درج شده توسط: مدیر سایت

برگزاری نشست‌ علمي-ترويجي گروه تاريخ /رونمایی از «خط زمان قزوین»

29 Aug 2022

کد خبر : 927775

تعداد بازدید : 5

بمناسبت روز قزوین نشست‌های علمي-ترويجي و کرسی‌های آزاداندیشی با حضور اعضای هیأت علمی گروه تاريخ و تعدادی از اساتید و دانشجویان علاقمند برگزار شد. در این نشست‌های علمی- فرهنگی، دو کرسی‌های آزاد اندیشی "میراث فلسفه قزوین" توسط دکتر سید محمد حکاک قزوینی و "جایگاه قزوین در تاریخ ایران بعد از اسلام" توسط دکتر نصرالله پور محمدی املشی و همچنین دو نشست علمی-ترویجی با عناوین "قزوین در جنگ جهانی دوم با تکیه بر اسناد منتشر نشده" توسط دکتر محمد بختیاری و "منشی بوداق قزوینی و تاریخ نگاری" توسط دکتر محسن بهرام نژاد، ارائه و برگزار شد. در حاشیه این نشست، از «خط زمان قزوین» توسط دانشجویان گروه تاریخ رونمایی شد.

دکتر محمد بختیاری، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)  در این نشست علمی گفت: خط زمان قزوین، از دوره پیش از تاریخ و نخستین نشانه‌های وجود سکونت در قزوین تا زمان معاصر را در برمی‌گیرد که امروز توسط دانشجویان گروه تاریخ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) رونمایی شد.

وی گفت: برای طراحی این خط زمان و جمع‌آوری رویدادهای این سرزمین بالغ بر سه ماه مطالعه و تحقیق صورت گرفته و ۱۰۰۰ واقعه استخراج و از میان آن رویداهای شاخصی انتخاب شده‌اند. استاد گروه تاریخ اظهار داشت: از دوره پیش از تاریخ و نخستین نشانه‌های وجود سکونت در قزوین تا زمان معاصر در این خط زمانی قرار گرفته است. خط زمان قزوین چهار عصر پیش از تاریخ، دوره باستان، دوره اسلامی و دوره معاصر را در خود جای داده است. بختیاری گفت: در عصر پیش از تاریخِ خط زمان قزوین، آثاری از سکونت اولیه در دشت تا آثار شکل‌گیری سکونت در سگزآباد را می‌توان دید که دوره‌های نوسنگی، مس، سنگ و مفرغ در آن دوره گنجانده شده است. وی بیان داشت: در عصر باستان، دوران حکومت اقوام ایلام، ماد، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان تا ایجاد دژ (کشوین یا شادشاپور) توسط شاپور اول ساسانی و شکل‌گیری هسته اولیه شهر و گسترش مناطق مسکونی را می‌توان دید. عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: از فتح قزوین توسط مسلمانان در سال ۲۴ هجری قمری یا ۶۴۴ میلادی تا شکست افغان‌ها در قزوین و نقطه شروع اخراج آن‌ها از ایران در سال ۱۱۳۵ هجری قمری، در دوره اسلامیِ خط زمان قزوین جای گرفته است. وی تصریح کرد: دوره معاصر نیز از سال ۱۲۷۷ با بنای آب انبار سردار بزرگ آغاز شده و تا سال ۱۳۹۸ و شیوع ویروس کرونا و آمار جانباختگان آن تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ هجری شمسی را بیان می‌کند. بختیاری در پایان گفت: تابلوی خط زمان قزوین پس از اهداء به کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی‌ (ره) به رویت دانشجویان و اساتید و اهل علم خواهد رسید.