درج شده توسط: مدیر سایت

امام‌خمینی(ره)، چکیده انسان آرمانی و معنوی مکتب اسلام است

08 Jun 2022

کد خبر : 925239

تعداد بازدید : 1

دکتر سیدعلی قاسم‌زاده، سرپرست دانشگاه در نشست علمی تحلیلی گستره جغرافیایی اندیشه امام(ره) که با حضور اندیشمندان جهان اسلام و جبهه مقاومت در تالار اجتماعات ساختمان آینده‌پژوهی دانشگاه برگزار شد اظهار داشت: امام‌خمینی(ره) چکیده انسان آرمانی و معنوی مکتب اسلام است.

سرپرست دانشگاه، ضمن گرامیداشت سالگرد ارتحال امام(ره)، بیان داشت: فارغ از فقاهت اعلای حضرت امام(ره)، بینش فلسفی و کلامی ایشان در نظام معرفت‌شناسی اخلاقی و سلوک حکمایی اسلام او را به خدمت فقه شیعه و عرفان ناب در بدنه و بستره جامعه کشاند و خط بطلانی بر انزواطلبی عرفانی و قشری‌گری کشید.

وی یادآور شد: امام خمینی در مرتبه اول یک مصلح واقعی اجتماعی بود که تربیت شده مکتب ائمه می باشد که در پی تحقق مدینه فاضله ایرانی-اسلامی، با اتخاذ کلمه و همراهی مردم مومن و مسلمان ایران به تاسیس حکومت جهانی مستضعفان همت گمارد.

دکتر سیدعلی قاسم‌زاده در ادامه افزود: امام خمینی ره، بازنمایی کهن الگو یا نمونه ازلی قهرمان قومی-دینی ایرانیان و از یک سو چکیده انسان معنوی و آرمانی مکتب اسلام بوده است که منظومه فکری حکومت مردم سالاری دینی را بازتولید و باز تعریف نظام حکمایی فضایل و مکارم اخلاقی را در برابر صدها ایسم، مکتب و نحله سیاسی-اجتماعی عرضه می کند. دکتر قاسم زاده اظهار داشت: این خصلت حماسی امام و تناسب آن با ساحت روانی و تاریخی ملت ایران، قیام مردم علیه نظام سلطنتی و غرب گرا را به نتیجه رساند.

خصلت حماسی امام و تناسب آن با ساحت روانی و تاریخی ملت ایران، قیام مردم علیه نظام سلطنتی و غرب گرا را به نتیجه رساند.

همچنین در این همایش سید مرتضی السندی؛ فعال جبهه مقاومت رهبر جریان الوفا ٕ بحرین، شخصیت امام رضوان الله را فیلسوفی اصولی و استاد توانمند اخلاق و معارف اسلامی دانست و افزود: ما فقها و علمای زیادی داشته ایم ولی هیچکدام به اندازه امام در جهان اسلام اثرگذار و موثر نبوده اند. یک ملاحظه مهمی که امام در تفکرات خود داشت، مفهوم انتظار بوده است از این جهت باید زمینه را برای ظهور فراهم کرد و یکی از همین زمینه ها حرکت به سمت ایجاد حکومت اسلامی می باشد.

تفکرات امام رضوان الله در گذشته، تنها محدود به جمهوری اسلامی بوده است ولی این افکار رنگ و بوی جهانی پیدا کرد

وی تصریح کرد: تفکرات امام رضوان الله در گذشته، تنها محدود به جمهوری اسلامی بوده است ولی این افکار رنگ و بوی جهانی پیدا کرد و‌ بقدری وسعت یافته که‌ مسلمان و غیر مسلمان به تفکرات امام متصل گشته اند و این تفکرات زنده هستند که‌ به انسان عزت و قوت می دهند تا در مسیر جریان سازی حرکت کنند. مستکبران و دشمنان اسلام نیز بدانند که‌، شاید بتوانند بدن های ما را زندانی کنند ولی افکار ما هرگز زندانی و محدود نخواهد شد.

گفتنی است نشست علمی تحلیلی گستره جغرافیایی اندیشه امام(ره) با حضور اندیشمندان جهان اسلام و جبهه مقاومت، سرباز روح الله رضوی، نویسنده کتاب سفرنامه از کشمیر تا کاراکاس، سید مرتضی السندی، فعال جبهه مقاومت و رهبر جریان الوفا بحرین و سهیل اسعد، مبلغ دین اسلام میهمان روز سه شنبه 17 خرداد ماه در دانشگاه برگزار شد. همچنین در حاشیه این نشست نمایشگاه کتاب با موضوع؛ انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی(ره)  برپا گردید.