه علمی است و اساتید دانشگاهی باید روحیه علمی را و روحیه "ما می توانیم " را در دانشجو زنده کنند و این مردگی در برخی دانشجویان مشاهده می شود و استاد باید این استعداد بالقوه را برانگیزند و با انجام پروژه ها و کارهای مختلف در دانشجو ایجاد انگیزه کنند تا دانشجو به صورت عملی وارد کار علمی شود.

* دانشجو باید حق طلب و حقیقت جو باشد

دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز مهمترین هدف دانشجو را در کنار تحصیل، کسب معرفت دانست و بیان کرد: مهمترین رسالت دانشجو این است که علاوه بر خواندن درس، کسب معرفت کند.

فاطمه باقری تأکید کرد: دانشجو باید در کنار تحصیل علم، سیاسی، علمی و فرهنگی باشد و در هر زمینه ای که به حضور جوان ایرانی نیاز است به عنوان افسران جوان جنگ نرم و روشنفکر جامعه حضور داشته باشد و حق طلبی و حقیقیت جویی مهمترین ویژگی است که دانشجویان باید داشته باشند.

وی با اشاره به مهمترین نیاز دانشجویان خاطر نشان کرد: اشتغال یکی از مهمترین نیازهای دانشجویان است و نیاز دیگر این قشر این است که مسؤولان کشور در برنامه ریزی ها به فکر جوانان و دانشجویان باشند.

این دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث افزود: جوانان ایرانی عرق ملی بسیار قوی دارند و ولایت پذیر هستند و کافی است رهبری ندایی دهد، همه دانشجویان وارد صحنه شده و جانفشانی می کنند زیرا جوان ایرانی با جان و دل این نظام را قبول کرده است و جوانان امروز ایران اسلامی حتی از جوانان دوران ابتدای انقلاب با روحیه انقلابی تری عمل می کند.

وی در خصوص روز 16 آذر گفت: در روز 16 آذر دانشجویان در مبارزه با استکبار نسبت به حضور نیکسون ( معاون رئیس جمهور آمریکا) در دانشگاه اعتراض کردند و اعلام کردند که یک بیگانه حق ندارد  وارد دانشگاه شود و ولایت پذیری و روحیه انقلابی آنها موجب شد تا انقلاب به پیروزی برسد.

* دانشجویان امروز انقلابی تر شده اند

دانشجوی رشته فلسفه و حکمت اسلامی شاخه الهیات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز با تأکید بر نقش دانشجو در آگاه سازی مردم اضافه کرد: با توجه به اینکه دانشجویان قشر فرهیخته جامعه هستند، وظیفه آگاه سازی مردم را بر عهده دارند و باید بصیرت خود را روز به روز افزایش دهند و عقلانی و منطقی به مسائل نگاه کنند.

زینب قربان زاده خاطر نشان کرد: دانشجویان باید در قضاوت در مسائل مختلف و بررسی موضوعات مختلف از تعصب دوری کنند و فرمایشات رهبری را به عنوان ملاک و معیاری در زندگی خود قرار دهند.

وی یادآور شد: ما وقتی از نظر ظاهری به برخی دانشجویان می نگریم فکر می کنیم شاید اینها با دانشجویانی که در ابتدای انقلاب بودند و با روحیه بالای انقلابی از ارزش ها دفاع می کردند بسیار متفاوت باشند، در حالی که بر اساس فرمایش رهبری اگر جنگ شود همین جوانانی که چندان ظاهر اسلامی ندارند، در خط مقدم جبهه هستند و می توان گفت جوانان دانشجوی امروز انقلابی تر شده است.

این دانشجو با اشاره به لزوم تأمین امکانات برای پیشرفت علمی دانشجویان ادامه داد: دانشجویان به دنبال این هستند که از نظر علمی پیشرفت کنند و جوانان ما نیز این استعداد را دارند، از این رو لازم است امکانات لازم برای این منظور در اختیار قشر دانشجو قرار گیرد؛ همچنین برخی جوانان و دانشجویان ما دغدغه، اشتغال، ازدواج و مسکن را دارند و باید این نیازها و دغدغه ها رفع شود تا با خاطری آسوده ادامه تحصیل دهند.

 * افزایش امکانات علمی مهمترین خواسته دانشجویان است

یکی از دانشجویان رشته مهندسی برق دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز اظهار کرد: دانشجو باید بداند وظیفه نخست وی درس خواندن است و این مسئولیت خود را تحت هیچ شرایطی فراموش نکند.

سحر سوقی افزود: پرداختن به فعالیت های جانبی نظیر حضور در انجمن ها و اقدامات فرهنگی از سوی دانشجویان باید در کنار درس خواندن صورت گیرد و پرداختن صرف به این موارد صحیح نیست.

وی تأکید کرد: دانشجویان باید توجه داشته باشند که به دانشگاه آمده اند تا درس بخوانند و نام آنها نیز دانشجو است یعنی جویایی دانش بوده و نباید منتظر باشند، استاد علم را به او دهد بلکه خود باید به دنبال کسب علم و دانش باشد.

این دانشجو توضیح داد: دومین وظیفه یک دانشجو رشد شخصیتی است و اینکه به لحاظ خود شناسی و خداشناسی خود را ارتقا دهد چراکه اگر دانشجوی ما تحصیلکرده باشد ولی از نظر تعهد و رشد شخصیتی پایین باشد، این فرد در جامعه کارایی لازم را نخواهد داشت و نمی تواند وظیفه و مسئولیت خود را به درستی انجام دهد.

وی در خصوص روز 16 آذر روز دانشجو اضافه کرد: دانشجویانی که موجب شدند تا 16 آذر به نام روز دانشجو نامگذاری شود، خواص بودند و شامل همه دانشجویان آن زمان نبودند و امروز  دانشجویان ما تعهدات شان نسبت به آن دوره بیشتر شده است و تعداد دانشجویان خواص ما افزایش یافته است.

سوقی عنوان کرد: برای نمونه زمانی که شهید مطهری در آن دوران در مکانی سخنرانی می کرد تعداد دانشجویانی که پای صحبت این استاد برجسته می نشستند، اندک بود ولی امروز در جلسات سخنرانی اساتید و شخصیت های برجسته، جمعیت بسیاری از دانشجویان حضور می یابند و شور شوق بیشتری در دانشجویان دیده می شود.  

وی اعلام کرد: مهمترین خواسته دانشجویان در دانشگاه وجود یک فضای علمی و امکانات مختلف به ویژه در حوزه آزمایشگاهی است و خواسته دیگر نیز از اساتید است به این معنا که اساتید دانشگاهی همراهی لازم را داشته باشند و تنها به خواندن از روی کتاب اکتفا نکنند بلکه انگیزه لازم را در دانشجویان برای کسب علم ایجاد کنند.

* دانشجو باید پیوند دهنده دانشگاه و صنعت باشد

دانشجوی رشته کشاورزی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز اظهار کرد: رسالت دانشجوی امروز، تلاش در حوزه علمی است و اساتیدی که در دانشگاه هستند، پروژه های بسیار خوبی را دارند و دانشجویان باید وارد این حوزه ها شده و کار علمی انجام دهند.

حمید رضا درخشان اضافه کرد: دانشجو اگر بخواهد به واقع کار علمی انجام دهد می تواند اعلام حضور کرده و وارد کار شود به طوری که ما تیم های دانشجویی مانند رباتیک، تیم نجوم و هواپیمای بدون سرنشین در دانشگاه داریم که با تلاش به نتایج خوبی نیز دست یافتند.

وی یادآور شد: دانشجویان باید ببینند که با توجه به تحریم ها، در حوزه های علمی و صنعتی چه نیازهایی وجود دارد و با کمک اساتید وارد شوند و پیوند بین دانشگاه و صنعت را برقرار کنند و ما شاهد هستیم که پروژه های خوبی نیز توسط دانشجویان اجرا شده است.

این دانشجوی رشته کشاورزی گفت: البته اساتید دانشگاهی نیز باید زمان گذاشته و به دانشجو در این مسیر کمک کنند و دانشجو باید با روحیه کسب علم و مقاومت در برابر سختی ها موجب شود تا مدیر پژوهشکده و اساتید وارد صحنه شوند.

وی تصریح کرد: مهمترین خواسته و نیاز دانشجویان در محیط دانشگاه در حوزه مباحث علمی و همچنین مباحث عقیدتی و دینی است.

* علم آموزی مهمترین وظیفه دانشجویان است

یکی از دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز تلاش در راستای علم آموزی را رسالت مهم دانشجویان دانست و افزود: در مقطع دبیرستان مهمترین هدف افراد ورود به دانشگاه است و زمانی که فرد وارد دانشگاه می شود نباید هدف خود را برای کسب علم و دانش فراموش کند.

وحیده جمشیدی اضافه کرد: علم آموزی مهمترین وظیفه دانشجویان است و منظور از این علم، علمی است که به افراد بصیرت و آگاهی دهد و در زندگی فرد موثر باشد.

وی یادآور شد: از جمله نیازها و خواسته های دانشجویان در حوزه امکانات به ویژه آزمایشگاه ها است تا دانشجویان بتوانند هرچه بهتر در راستای تحقق هدف شان یعنی علم آموزی قدم بردارند.

این دانشجو با اشاره به روز 16 آذر روز دانشجو اعلام کرد: روز 16 آذر روزی است که تعدادی دانشجو در راه دفاع از وطن و مقابله با استکبار به شهادت رسیدند و این امر نیز باید جزو اهداف دانشجویان باشد که یک هدف والا است و اگر مقایسه ای بین دانشجویان آن زمان و حال داشته باشیم، دانشجویان آن زمان موقعیت خود را به خوبی شناختند و با احساس مسئولیتی که داشتند، وارد عرصه شدند و دانشجویان ما نیز در شرایط حاضر باید به رسالت و وظیفه خود که همان قدم برداشتن در راستای کسب علم و پیشرفت کشور است، آگاه باشند و در این مسیر تلاش کنند.

* دانشجویان باید در راستای توسعه کشور تلاش کنند

یکی از دانشجویان رشته برق دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز با تأکید بر نقش دانشجویان در توسعه کشور افزود: مهمترین رسالت یک دانشجو تحصیل و کسب علم است تا بتواند در رشته خود موفق شده و در راستای توسعه کشور قدم بردارد.

محمد حسین شریفی عنوان کرد: دانشگاه جایی است که موجب می شود تا روابط اجتماعی فرد تقویت می شود و فرد در چنین فضایی می آموزد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کرده و در زندگی اجتماعی موفق تر عمل کند.

وی یادآور شد: لازم است در دانشگاه، اقداماتی صورت گیرد تا دانشجویان هرچه بیشتر بتوانند آداب معاشرت و برقراری ارتباط بهتر با دیگران را بیاموزند تا در جامعه برای برقراری ارتباط دچار ضعف نشوند.

انتهای پیام/