نشست کرسی های آزاد اندیشی بایدها و نبایدها با شرکت سه تن از استادان به عنوان صاحبنظر و کارشناس نشست آقایان دکتر گلجانی استاد و عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث، دکتر حسامی فر استاد و عضو هیئت علمی گروه فلسفه و دکتر صلح جو استاد و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر صلح جو، معاون فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اهمیت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی بیان داشت: کرسی های آزاد اندیشی امری حیاتی، مهم و با تأثیر در جامعه است که از سالیان گذشته به عنوان یکی از شاخص های مجامع و محافل فرهنگی و مراکز گسترش علم، فرهنگ و ادب در کشور، دین و مذهب وجود داشته و در دین مبین اسلام، سیره پیامبر و ائمه موضوع آزاد اندیشی مورد تاکید بوده به طوریکه در قرآن کریم مصادیق زیادی از امر آزاد اندیشی بیان شده است..
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه این نشست به عنوان اولین نشست در ترم جدید برگزار شد اظهار داشت: این سلسله نشست ها در جلساتی نیز برگزار خواهد شد و برنامه ریزی دانشگاه به نحوی است که این نشست ها هر هفته دوشنبه ها ساعت 12-10 در تالار اجتماعات دانشگاه به شکل مستمر برگزار شود، مباحث مربوط به کرسی های آزاد اندیشی نیز براساس معیارهای و ضوابط موجود و آئین نامه های است که تصویب و ابلاغ می شود که آئین نامه کنونی در حال بازبینی و اصلاح و نهایی شدن است که به زودی ابلاغ خواهد شد.
در ادامه نشست دکتر گلجانی عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث با تبیین معنی و مفهوم آزادی اظهار داشت: آزادی در واقع حق انتخاب و مدیریت انسان در تقابل های زندگی است که این تقابل های زندگی چون شادی، غم، لذت، سود، زیان، ثروت، فقر، شهرت، گمنامی، کامیابی ، ناکامی.. بنیاد اندیشه، فکر و مرجع ارزش ها و سطح زندگی را شکل می دهد و انسان خارج از این تقابل ها حق انتخاب ندارد این تقابل علوم مختلف و اندیشه ها را به وجود می آورد و این تقابل های بنیاد اندیشه گی ما را شکل می دهد که چگونگی مدیریت این تقابل ها به سطح انتخاب انسان برمی گردد در جوامعی غم بر شادی مستولی شده و جامعه ای شاد محور است که سطح زندگی و بعد میزان اخلاقی جامعه را نشان می دهد تقابل های داریم که برای حیات فاخر است مثل خوب و بد یا صدق و کذب، ایمان و کفر، آرامش و اضطراب که نظام اخلاقی و حقوقی از آن بر می آید، نمونه های این تقابل ها در آیات قرآن کریم آمده و آزادی در محدوده این تقابل ها در حیات فاخر مطرح شده و این تقابل ها را نمی توان از زندگی حذف کرد چون حذف انسان از انسان است
نکته دیگر در مورد آزادی ،آزادی مثبت ( آزادی از ) و آزادی منفی (آزادی برای ) است اندیشمندان در بحث اندیشه وحقوق ،آزادی از را مهمتر از آزادی برای می دانند ،فکر عمومی و اندیشه مردم بیشتر در" آزادی از" است در آزادی مثبت ،بایدها و نبایدها مطرح می شود ،حدود مرزهای اندیشمندان تعیین میشود ،آزادی از همیشه مهار کننده و کنترل کننده ، آزادی برای است آزادی منفی ( آزادی برای ) حدود آزادی را مشخص میکند ،در واقع آزادی را کنترل م یکند.در قانون اساسی ما قدرت سیاسی به بهانه امنیت ،حق ندارد آزادی را موقتأ یا دائمی تعطیل کند .آزادی بدون امنیت آنارشیسم است ،هرج ومرج پیش می آید و نظمی وجود ندارد ،همینطور امنیت بدون آزادی خطرناک است ،اسمش دیکتاتوری واستبداد است.باید به حقوق کسانی که اندیشه ی آزاد می خواهند اهمیت داد .آزادیِ از، مدیریت کننده آزادی برای است.
فرایند اندیشه بر این است که روش معین باشد، برای نتایج نا معین، هر روشی را نمی توانید برای رسیدن به هر هدفی انتخاب کنید. روش باید مقدم بر نتایج باشد. روش باید مشخص باشد ولی نتایج پیش بینی نشده، نامعین و نامشخص هستند،حتی ممکن است نتایج با پیش داشته های صاحب اندیشه مخالف باشد. آزادیِ از را ما در نتایج نامعین داریم ولی آزادی برای را در روشمندی نتایج داریم. قرآن آزادیِ برای را قوی تر از آزادی از بیان می کند.
در ادامه دکتر حسامی فر با شروع مقدمه ای در بحث آزادی بیان داشت: چنین نباشد که تمام پیام ما نبودن آزادی باشد و به محض اینکه مجال آزادی باشد حرفی برای گفتن نباشد اولین بحث در آزادی این است که باید در اندیشه به نظریه ای برسیم بعد دنبال فضا باشیم خاستگاه معرفت شناسی در فلسفه علم معمولا فیلسوفان فلسفه علم را شامل منطق، تاریخ علم، جامعه شناسی علم و متدولوژِی می دانند که منظور از متدولوژی روش ها، ضوابط و قواعد معینی است که باید براساس آن عمل کنیم که معمولا تئوری برای این است که به روش شناسی برسیم در مورد متدولوژی در بیان مسئله برخی فیلسوفان قائل به متدولوژی و برخی منکر متدولوژی هستند در واقع در فلسفه علم دو مقام مقام کشف تئوری و داوری را باید از هم جدا کرد در هر عملی دو قدم است 1- تئوری مطرح می کنیم 2- داوری در مورد تئوری
در فلسفه علم در مقام کشف تئوری گروه پوزتیویست ها کسانی که تئوری های علمی از طریق تجربه و به شکل مشاهده تئوری را کشف می کنند در واقع با استنداد گرایی و تجربه گرایی به تئوری دست می یابند برخی فیلسوفان این مبحث را کنار گذاشته و بیان داشتند که مشکل در مقام داوری است و بااینکه قانون را از کجا آورده ایم کار نداریم و در مقام داوری است که اختلاف نظر وجود دارد بنابراین برخی نظرشان این بود که باید از طریق تجربه باید تئوری به اثبات برسد و برخی معتقد بودند باید در علم مورد تایید باشد و برخی ابطال را جایگزین تایید کردند همه این موارد باعث شد بحث تاریخ علم و جامعه شناسی علم مطرح شود با این نگاه به آزادی اندیشه،آزادی را در هر مرحله چه در مرحله طرح تئوری و کشف که توجه به آزادی است و چه در مقام داوری باید فضای آزادی را برقرار کنیم . به این معنا که باید فضای آزادی را برقرار کنیم تا اندیشه ها ابراز شوند چرا که به لحاظ معرفت شناسی پیدایش تئوری ها قارچ گونه و خودرو است و تنها راه آن زمینه سازی برای ایجاد اندیشه هاست.در مقام داوری و در بررسی اندیشه ها دو دغدغه جدی وجود دارد که یکی فرهنگ نقادی است که متاسفانه در کشور ما به درستی شکل نگرفته و دغدغه بعدی نیز عوارض مختلف نقد برای نقاد است .
وی با اشاره به سخنان شهید مطهری درباره آزادی گفت: همانطور که ایشان نیز اشاره کرده اند آزادی فکر امری مسلم است اما آزادی نمی تواند مطلق باشد چراکه درصورت مطلقیت خود را نقض خواهد کرد. مشکل اصلی در مرزهای این آزادی است .
دکتر حسامی فر با تاکید بر اینکه اختلاف نظر فیلسوفان نیز بر سر مرزگذاری آزادی است خاطرنشان کرد:در آزادی و نقد طرفین بحث آزاد باید وفادار به اصول و منطقی باشند،مغالطه نکنند،ادب گفتگو را رعایت کنند، صاحب اندیشه را با خود اندیشه ها جدا بدانند تحمل سخنان طرف مقابل خود را داشته باشند.:یکی از نکات مهم در نقادی اندیشه ها نگرانی شدید از طرح تئوری های و اندیشه های غربی است در حالیکه ما به عنوان پیروان یک مکتب غنی و قوی به نام اسلام نباید از چنین نظریاتی نگران باشیم.
وی گفت:در اندیشه های استاد شهید مطهری هیچ نگرانی از اندیشه های صاحبنظران غربی وجود ندارد چرا که مبانی اندیشه ایشان قوی است و باید بدانیم تاریخ علم تاریخ اندیشه های درست نیست بلکه تاریخ اندیشه های درست و نادرست است و باید تمام این اندیشه های مختلف مطرح شده و حق انتخاب به خود افراد واگذار شود.
دکتر حسامی فر ادامه داد:آزادی گاهی در معنای درونی آن است ک در این زمینه فکر و عقیده انسان دچار هیچ گونه محدودیتی نخواهد بود اما در فضای بیرونی آزادی بیان و اندیشه مطرح می شود که این آزادی عقیده نیز موضوع ترویج عقیده مطرح می شود.
وی با بیان اینکه پیام دین پیام فطرت است گفت:باید بپذیریم در هر کشوری مرزهایی وجود دارند که باید رعایت شوند چرا که در جامه دینی و اسلامی تفاوت هایی با جامعه لیبرال وجود داردو می توان گفت مرز آزادی در اسلام تا آنجایی است که امنیت به خطر نیفتد.
استاد فلسفه دانشگاه افزود:اینکه استاد مطهری معتقد به آزادی مطلق و ترویج عقیده نیست به این معنا است که عقیده ای که مبتنی بر فکر نباشد نمی توان در اسلام برای آن آزادی قائل بود.
همچنین در ادامه معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیان داشت:جامعه پویا جامعه ای است که در آن فرهیختگان و افراد بااستعداد آزادانه فرصت بروز و ظهور استعدادهای خود را داشته باشند تا احتیاجات جامعه نیز از این راه برآورده شود.
دانشگاه مرکز تولید علم و اندیشه و فرهنگ سازی و رفع نیازهای جامعه است و اینکه امروزه بر ارتباط صنعت ودانشگاه تاکید می شود نیز در همین راستا است. دانشگاه محلی برای پالایش اندیشه ها و ممکن است به مرور زمان انحرافاتی در عقاید مردم ایجاد شود که برای رفع آن به مراکزی نیاز است تا این ابهامات را ر بر طرف کنند وگرنه دانشگاه هیچ گاه به مرکز تولید علم و اندیشه تبدیل نخواهد شد. در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد که کارشناسان نشست به این سئوالات پاسخ دادند.
اولین کرسی آزاداندیشی دانشگاه با موضوع کرسی های آزاداندیشی باید ها و نباید ها در دانشگاه برگزار شد - news.ikiu.ac.ir
اولین کرسی آزاداندیشی دانشگاه با موضوع کرسی های آزاداندیشی باید ها و نباید ها در دانشگاه برگزار شد
10 Nov 2014
کد خبر : 869613
تعداد بازدید : 10