درج شده توسط: مدیر سایت

آغاز بکار ششمین همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان

23 Dec 2019

کد خبر : 907665

تعداد بازدید : 5

ششمین همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان با عنوان "میراث و مناظر روستایی در ایران" صبح امروز سه شنبه 3 دی ماه در تالار اجتماعات مرکزی دانشگاه آغاز بکار کرد. در این همایش، دکتر زندیه، معاون پژوهشی دانشگاه طی سخنانی گفت: حفظ مناظر روستایی که یک سرمایه ارزشمند به شمار می روند باید برای تصمیم سازان کشور و فعالان حوزه معماری و شهرسازی به یک اولویت تبدیل شود. وی افزود: امروزه مناظر روستایی از مهم ترین منابع و اماکن توسعه گردشگری روستایی هستند و معماری و منظر آنها مورد توجه اساسی کشورها قرار دارد. مهدی زندیه اظهار داشت: ما با وجود بهره‌مندی از روستاهایی با ظرفیت های گردشگری در ایران از آن استفاده درستی نکرده ایم در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اقتصاد بر محور همین روستاها است. وی اضافه کرد: امروزه  برخی شهرهای کشور محل مناسبی برای زندگی نیستند و ما نتوانسته‌ایم آمایش سرزمینی را به گونه ای طراحی کنیم که مهاجرت از شهر به روستاها باشد در حالی که در کشورهایی مانند سوئیس و فرانسه اغلب دانشمندان و نخبگان در روستاهای اطراف شهرها زندگی می کنند. زندیه ادامه داد: اگر توزیع امکانات به شکل مناسب باشد دیگر نیازی به بستن ماسک و تعطیلی مدارس در روزهای آلوده در شهرهای بزرگ وجود نخواهد داشت. وی اظهار داشت: توسعه در همه ابعاد خود در محیط روستایی امکان پذیر است به شرطی که برای همه این ها برنامه داشته باشیم و به مسایل مختلفی مانند آمایش، بوم شناسی و فناوری نیز پرداخته شود. دکتر رحیم هاشم پور دبیر همایش با ارائه گزارشی گفت: همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان ۶ سال پیش با استقبال ۶۵۰ نفر در روز همایش و ارسال بیش از ۷۵۰ مقاله پس از تایید داوران کار خود را آغاز کرد و  همچنان با قوت ادامه دارد. رحیم هاشم پور افزود: این همایش زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری با اخذ اعتبار ISC، امروز یکی از مطرح ترین همایش های کشوری محسوب می‌شود و شاید دلیل این محبوبیت و استقبال بالا انسجام در برگزاری همایش، طرح موضوعات مهم روز کشوری و حتی بین المللی و پاسخگویی بسیار جدی به مراجعان حضوری و غیر حضوری است. وی اضافه کرد: این دبیرخانه این همایش را تا حصول نتیجه که تاثیر گذاری مستقیم موضوعات بر رفع مشکلات و اینده نگری جامعه مهندسی معمار و شهرساز در کشور است، ادامه می‌دهد. هاشم پور با اشاره به رویکرد این دوره همایش معماری و شهرسازی با موضوع میراث و مناظر روستایی در ایران گفت: این موضوع امروزه در گردشگری و معماری دنیا اهمیت و جایگاه خود را پیدا کرده و مناظر روستایی ثروت بی همتای کشورها است که باید برای حفاظت از آنها توجه ویژه ای شود. وی همچنین گفت: مناظر روستایی حافظ تعادل میان فعالیت‌های انسان با محیط او بوده اند و حفاظت آن بر نسبت بین میراث جامعه تاکید می کند. هاشم پور افزود: مناظر روستایی توانسته‌اند توازن فعالیت های انسانی و محیط اطراف آن را حفظ کنند و  پرداختن به این موضوع تمام ابعاد زیست محیطی را در نظر خواهد گرفت. همچنین دکتر فریبرز کریمی ، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری همایش در خصوص اهداف برگزاری دوره های و محوره های مختلف این همایش سخن گفت. رییس دانشکده معماری و شهرسازی  در این مراسم گفت: صنعت اکوتورسیم روستایی امروز بیش از گذشته مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است. وی با توجه به جمعیت ۳۰ درصدی روستائیان افزود : کسانی که پایبند به اصالت روستایی خود هستند باید به ویژه در بخش گردشگری مورد حمایت قرار گیرند.
همچنین وثیق نیا نایب رییس سازمان نظام مهندسی استان هم با اشاره به خالی شدن ۳۰ هزار روستای کشور طی چهار دهه گذشته گفت: ۸۲ درصد روستا‌ها کمتر از ۵۰۰ نفر جمعیت دارند و جمعیت ۳۲ درصد هم زیر ۵۰ نفر است که نشان می‌دهد توجهی به نیاز‌های روستا‌ها نشده است.
رییس پژوهشکده نظر و عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز مشکل روستاها را مربوط به درک نادرست دستگاه اداری از روستا دانست و گفت: روستاها نباید شهر کوچک تلقی شوند بلکه بر پایه حضور انسانها برای تولید شکل گرفته اند.
منصوری اضافه کرد: وجه کالبدی روستا در هر نوع مداخله در آن باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
شایان ذکر است در ادامه همایش شرکت کنندگان در همایش در  پنل های تخصصی ششمین همایش ملی معماری و شهرسازی در گذر زمان با محوریت موضوع "میراث و مناظر روستایی در ایران" شرکت کردند.