در یک سال گذشته در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) چه گذشت؟
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در نشست با اصحاب رسانه که ظهر امروز یکشنبه ۴ دی در دانشگاه برگزار شد دستاوردهای یکساله دانشگاه را تشریح کرد.
سیدعلی قاسم زاده، رئیس دانشگاه در نشست با خبرنگاران، اظهار کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بزرگترین دانشگاه استان و دانشگاه ما در استان به شمار میرود، این دانشگاه با ۸۵۰۰ دانشجو در ۷ دانشکده در حال فعالیت است و ۲ پژوهشکده یک مرکز آموزش زبان فارسی که معتبرترین و قدیمیترین و بروزترین مرکز آموزش زبان فارسی کشور است؛ اگرچه در سالهای گذشته این مرکز به دلیل تعدد مراکز مختلف در کشور از مرجعیت خود دور افتاد اما وظیفه ما و حمایتهای وزارت علوم در این است که مرکز آموزش زبان فارسی به مرجعیت خود بازگردد.
بازگشت مرکز آموزش زبان فارسی به رسالت اصلی خود
وی ادامه داد: مرکز آموزش زبان فارسی طی یک سال اخیر ۶۰۰ دانشجو را فارغالتحصیل کرده در حالی که طی ۴ سال گذشته تعداد دانشجویان به ۵۰ نفر در هر دوره میرسید، این نشان میدهد مرکز زبان فارسی با حمایتهای ویژهای که در دانشگاه میشود دوباره به ریل اصلی خود بازمیگردد.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: زبان فارسی میتواند با پتانسیلی که دارد به عنوان زبان علم در دنیا محسوب شود؛ یکی از ماموریتهای اصلی در دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، تقویت زبان فارسی به عنوان زبان علم است.
وی بیان کرد: حدود ۳۷ رشته کارشناسی و ۸۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۷ رشته دکترا و گرایش دکتری داریم که ۱۰ گرایش در دوره کارشناسی ارشد و دکتری در سامانه وزارت علوم بارگذاری شده است و کارشناسی گرافیک نیز به رشته های دانشگاه افزوده خواهد شد.
ایجاد دو رشته مهندسی جدید در مقطع تحصیلات تکمیلی
قاسمزاده عنوان کرد: در یک سال اخیر ۲ رشته مهندسی شتابگر ذرات و علم داده به دانشگاه افزوده شده که مهندسی شتابگر ذرات در راستای ماموریتهای دانشگاه در چشمه نور بوده و رشته علم دادهها از گرایشات رشته ریاضیات است و به زودی دانشجویان مقطع ارشد در این دو گرایش جذب خواهند شد.
وی تصریح کرد: دانشگاه با توجه به ماموریتهای ملی، استانی و رسالت بینالمللی، تلاش دارد که بتواند از آموزشعالی نمایندگی کند، به عبارتی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) به سبب اینکه به نام بنیانگذار انقلاب اسلامی مزین است باید به نمادی از آموزشعالی کشور بدل شود لذا تلاش همه مدیران دانشگاه در راستای این مأموریت است؛ وزارت علوم و حمایتهای انجام شده نشان میدهد دانشگاه میتواند در مدار توسعه و در مسیر ماموریت اصلی خود قرار گیرد.
تبدیل دانشگاه به نمادی از آموزش عالی در عرصه بینالملل
رئیس دانشگاه تأکید کرد: دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) امتیاز برجستهای دارد که در کشور کمنظیر است؛ رئیسجمهور، رئیس هیأت امنای این دانشگاه است و این ظرفیت کمنظیری است که در بین دانشگاههای کشور وجود دارد و تنها در سه دانشگاه کشور رئیسجمهور، رئیس هیأت امنای آنهاست.
وی افزود: سه وزیر علوم، بهداشت و امور خارجه و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور عضو هیأت امنای دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) هستند و این نشان میدهد ظرفیت بسیار خوبی در حوزه مدیریت کلان دانشگاه وجود دارد که تاکنون به خوبی از آن استفاده نشده است؛ هیأت امنای دانشگاه تنها یکبار در دوران ریاست جمهوری دولت نهم و ریاست دکتر غفوریفرد با حضور رئیسجمهور، برگزار شده است.
ظرفیت هیأت امنای دانشگاه برای تحول در مدیریت
قاسم زاده اعلام کرد: در سفر اخیر رئیسجمهور به دانشگاه این قول گرفته شد که در هیأت امنای دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) حضور جدی و فعال داشته باشد و مقدمات این نشست با حضور وزیر علوم، رئیس جمهور و دیگر وزرای اعضای هیأت امنا در حال فراهم شدن است.
وی بیان کرد: نزدیکی به تهران بسیار برای دانشگاه مفید بوده است. از امتیازات دیگر دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قرار گرفتن دانشگاه در مسیر تراکم جمعیتی کشور و شاهراه جمعیتی کشور و غرب است لذا دانشجویان مستعد، هیأت علمی علاقهمند به تدریس و پژوهش را جذب کرده است.
رئیس دانشگاه اشاره کرد: دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در استانی واقع شده که در صنعت و کشاورزی از پتانسیل بالایی برخوردار است، اگر مدیریت درستی بر دانشگاه حاکم و مسئولان استانی و ملی حمایتهای جدی داشته باشند دانشگاه طی مدت کوتاهی به جایگاه واقعی خود خواهد رسید.
وی ادامه داد: دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در بعد بینالمللی اولین دانشگاه مصوب مجلس شورای اسلامی است و کمتر دانشگاهی است که از چنین امتیازاتی برخوردار بوده اما متأسفانه دانشگاه از این امتیازات استفاده نکرده است.
مأموریت جدی دانشگاه در تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند
قاسم زاده عنوان کرد: مأموریت جدی دانشگاه تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند در کشورهای هدف به ویژه کشورهای حوزه مقاومت است؛ طبق این مأموریت بایستی مطابق اساسنامه ۶۰ درصد دانشجویان، بینالمللی باشند اما متأسفانه به سبب کرونا و برخی سیاستها در دولت گذشته دانشجویان بینالملل این دانشگاه کاسته و دانشگاه از مسیر اصلی خود خارج شد.
وی تشریح کرد: ورود دانشجویان غیرایرانی در استان میتواند ظرفیتهای گردشگری استان را تقویت کند و راهی برای مبادلات اقتصادی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها باشد. در این زمینه تلاش کردیم لکن شرایط کرونایی در کشورها و اغشاشات اخیر این روند را کند کرده است.
افزایش ظرفیت های جذب گردشگری
رئیس دانشگاه مطرح کرد: در یک سال اخیر نیز ۱۵۰ دانشجو فارغالتحصیل و دانشجویان جدید جایگزین آنان شدند. در دانشگاه از اقصی نقاط دنیا حدود ۵۰۰ دانشجوی بینالملل دارد و از ۱۶ کشور دنیا دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و شاید در دیگر دانشگاهها که دانشجوی غیرایرانی جذب کردند تنوع ملیت ها را شاهد نباشیم.
وی اعلام کرد: جذب دانشجویان بینالملل رو به رشد است و توانستیم بورسیههای را در دنشگاه طراحی کنیم، این بورسها شامل بورس ویژه امام خمینی(ره)، بورس ویژه ادبیات فارسی و بورس ویژه دهخدا است تا بتوانیم از پتانسیل دانشگاه برای جذب دانشجویان بینالملل استفاده کنیم، وزارت علوم، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) را جز ۱۰ دانشگاهی قرار داده است که جذب دانشجویان بینالملل متمرکز باشد و این نکتهای مثبت در رویکرد وزارت علوم است.
طراحی بورس های ویژه برای دانشجویان بین الملل
قاسم زاده گفت: انتظار میرود با حمایتهای مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم، این دانشگاه در پایان ۱۴۰۴ به میانگین متوسط ۳۰۰۰ دانشجوی بینالملل برسد، در این راستا دانشگاه در پی تأسیس نمایندگیهایی در دانشگاههای کشورهای همسایه است؛ به طور مثال پیشنهادی در کشور عراق داریم تا به کمک یکی از نهادهای آموزش زبان، یکی از مراکز آموزش دانشگاه بینالمللی را در دانشگاه کشور عراق مستقر کنیم البته تحقق این هدف نیازمند حمایت دولت و مجلس است.
راه اندازی دفاتر نمایندگی دانشگاه در کشورهای هدف
وی تصریح کرد: رسالت دانشگاه این است تا زبان فارسی را به دانشجویان بینالمللی بیاموزد و قلمرو این زبان گسترش یابد و در عین حال با فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی نیز آشنا شوند. هدف ما از جذب دانشجویان غیرایرانی کسب درآمد نیست بلکه هدف اصلی تربیت نیروی انسانی در تراز دانشگاههای اسلامی است.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: دانشگاه بینالمللی از ۱۰۰ کشور دانشجو تربیت کرده است و هر فرد آشنا با زبان فارسی به گونهای با دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) آشناست، همواره در دیگر کشورها با دانشجویانی رو به رو میشویم که خود را مدیون دانشگاه امام و میهماننوازی مردم قزوین میدانند.
مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه، مرجع آموزش زبان فارسی در کشور
وی اظهار کرد: آموزش زبان فارسی تخصصی است و فرد را آماده ورود به رشته دانشگاهی میکند، برای مثال دانشجویی که قصد تحصیل در رشته مهندسی برق را دارد اصطلاحات و واژهها مورد نیاز برای رشته برق را میآموزد. طبق قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی کشور ۹۰ درصد دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارند برای زبانآموزی وارد دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) میشوند.
قاسم زاده در ادامه گفت: در اهمیت این مرکز باید این را بگوییم که تعدادی از دانشگاهها مرکز زبان راه انداختند اما نتوانستند طی یک سال حال و احوال معمولی را به دانشجویان بیاموزند اما همین دانشجویان طی ۲ ماه آموزش در این دانشگاه هنگام خروج از ایران شعر سعدی میخواندند.
وی اشاره کرد: دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) دانشجویان مستعد و با معدل بالا را جذب میکند که میتواند آوردههای علمی و فرهنگی برای کشور داشته باشد. نیروهای جوان و خلاق از دیگر امتیازات دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) است که در بدنه کارکنان و هیئت علمی فعالیت دارند.
افزایش پژوهشگران پراستناد دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی در ماه های اخیر
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) توضیح داد: امسال برای اولین بار ۱۱ استاد این دانشگاه در رده پژوهشگران پراستناد جهان اسلام و دنیا قرار گرفتند. ۴ نفر از آنان جزء یک درصدیهای دنیا و ازجمله پتاسنیلهای دانشگاه به شمار میورند؛ البته در سال آینده قطعا بر این تعداد افزوده خواهد شد چون بسیاری از استادان این دانشگاه در مرز پژوهشگران پراستناد جهان اسلام قرار دارند. این یک رقابت جدی است و کیفیت پژوهشهای این دانشگاه جزء امتیازات این دانشگاه است. بر اساس آمار میزان استناد به مقالات علمی این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ تعداد ۷۰ مورد بوده و در سال ۲۰۲۰ تعداد ۶ پله صعود کردیم و جایگاه ۷۶ را از آن خود کردیم، در سال ۲۰۲۱ در جایگاه ۸۳ قرار گرفتیم و سال ۲۰۲۲ با یک جهش رتبه ۱۰۱ را کسب کردیم و الان در منطقه ۴ کشور در جایگاه نخست قرار داریم. مقالات پراستناد یعنی پژوهشهایی که مرجعیت علمی پیدا میکنند و منجر به تولید محصول میشوند؛ این مقالات در حوزه علوم پایه و فنی است و دانش آنها در کشورهای پیشرفته به محصول تبدیل میشود.
وی بیان کرد: تنوع استادان پراستناد دانشگاه از دیگر دانشگاههای منطقه بیشتر است، در مقالات Q1 سی و هفت درصد در حوزه مقالات بینالمللی سی و هشت درصد رشد داشتیم و این نشان میدهد دانشگاه در مسیر توسعه قرار دارد و به نسل پرکار و خلاق و جوان تکیه کرده است.
قاسم زاده متذکر شد: در رتبهبندیهای بینالمللی کوتاهیهایی در گذشته اتفاق افتاد و برخی از اطلاعات ما از سامانههای رصد و پایش رتبهها درج نشد برای همین در برخی از رتبهبندیها قرار نگرفتیم ولی ما به صورت ویژه روی این موضوع کار میکنیم لذا در سال آینده جهش علمی در رتبههای دانشگاه را شاهد خواهیم بود، در رتبهبندی شانگهای و تایمز و دیگر رتبهبندیهای دنیا رتبه دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قابل توجه خواهد بود.
وی خبر داد: در رتبهبندی موسسات استنادی علوم اسلامی ISC در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ رتبه دانشگاه در بین دانشگاههای جامع ۳۲ بود و الان رتبه ۳۸ را در بین دانشگاه های کشور دارد. یکی از اهداف ما این است دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در بین بیش از ۸۰ دانشگاه جزء ۱۰ دانشگاه جامع کشور قرار گیرد و این دور از دسترس نیست و با ظرفیتهایی که در دانشگاه وجود دارد امکانپذیر است. در تلاشیم با درج اطلاعات درست دانشگاه را به رتبههای واقعی خود نزدیک کنیم. در برخی از شاخصها مانند رشتهها رتبههای خوبی داریم، گروه مکانیک دانشگاه در رتبهبندی جهانی جایگاه خوبی دارد و جزء ۱۰ دانشگاه برتر کشور در حوزه مکانیک است.
تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه از مصوبات سفر ریاست جمهوری
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) اشاره کرد: دانشگاه حدود ۱۵ آزمایشگاه پژوهشی،۴۳ آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی، ۵۳ آزمایشگاه آموزشی دارد و در مجموع ۱۱۱ آزمایشگاه در دانشگاه داریم که نسبت به دیگر دانشگاههای جامع وضعیت خوبی داریم، ۳ آزمایشگاه امسال راهاندازی شدهاند.
وی بیان کرد: حدود ۱۲ آزمایشگاه دانشگاه به شبکه آزمایشگاههای دانشگاه کشور متصل است، شبکه جامع آزمایشگاهی که وزارت علوم طراحی کرده است دسترسی پژوهشگران را به اطلاعات آزمایشگاههای سراسر کشور سهل کرده است. ۹ آزمایشگاه دیگر دانشگاه نیز در آینده نزدیک به این شبکه متصل خواهند شد HSE که یکی از نکات مهم آزمایشگاه است، در گذشته ضرایب استاندارد ایمنی در دانشگاه فعال نبود که در دوره اخیر فعال و آموزشهای لازم به دانشجویان داده شد.
قاسم زاده عنوان کرد: در سفر رئیسجمهور حدود ۱۰ میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) و مرکز بوئینزهرا واگذار شد که توانستیم ۷ میلیارد تومان تجهیزات دانشگاهی را وارد کنیم. در این سفر ۱۲۰ میلیارد تومان برای توسعه فضای عمرانی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) اختصاص پیدا کرد اما تا به امروز ۱۰ میلیارد تومان محقق شده است و همراهی مسئولین استانی و سازمان برنامه و بودجه را میطلبد تا دانشگاه در مسیر توسعه خود از فضای کالبدی لازم برای ارتقای خود استفاده کند. به نظر میرسد این بودجه در انتهای سال یا ابتدای سال آینده محقق شود و سه پروژه مهم شامل توسعه دانشکده فنی- مهندسی، دانشکده علوم تحقیقات اسلامی و استخر دانشگاه که از سال ۸۵ نیمهکاره رها شده است را احداث کنیم.
نیازمند احداث خوابگاههای دانشجویی به همت خیران
وی گفت: از طرحهای دانشگاه در حوزه پژوهشی، آموزشی و دانشجویی میتوان به خوابگاهها اشاره کرد، خوابگاههای دانشجویی دانشگاه محدود است، دانشگاه ۱۰ مجتمع خوابگاهی دارد که ۳ خوابگاه توسط خیرین احداث شده است اما نیازمند احداث خوابگاه برای ۱۵۰۰ دانشجو هستیم.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) مطرح کرد: برای احداث مجتمع خوابگاهی نیمهکاره مجردی و خوابگاه متأهلی در حال رایزنی با خیران هستیم و امیدواریم این دو پروژه را تا دو سال آینده به بهرهبرداری برسانیم. دانشگاه از ظرفیت خیران استان بهرهمند نشده بود که توانستیم با جمعی از خیران استان و کشور بنیاد حامیان را در دانشگاه تأسیس کنیم. خوابگاه مجردی ظرفیت اسکان ۷۰۰ دانشجو را خواهد داشت، خوابگاه متأهلی نیز میتواند ۴۰ دانشجوی متأهل را پوشش دهد. در راستای قانون جوانی جمعیت دانشگاهها موظف هستند وارد این عرصه شوند.
وی اشاره کرد: حوزه وقف علمی حوزه جدیدی است، اگر واقفان بدانند در حوزه وقف علمی قدم بردارند قطعا آثار پرثمر و پربرکتی خواهند داشت و بیش از گذشته به این حوزه توجه خواهند کرد. در استان قزوین ظرفیت کمنظیری وجود دارد و صنایع استان با کمک به دانشگاه میتوانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.
قاسم زاده اظهار کرد: در زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتیم بیش از ۳۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داشت، بسیاری از تجهیزات دانشگاه در دو سال کرونا فرسوده شده و یا از کار افتاده بودند و تمام تلاش دانشگاه این بود که نیاز پژوهشگران را در آزمایشگاهها فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: در یک سال اخیر تمامی برنجهای طبخ شده ایرانی بوده و همانطور که اطلاع دارید هزینه برنج ایرانی دو برابر است اما این کار را انجام دادیم چون به سلامت دانشجویان اهمیت میدهیم؛ در حوزه بهداشت و درمان دانشجویان ورود کرده و پایش سلامت دانشجویان خارجی را در اولویت قرار دادیم همچنین تسهیلات دانشجویی به ۱۰۰ درصد دانشجویان تسهیلات دانشجویی اختصاص پیدا کرد.
رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: برای دانشجویان غیرایرانی نیز خوابگاه متأهلی داریم، ساماندهی مجتمعهای خوابگاهی را انجام داده و ظرفیت خوابگاه دانشجویان دختر و پسر را افزایش داده و تجهیزات رفاهی بیشتری را برای دانشجویان دختر مهیا کردیم.
وی عنوان کرد: جمعیت دانشجویی کاسته شده است لذا دانشگاهها کمتر از ظرفیتهای اعلام شده پذیرش داشتند امسال دانشگاهها از محدودیت جذب دانشجو برخوردار بودند اما در دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) حدود ۸۰۰ دانشجو جذب کردیم؛ از سویی دیگر نیز سیاست خود را بر جذب دانشجویان خارجی قرار دادیم.
شفاف سازی مالی و اداری دانشگاه و راه اندازی سامانه رفاهی
قاسم زاده بیان کرد: در حوزه پشتیبانی مالی و رفاهی کارکنان گامهای خوبی برداشتیم، مسئله شفافسازی را جدی گرفتیم، بیمه تکمیلی خوبی برای استادان قرارداد بستیم. در امکانات رفاهی سعی کردیم عدالت را در بین کارکنان شرکتی و خدماتی و رسمی- قراردادی برقرار کنیم.
وی توضیح داد: در راستای جوانی جمعیت، برای اولین بار در حال آمادهسازی مهدکودک هستیم تا مادرانی که در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند فرزندان خود را بدون دغدغه به مهدکودک بسپارند. برای اولین بار طرح زنان اسوه را در دانشگاه اجرا کردیم، این طرح میتواند پایلوتی برای کشور باشد و مورد توجه شورای انقلاب فرهنگی نیز قرار گیرد، این طرح برگرفته از فرمایش مقام معظم رهبری برای زنان نسل سوم است. نگاه غرب به زن نگاه ابزاری است در شرق قدیم نیز زنان در راستای مردسالاری نمیتوانستند در فعالیتهای اجتماعی حضور یابند؛ انقلاب اسلامی الگویی سوم به نام زنان نظام اسلامی ارائه کرد که برآمده از مهد قرآن و سنت نبوی است، این زنان در عین حال که عفیف هستند در تمام فعالیتهای اجتماعی حضوری فعالیت دارند؛ دانشگاه طرح زنان اسوه را برای زنان دانشجو، کارکنان و اعضای هیأت علمی برگزار خواهد کرد. همچنین در راستای حمایت از مادرانی که فرزند سوم خود را به دنیا میآورند پاداشها و امکاناتی را درنظر گرفتیم.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: برای گرایش رشته تقاضا دادیم تا دانشگاه را در مسیر توسعه قرار دهد، اعتبار اعضای هیأت علمی تبدیل وضعیت آنان از رتبههای علمی ۱۲ درصد رشد داشته است، استادیاران به دانشیاران تبدیل شده و از دانشیاری به استاد تمامی و سپس به پرفسوری رسیدند. در حوزه کارمندی رتبهبندی بر اساس صلاحیتها و توانمندیها در حال انجام است.
رشد ۲ برابری طرح های پژوهشی در حوزه ارتباط با صنعت
وی گفت: ارتباط با صنعت و جامعه یکی از نکاتی است که مورد توجه جدی قرار گرفته است، در طرحهای پژوهشی که دانشگاه طی یک سال گذشته منعقد کرده بیش از ۲ برابر رشد داشته است و این نشان میدهد دانشگاه در مسیر رفع نیازهای استان و صنایع و شرکتهای استان قدم برداشته است.
قاسم زاده اشاره کرد: قرارگاه فناوری و تولید دانش بنیان در ابتدای سال در دانشگاه راهاندازی و چندین جلسه برگزار شد، کارگروهی از دانشگاههای استان تشکیل شد و پس از بررسی ایدههای خلاق آنان را به ستاد اقتصاد دانش بنیان استانداری ارسال کرد.
راه اندازی قرارگاه فناوری و تولید دانش بنیان
وی تأکید کرد: یکی از خطراتی که کشور را تهدید میکند این است دانشجویان علاقهای برای ورود به رشتههای علوم پایه ندارند و این برای آینده کشور خطرناک است. در راستای آشنایی خانوادهها و فرزندانشان با رشتههای علوم پایه و ظرفیتهای اشتغالزایی چندین کارگاه برگزار شد که بازتاب بسیار خوبی داشت، دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان در دانشگاه حضور یافتند و با رشتههای علوم پایه آشنا شدند.
رئیس دانشگاه مطرح کرد: بنیاد قزوینشناسی را در دانشگاه تأسیس کردیم، دانشگاه تمام نخبگان حوزههای مختلف استان را جمع و از آنان دعوت کرده تا روز قزوین را گرامی بدارند و هم ظرفیتهای استانی را برای همافزایی بیشتر و کمک به رشد همهجانبه استان را ایجاد کند. استان قزوین از سابقه تمدنی در حوزه فرهنگ و هنر و ادبیات بوده است و بنیاد قزوینشناسی میتواند بخشی از هویت گمشده قزوینیها را احیاء کند.
تاسیس بنیاد قزوین شناسی
وی خبر داد: ۲۴ واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه هستند که در گذشته این تعداد ۱۶ واحد بود؛ ۴ شرکت دانش بنیان به شرکتهای این دانشگاه افزوده شدند و انتهای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد ۴ محصول تحریم شکن توسط دانشمندان جوان و دانشجویان در دانشگاه رونمایی شد و چندین طرح در حال رونمایی است که یکی از آنها خودروی تمام الکترونیکی است. بدنه و موتور این خودرو توسط دانشجویان طراحی و ساخته شده است.
تولید ۴ محصول دانش بنیان و تحریم شکن
قاسم زاده اظهار کرد: یکی از محصولات دستگاه پرس گرم آزمایشگاهی است که توسط شرکت هوشمند زیست سپهر مرکز رشد ما رونمایی شد. دستگاه اندازهگیری مقاومت آب آشامیدنی مقاوم در برابر تخریب کلر در دانشگاه گواهی دانش بنیان را اخذ کرد. دستگاه هیتر القایی ۴۰ واتی با کابل منعطف نیز محصولی دیگر بود که در صنایع سنگین نظیر فولاد استفاده میشود. دستگاه هموژنایزر روتو استاتور یکی از محصولات دانش بنیان دانشگاه است که برای همگنسازی مواد در صنایع شمیایی، دارویی و غذایی کاربرد دارد.
تاسیس و راه اندازی مدرسه اشتغال و کارآفرینی
وی توضیح داد: برای اولین بار مدرسه اشتغال و کارآفرینی را راهاندازی کردیم، در حقیقت حلقه دیگری به حوزه فعالیتهای دانشگاه افزوده شد. سیاستی را در دانشگاه طراحی میکنیم تا دانشجویان این دانشگاه به آینده خود امیدوار باشند، وقتی وارد دانشگاه میشوند بدانند بازار کار آماده برای آنان وجود دارد، با صنایع استان قراردادهایی را امضا کردیم تا آنان دانشجویان سال آخر را در مدرسه اشتغال آموزش دهند و از بین آنان نیروی کار خود را برای بازار اشتغال و توسعه صنایع انتخاب کنند. در آخرین بازدید از صنایع پهپادسازی مدیرعامل این صنعت همان روز اعلام کرد که ۲۵ نیروی ماهر نیاز دارد، در دانشگاه اطلاع رسانی کردیم و دانشجویان علاقهمند ورود پیدا کردند. این شرکت همچنین درخواست کرد که دانشگاه امام ۲۰۰ نیروی انسانی ماهر را برای این صنعت تربیت کند، دانشجویان در مدرسه کارآفرینی آموزش خواهند دید و نیروهای ماهر از بین دانشجویان مستعد انتخاب خواهند شد.
رئیس دانشگاه اشاره کرد: در دوره اول مدرسه اشتغال و کارآفرینی ۲۰۰ دانشجو آموزش دیدند؛ همچنین با ۱۲ شرکت رایزنی کردیم تا دورههای آموزشی خود را در دانشگاه برگزار و دانشجویان مستعد را جذب کنند.
وی بیان کرد: دانشگاهها تنها مسئولیت تولید دانش را ندارند بلکه دانش باید در صنایع کاربردی شود لذا در این حیطه ورود پیدا کردیم و تلاش ما این است این اتفاق بیفتد. مرکز رشد مجوز تبدیل به پردیس رشد فناوری را اخذ کرده است و اتفاقات خوبی در حوزه پژوهشهای دانشبنیان اتفاق خواهد افتاد.
ایجاد کارگروه درآمدزایی و بازنگری در سند چشم انداز
قاسم زاده افزود: کارگروههای درآمدزایی، تحول سند دانشگاه، دولت الکترونیک و هوشمندسازی را در دانشگاه راهاندازی کردیم. با توجه به ساماندهی در حوزه مالی طی ۹ ماه اخیر بیش از ۱۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر رشد داشته است که محصول شفافسازی، بستن منافذ فساد و جلوگیری از اسراف در دانشگاه و تعریف پروژههای درآمدزایی جدید در دانشگاه است.
ایجاد مرکز نوآوری برای اولین بار در دانشگاه های کشور
وی با اشاره به برنامههای فرهنگی دانشگاه بیان کرد: برای اولین بار مرکز نوآوریهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را ایجاد کردیم و به زودی رونمایی خواهد شد تا فضای کار اشتراکی و تشکیل تیمهای کمکی برای آموزشهای گروهی را شاهد خواهیم بود.
رئیس دانشگاه به تدوین سند پوشش و آرایش در دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: فضاسازی محیطی و تبلیغاتی دانشگاه طراحی شده است، طرح استاد امید به عنوان استادان اثرگذار امیدآفرین در دانشگاه در حال اجراست؛ فاز اول سامانه جامع فرهنگی اجتماعی دانشگاه راهاندازی شده است. همچنین سامانهای طراحی شده است و خانوادهها میتوانند از این طریق از وضعیت آموزشی، فرهنگی و علایق فرزند خود در دانشگاه اطلاع یابند.
وی افزود: تقویت کانونهای دانشجویی و انجمنهای علمی به سرعت در حال شکلگیری است و برای هر گروه یک انجمن علمی وجود دارد. یکی از ابتکارات حوزه فرهنگی برگزاری نشستهای همافزایی مدیریت دانشگاه است که بهصورت ماهانه و فصلی برگزار میشود و مدیران دانشگاه در یک فضای صمیمی دور هم جمع شده و به تبادل اندیشه میپردازند.
شکل گیری طرح تعارف ملل با محوریت جهان مقاومت
قاسم زاده مطرح کرد: طرح تعارف ملل در حوزه فرهنگی شکل گرفته است تا دانشجویان بینالملل در خصوص جهان اسلام، جبهه مقاومت و فلسطین به گفتگو بپردازند، یکی از آفتها این است که دانشجویان ایرانی نمیدانند فضای امن کشور چقدر ارزشمند است، دانشجویان سوری طی چندین جلسه در صدا وسیما و دانشگاه امام اتفاقات سوریه را تشریح خواهند کرد.
وی عنوان کرد: برای اولین بارآئیننامه استاد نمونه فرهنگی در دانشگاه تدوین شد و امیدواریم به زودی آن را اجرایی کنیم. تشکیل کارگروه مدرسه و دانشگاه را در حوزه فرهنگی اجرایی خواهیم کرد و آموزش و پرورش استان از این موضوع استقبال کرده است.
رئیس دانشگاه گفت: از ۱۸ کانون فرهنگی به ۲۵ کانون رسیدیم و ۱۵۰ برنامه فرهنگی و ۲۰ کرسی آزاد اندیشی در سه ماه گذشته برپا شد. برگزاری مسابقات دانشجویی و نمایشگاههای مختلف ازجمله نمایشگاه کتاب از دیگر برنامههای معاونت فرهنگی بوده است؛ مجوز ۳۲ نشریه دانشجویی صادر و دورههای نشریه نگاری برگزار شده است.
کسب رتبه های برتر در نشریات علمی
قاسم زاده در پایان اعلام کرد: تا پایان سال، ۶۰ عنوان کتاب معتبر علمی، آموزشی و پژوهشی در دانشگاه زیر چاپ خواهد رفت و از حدود ۱۰ نشریه دانشگاه ۶ نشریه رتبه «الف» را کسب کردند که جزء دستاوردهای درخشان است. ۵ نشریه جدید نیز طراحی شدند که در سال آینده اعتبار علمی را کسب خواهند کرد؛ ۶ نشریه نیز در حال بینالمللی شدن هستند و امیدواریم این اتفاق در آینده نزدیک رقم بخورد. همه شاخصههای دانشگاه نشان میدهد دانشگاه در مسیر رشد است.
تولید 4 محصول دانش بنیان و تحریم شکن/ افزایش جذب دانشجویان بین الملل - news.ikiu.ac.ir
تولید 4 محصول دانش بنیان و تحریم شکن/ افزایش جذب دانشجویان بین الملل
25 Dec 2022
کد خبر : 932679
تعداد بازدید : 7