به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، حامد سعیدی نماینده اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در نشست نمایندگان اتحادیه صنایع هوا و فضا، مسئولان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و تیم هوا و فضای این دانشگاه بیان کرد: پیشنهاد ما این است که بین اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و مجموعه پارک علم و فناوری ، تفاهم نامه همکاری منعقد شود.
وی ادامه داد: اهدافی که از امضای این تفاهم نامه دنبال می شود شامل کمک به توسعه گرایش های تخصصی در حوزه هوایی و هوانوردی، ایجاد رشته های فنی فناوری محور در حوزه کارشناسی هوا و فضا، استفاده از امکانات فرودگاه آزادی در آبیک برای دانشگاه، استفاده از امکانات شرکت های هوا و فضای اتحادیه برای کارآموزی و تعریف پروژه است.
* ایجاد زیرساخت های آزمایشگاهی در حوزه هوا و فضا در دانشگاه
نماینده اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران اضافه کرد: کمک به ایجاد زیرساخت آزمایشگاهی و کارگاهی با گرایش های مورد نیاز حوزه هوا و فضا از دیگر اهدافی است که در امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و پارک علم و فناوری قزوین دنبال می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه این دانشگاه، یک دانشگاه بین المللی است یکی از اهداف این تفاهم نامه، تربیت نیرو برای کشورهای اطراف در حوزه هوایی و بخش هایی است که بازار کار وجود دارد.
سعیدی یکی دیگر از اهداف این تفاهم نامه را برگزاری مسابقات در حوزه هوایی عنوان کرد و گفت: برگزاری مسابقات مشترک با موضوع طراحی وسایل پرونده، عمود پروازها و غیره از دیگر مواردی است که در این تفاهم نامه دنبال می شود تا فضایی پویا شکل گیرد.
وی یادآور شد: پیش نویس این تفاهم نامه و پیش نویس برگزاری مسابقه تا پایان تیر ماه جاری به دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ارسال خواهد شد.
* دروس تخصصی ویژه صنعت هواپیمایی در دانشگاه ها تدریس نمی شود
نماینده اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به اهمیت تدریس دروس تخصصی و فنی در رشته هوا و فضا در دانشگاه ها اظهار کرد: ما علاقمند هستیم رشته هوا و فضا فراتر از شکل موجود در دانشگاه ها تدریس شود و مشکلی که در صنعت هوایی داریم این است که درس تخصصی هواپیما، موشک و هلی کوپتر تدریس نمی شود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه درس تخصصی صنعت هواپیمایی آموزش داده نمی شود و چون برای مهندسی هوا و فضا تعریف کار دقیق نداریم از این رو فردی که فارغ التحصیل می شود هر جا که می رود باید آموزش هایی را بگذراند.
سعیدی تأکید کرد: ما به لحاظ وجود نیروهای متخصص، امکانات فرودگاهی و تجهیزات و مستعد بودن منطقه تمایل داریم که کمک نماییم تا در این دانشگاه این رشته شکل گیرد و از سوی دیگر تمایل داریم که اگر دوره ها و رشته هایی در اینجا شکل می گیرد، نیم نگاهی به مهارت فناوری محور شود.
* حضور 150 شرکت هوایی و فضایی در اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران
وی در ادامه در خصوص اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران توضیح داد: اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران یک اتحادیه صنفی، تخصصی، غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال 86 با کمک دفتر فناوری ریاست جمهوری و با حضور 27 شرکت تأسیس شد و در سال 88 مجوز رسمی خود را به عنوان تشکل هوایی و فضایی اخذ کرد.
نماینده اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران اعلام کرد: در حال حاضر 150 شرکت هوایی و فضایی، فرودگاهی، قطعه سازی، هوانوردی و غیره در این اتحادیه حضور دارند و همچنین این اتحادیه دارای کارگروه هایی است که یکی از این کارگروه ها، کارگروه هواپیماهای سرنشین دار است که بیش از 30 شرکت در آن عضویت دارند.
وی عنوان کرد: کارگروه تعمیر و نگهداری هواپیما، کارگروه الکترونیک، مخابرات و رادار، کارگروه هواپیماهای بدون سرنشین، کارگروه مهندسان مشاور و ایمنی و استاندارد هوایی و کارگروه خدمات فنی و قطعه سازی از دیگر کارگروه های این اتحادیه است.
سعیدی با اشاره به دستاوردهای این اتحادیه خاطر نشان کرد: توسعه مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های هوایی و فضایی کشور، ایجاد بانک اطلاعات و مرکز اطلاع رسانی بین صنعتگران، متخصصان و محققان، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، ارتقا و توسعه بازار محصولات هوایی و فضایی، مشاوره صنعتی به صنعتگران و سرمایه گذاران و غیره از جمله دستاوردهای این اتحادیه است.
در ادامه این نشست سرپرست تیم سَرَد( هواپیمای بدون سرنشین) دانشگاه گزارشی از روند فعالیت این تیم ارائه کرد و حاضران در جلسه نیز پیشنهادات و نظرات خود را در خصوص امضای تفاهم نامه با اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران مطرح کردند.
پایان پیام/