درج شده توسط: مدیر سایت

برگزاری همایش صدای سکوت در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

03 Mar 2013

کد خبر : 861596

تعداد بازدید : 1

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، معاون فرهنگی دانشگاه در همایش صدای سکوت بیان کرد: یاد و خاطره همه شهدا به ویژه شهدای مظلوم حلبچه، سردشت و جنگ تحمیلی را گرامی می داریم و برگزاری اینگونه مراسم ها بیش از دیگران برای خود ما مفید است و اگر این قبیل بزرگداشت ها صورت نگیرد، اینها فراموش می شوند.

وی ادامه داد: در حلبچه در عرض یک تا دو ساعت 5 هزار نفر به شهادت رسیدند و امام خمینی (ره) نیز فرمودند ما در جنگ مظلومیت خودمان و ظلم و ستم دشمنان را اثبات کردیم.

معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: بمب شیمیایی که صدام استفاده کرد را آلمان و فرانسه به او داده بودند و آمریکا نیز حمایت کرده بود و امروز اگر بحث مذاکره و ارتباط با آمریکا مطرح است و ما نمی توانیم حسن نیت آمریکا را بپذیریم، به این دلیل است که در سالیان نه چندان دور در اثر یک حمله شیمیایی 5 هزار نفر به شهادت رسیدند و جوامع بین المللی نیز سکوت می کنند.

وی عنوان کرد: در جنگ تحمیلی حجم کمک های کشورهای غربی و شرقی به نفع عراق بسیار بالا بود و آنها به شهرهای ما نیز حمله کردند و مردم مظلوم و بی دفاع ما را به شهادت رساندند و بسیاری از شهدای ما در پشت جبهه ها و از بین مردم بودند و اگر ما نمی توانیم حسن نیت برخی را بپذیریم زیرا دیوار بلند بی اعتمادی وجود دارد.

جهان بین اعلام کرد: مردم شریف حلبچه از رزمندگان ایرانی استقبال کردند و بعد از آن نیز این بمباران صورت گرفت؛ آنها امروز می خواهند به اسم شیعه، سنی و ایرانی اختلاف ایجاد کنند تا منافع خود را دنبال کنند و باید توجه داشته باشیم که جنگ عقیده جنگی است که مرز نمی شناسد و همه باید دست به دست هم دهیم تا اهداف و آرامان های بلند محقق شود.

در ادامه عکاس دفاع مقدس و فاجعه حلبچه اظهار کرد: آرامش امروز ما از شهدا و جانبازان است و نباید فراموش کنیم که آرامش امروز حاصل جانبازی آنها بوده است و باید احترام بالایی برای این قشر قائل باشیم، البته جانبازان هیچ هدفی جز کسب رضایت خداوند متعال نداشتند.

احمد ناطقی در خصوص حضور خود در حلبچه عنوان کرد: ما زمانی که به حلبچه آمدیم، می خواستیم از این شهر به عنوان شهری که از دست نیروهای عراقی آزاد شده است، عکاسی کنیم ولی زمانی که به این شهر رسیدیم مردمی را مشاهده کردیم که در اثر بمباران شیمیایی جان خود را از دست داده بودند.

وی توضیح داد: وضعیت بسیار وحشتناک و غیرقابل تصوری بود و من هم امداد کرده و هم عکاسی می کردم؛ عکس هایی که گرفته شد منحصر به فرد است و باید این عکس ها را به دنیا نشان دهیم و بگوییم آنها که در دنیا بر علیه ما در موضوع انرژی هسته ای فشار می آورند خود سلاح هسته ای دارند و این جنایت ها را مرتکب شدند.

این عکاس کشورمان عنوان کرد: در سردشت نیز فاجعه عظیم بود، البته عکس و تصویر زیادی از آن اتفاق وجود ندارد و اکثر مردم در اثر گاز خردل به مقام شهادت رسیدند.

دبیر کمیته حقوقی انجمن دفاع از مصدمان شیمیایی سردشت در ادامه اظهار کرد: جنگ یکی از زشت ترین پدیده ها و رفتارهای انسانی است که از بدو خلقت وجود داشته و جامعه بشری هر کاری انجام داده نتوانسته این پدیده را حذف کند.

مزین افزود: در جنگ همواره برنده شدن و پیروزی ملاک است و به حقوق انسانی توجه نمی شود و جامعه بشری زمان که دید جنگ حذف شدنی نیست، درصدد برآمد تا قواعد و اصولی را برای جنگ تدوین کند تا بتوان آن را نظام مند کرد.

وی تأکید کرد: از جمله اصول و قواعدی که مورد توجه قرار گرفت این بود که در جنگ سلاحی به کار برده نشود که آثار طولانی مدت بر جای می گذارد و دیگر اینکه غیر از مناطق جنگی، نباید جنگ به دیگر نقاط تسری یابد و استفاده از سلاح هایی که اثرتخریبی فراوان دارد و موجب کشتار جمعی می شود، ممنوع است.

دبیر کمیته حقوقی انجمن دفاع از مصدمان شیمیایی سردشت تصریح کرد: متأسفانه از مشکلات مقررات حقوق بین الملل این بود که فاقد ضمانت اجرا بوده و به همین دلیل مجازاتی برای جنایتکاران جنگی صورت نمی گرفت، بعد از فاجعه حلبچه در سال 1997 کنوانسیونی در فرانسه منعقد شد که به مقررات قبلی بسنده نکردند و ضمانت اجرایی گذاشته شد و برای همه کشورها فرصت زمانی گذاشتند تا عاری از سلاح شیمیایی شوند و اشاعه سلاح های شیمیایی نیز جرم تلقی شود.

وی خاطر نشان کرد: در آن سال سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) تشکیل شد و ایران اولین کشوری بود که در این سازمان عضویت یافت و امروز بشریت به این نتیجه رسیده است که تمام سلاح های شیمیایی را منهدم کند.

مزین با اشاره به لزوم تحقیق در خصوص بمباران شیمیایی گفت: لازم است دانشجویان بررسی موضوع بمباران شیمیایی را از زوایای مختلف جامعه شناسی، روانشناسی و غیره مورد تحقیق قرار دهند و در سال گذشته هفت پایان نامه در این حوزه ارائه شد که این تعداد باید افزایش یابد.

وی با تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: حرکت و احساس مسئولیت دانشجویان و اساتید این دانشگاه در مقابل فجایع انسانی قابل تحسین است و از برگزار کنندگان این مراسم تشکر می کنیم.

در پایان این مراسم از تعدادی از جانبازان تقدیر شد.

انتهای پیام/