درج شده توسط: مدیر سایت

برگزاری مراسم بزرگداشت مقام استاد و تقدیر از اساتید برگزیده در دانشگاه

07 May 2013

کد خبر : 861982

تعداد بازدید : 5

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در این مراسم اظهار کرد: ما پروردگار مهربانی داریم که به ما انسان ها نعمت وجود بخشیده و از همه ظرفیت خداوندی خود بهره برد و در برابر فرشتگان که زبان به اعتراض گشوند و به محضر خدا عرضه داشتند که چرا انسان را آفریدی، ایستاد و فرمود ما از چیزی هایی آگاهی داریم که شما نمی دانید.

عبدالعلی آب بویه ادامه داد: خداوند زمانی که انسان را آفرید، شیطان سر تعظیم فرد نیاورد و از همین رو نیز از درگاه الهی رانده شد و این نشان دهنده نگاه ویژه و نظارت خداوندی است که لحظه به لحظه ادامه می یابد و این انسان از روح الهی نیز بهره مند می شود.

وی اضافه کرد: خداوند متعال از انسان می خواهد که در مسیر عبودیت الهی گام بردارد و برای این منظور به او نعمت عقل می دهد و حتی از میان خود انسان ها نیز پیامبری را برمی گزیند که گویی انسان یک امانت است و این امانت را به پیامبران می سپرد.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین افزود: خداوند سبحان در کنار این پیامبران، کتاب آسمانی را کنار انسان قرا می دهد و می فرماید هرکجا که دچار شک و شبهه ای شدی به این کتاب نگاه کن و انبیا را در این مسیر مبعوث کرده و همه کائنات را در اختیار همین انسان قرار می دهد.

وی توضیح داد: خداوند انسان را به عنوان امانت الهی به پیامبران می دهد و پیامبران آمده و نسل به نسل انسان را هدایت می کنند و پیامبران این امانت را به معلمان، اساتید و مربیان دادند و اینجاست که این جمله معنا می یابد، معلمی شغل انبیاست.

آل بویه با بیان اینکه انسان ها امانت مهمی نزد معلمان هستند تأکید کرد: با وجود این نگاه، معلم در تعلیم و تربیت و تهذیب انسان از کوششی دریغ نمی کند و همانطور که آفتاب کاری جز تابیدن ندارد، استاد نیز کاری جز تعلیم و تربیت ندارد و این مقام، مقام بزرگی است.

وی گفت: انسان نمی تواند بدون معلم، هادی و راهنما مسیر دشوار حیات را طی کند بنابراین باید شاکر خداوند متعال باشیم که در آفرینش انسان این مقدار ظرافت را به خرج داد و هنوز نیز ناظر و حاضر بر کار ماست و ما را به دست معلمان و هادیان سپرد.

در ادامه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: معلم اصلی ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت است و از همین رو نیز تجلیل از اساتید دانشگاه، پیشکسوتان و معلمان امری ضروری است.

جعفر احمدی افزود: امروز با وجود تحولات در عرصه های مختلف به ویزه ارتباطات و فناوری، نه تنها اهمیت تعلیم و تربیت و معلم و استاد کاهش نیافته است بلکه هر روز بر جایگاه آن نیز افزوده شده است .

وی با اشاره به عزم موجود در کشور برای کسب رتبه های برتر بین المللی تصریح کرد: در این راستا تأسیس دوره های دکتری در دانشگاه های کشور و شرط چاپ مقالات علمی و پژوهشی به عنوان پیش شرط دفاع از رساله های دکتری و فعالیت های دیگر، انگیزه تولید و انتشار علم را نهادینه ساخته است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اعلام کرد: حوزه معاونت آموزشی دانشگاه با توجه به برنامه راهبردی دانشگاه در بخش آموزش و در راستای دستیابی به اهداف و ارتقا و بهبود نظام آموزشی، فعالیت های گسترده ای را در بخش های گوناگون به انجام رسانده و یا در دست اجرا دارد که از فعالیت های اصلی در این معاونت، گسترش تحصیلات تکمیلی و به خصوص دوره های دکتری بوده است.

وی توضیح داد: امروز بیشتر دانشگاه های تراز اول بین المللی در سطح جهان، دانشگاه های نسل سوم و یا همان دانشگاه هایی هستند که از نظام آموزشی و پژوهشی عبور کرده و به دانشگاه هایی تبدیل شدند که در تولید فناوری و ثروت دانش بنیان پیشرو هستند و برای تحقق این امر، مهمترین سرمایه ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان بازوان توانمند اساتید هستند.

احمدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با حمایت های ریاست دانشگاه و پیش زمینه های صورت گرفته در حوزه معاونت آموزشی، موفق شده ایم طی ماه های گذشته تعداد دوره های دکتری دانشگاه را نزدیک دو برابر افزایش دهیم البته در قبال افزایش کمیت، کیفیت را رصد می کنیم.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم تعداددانشجویان دکتری را در دانشگاه افزایش دهیم به امر پژوهش در دانشگاه کمک کرده ایم و پیش بینی می شود از مهر سال 92، 120 تا 130 هزار نفر دانشجوی دکتری جذب دانشگاه شود که از لحاظ تعداد دانشجو، نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش را شاهد خواهیم بود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)  گفت: گسترش در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ادامه دارد و تأکید ما نیز بیشتر بر رشته های بین رشته ای است زیرا اگر می خواهیم فارغ التحصیل موفقی را تحویل جامعه دهیم باید به رشته های میان رشته ای توجه شود.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم بازنگری در سرفصل رشته ها، در خصوص اجرای طرح جامع آموزش زبان انگلیسی اظهار کرد: طی دو تا سه سال گذشته با همت هیئت رئیسه دانشگاه بحث های کارشناسی در این خصوص شد و در نهایت آیین نامه طرح جامع آموزش زبان انگلیسی برای دانشجویان به تصویب رسید که از ابتدای ترم گذشته این موضوع عملیاتی شده است و از ورودی 91 برای تمام دانشجویان کارشناسی این دانشگاه، الزام گذراندن 20 واحد درسی زبان انگلیسی در کنار 140 واحد، لحاظ شده است.

احمدی یادآور شد: در ترم جاری نیز بیش از 800 نفر از دانشجویان ما این دوره را آغاز کردند و این تعداد دانشجو در سه سال آینده که فارغ التحصیل از این دانشگاه می شوند در کنار تخصص اصلی، در سطح عالی در ترجمه، مکالمه و استفاده از متون تخصصی زبان نیز توانمند هستند و ان شاالله درصدد هستیم این موضوع را در تحصیلات تکمیلی نیز داشته باشیم.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه های استان قزوین نیز در ادامه گفت: دو نگاه در قرآن کریم نسبت به صاحبان علم وجود دارد، به طوری که هم مورد تکریم خداوند هستند و هم اینکه در آیه خداوند می فرماید اگر اختلافی در زمین است در صاحبان علم است.

حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی تصریح کرد: رمز این تفاوت نسبت به صاحبان علم را می توان در حدیثی از امام صادق (ع) دید که در این حدیث بر علم آموزی، عمل به علم و تعلیم آن در راه رضای خدا تأکید شده است.

وی یادآور شد: شهید مطهری در راه خدا علم را آموخت و در راستای ترویج آن گام برداشت و اینکه کار صاحبان علم به جایی رسیده که آتش فتنه از آنها برمی خیزد به این دلیل است که علم آموزی آنها برای خدا نبوده و دنبال اهداف دنیوی بودند و آنچه را یاد گرفتند به ان عمل نکردند.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه های استان قزوین ادامه داد: خداوند متعال در قرـن کریم شرط موفقیت در معلمی را کرامت انسانی می داند به طوری که معلم هم خود به کرامت انسانی رسیده و هم انسان ها را کریم ببیند و بدون کرامت انسانی نمی توان معلم بود.

وی با اشاره به تأثیر قران در کلام معلم یادآور شد: کلام انسان اگر قرآنی شود، اثرگذار خواهد شد و تأثیر قرآن نیز به دلیل حکمت آن است و شهید مطهری بسیار از قرآن بهره برد و جانش قرآنی شده بود و چنین انسانی اثرگذار خواهد بود.

گفتنی است در پایان این مراسم از تعدادی از اساتید برگزیده آموزشی و پژوهشی دانشگاه تجلیل شد.

انتهای پیام/