درج شده توسط: مدیر سایت

اعلام آمادگی جامعه دانشگاهی قزوین برای مشارکت در برگزاری انتخابات

15 May 2013

کد خبر : 862075

تعداد بازدید : 3

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، فرزاد جهان بین در نشست خبری که در سالن جلسات معاونت فرهنگی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها و مراکز آموزشی استان قزوین یک سال است که در قزوین تشکیل شده و جایگاهی برای هماهنگی و سیاست گذاری برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی است.

وی ادامه داد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد، دانشگاه غیرانتفاعی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دانشگاه پیام نور، بسیج اساتید، بسیج دانشجویی و بسیج جامعه پزشکی در این شورا عضویت دارند.

رئیس شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها و مراکز آموزشی استان قزوین افزود: امام خمینی (ره) فرموده اند دانشگاه مبدا همه تحولات است و سعادت و شقاوت یک ملت از دانشگاه نشأت می گیرد و رهبری نیز فرموده اند دانشگاه موتور محرکه یک کشور است و به واقع دانشگاه ها تأثیر بسزایی در فعالیت های سیاسی و فرهنگی کشور دارند.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها خود را وام دار انقلاب می دانند، اضافه کرد: قبل از انقلاب، نگاه این بود که ما نمی توانیم و با وجود چنین تفکری، دانشگاه چگونه می توانست مبدا تحول شود و امام خمینی (ره) آمدند و این تفکر را شکستند و در واقع امام دانشگاه ها را به جایگاه واقعی خود رساند و طبیعی است که دانشگاه برای رشد انقلاب و گسترش این تفکر باید تلاش کند زیرا هرچه گفتمان انقلاب جلوتر رود به همان میزان نیز دانشگاه جایگاه برجسته ای پیدا می کند.

جهان بین در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در آستانه انتخابات در دانشگاه ها اظهار کرد: فعالیت های بسیاری در دانشگاه ها در حوزه انتخابات انجام شده است؛ بسیج اساتید به عنوان عضوی در این مجموعه مهمترین رسالت خود را هم اندیشی و استفاده از نظرات اساتید و ایجاد فضای معقول و منطقی قرار داده است و از این رو چندین نشست استانی برگزار شده است و در این جلسات به این نکته رسیده ایم مهمترین ابزاری که می تواند فضای دانشگاه را با انتخابات درگیر  کند کرسی های آزاد اندیشی است و از همین رو امروز حتی در دانشگاه های غیرانتفاعی نیز کرسی های آزاداندیشی برگزار می شود.

وی در خصوص فعالیت های مختلف در دانشگاه های استان برای ایجاد شور انتخاباتی گفت: از جمله اقدامات دانشگاه آزاد، دعوت از کاندیداها برای حضور در این دانشگاه بوده است و چهار کرسی آزاد اندیشی در این دانشگاه با موضوع انتخابات برگزار شده است و علاوه بر کاندیداها، نمایندگان آنها در جلسات خصوصی تر حضور یافته و به سوالات پاسخ دادند.

معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) افزود: در دانشگاه پیام نور نیز کافه انتخابات تشکیل شده که افراد آنجا حضور یافته و در خصوص انتخابات بحث می کنند و کرسی های آزاد اندیشی و تریبون آزاد نیز برگزار خواهد شد.

وی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی نیز برای اینکه از برگزاری کرسی ها پشتیبانی کند، سایت کرسی آزاد اندیشی را راه اندازی کرده است و آخرین اخبار کرسی های آزاداندیشی را منعکس می کند و در این سایت لیست اساتید و موضوعات پیشنهادی نیز آمده است.

جهان بین خاطر نشان کرد: دانشگاه جامع علمی و کاربردی نیز برنامه هایی را دارد و تاکنون دو کرسی آزاد اندیشی با موضوع انتخابات را برگزار کرده است؛ جامعه پزشکی نیز کارگروه هایی را راه اندازی کرده است و همایش "أین عمار" نیز در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز کرسی های آزاداندیشی برگزار شده است و دو کرسی نیز طی روزهای آینده برگزار خواهد شد و چهار کاندیدای ریاست جمهوری نیز در این دانشگاه حضور یافتند و انجمن های علمی و تشکل ها از حیث برنامه ای آنها را به چالش کشیدند زیرا ما باید جامعه را به سمت عقلانیت بیشتر ببریم و اینها بگویند که چه برنامه ای دارند.

رئیس شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها و مراکز آموزشی استان قزوین با اشاره به مطالبه جامعه دانشگاهی توضیح داد: مطالبه ای جامعه دانشگاهی از شورای نگهبان دارند که توسط تشکل های در حال انجام است و نامه ای با امضای اساتید و دانشجویان تهیه شده است مبنی بر اینکه شورای نگهبان در تائید و رد صلاحیت تحت تأثیر فشارها قرار نگیرد و با قاطعیت به وظیفه قانونی خود عمل کند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی مردمی است، نامه دیگری نیز به مسئولان شورای نگهبان در استان تنظیم شده است و جامعه دانشگاهی اعلام آمادگی کرده است که در تمامی مراحل انتخابات از جمله اجرا، نظارت و شمارش آرا حضور و مشارکت داشته باشند.

جهان بین ادامه داد: همچنین سوالات تخصصی که باید کاندیداها به آن پاسخ دهند در حوزه کشاورزی، اقتصاد، ارز، مسکن و غیره تدوین می شود و إن شاءالله تا اوایل اردیبهشت به صورت مجموعه مدونی چاپ می شود و در اختیار کاندیداها قرار می گیرد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه فضای دانشگاه، فضای زنده ای است و از کاندیدها برای حضور در دانشگاه دعوت به عمل آمده است تا به سوالات دانشجویان پاسخ دهند و امیدواریم مشارکت حداکثری را در انتخابات داشته باشیم و فردی رأی آورد که در حد و قابلیت جمهوری اسلامی باشد.

رئیس شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها و مراکز آموزشی استان قزوین در پاسخ به سوالی در خصوص کمرنگ بودن فعالیت های انتخاباتی در حوزه انتخابات شوراها در دانشگاه ها توضیح داد: با توجه به اینکه در این دانشگاه، دانشجویان غیربومی تحصیل می کنند و انتخابات شوراها نیز تا حدودی بومی است از این رو مانند انتخابات ریاست جمهوری به آن پرداخته نشده است که در فرصت بافی مانده باید روی معیارها اطلاع رسانی خوبی صورت گیرد.

وی با اشاره به فراهم بودن فضای برای بحث و و اظهار نظر در دانشگاه ها ادامه داد: ما در دانشگاه مانعی برای اظهارنظر منطقی نداریم و آزادی باید با عقلانیت و فرهنگ گفتگو همراه باشد و ما معتقد هستیم که جواب اندیشه را باید با اندیشه داد.

انتهای پیام/