گروه ارتباط با جامعه و صنعت

معرفی
امروزه رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشورها در گرو تولید علم و فناوری است و یکی از راهکارهای تحقق این مهم، ارتباط مؤثر دانشگاه با جامعه و صنعت است. به همین منظور، دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت در دانشگاهها تشکیل گردیدهاند. این دفاتر علاوه بر تمهید زمینههای تعامل این دو نهاد، مسئولیت هدفمند نمودن تحقیقات دانشگاهی با نیازهای جامعه و صنعت را بر عهده دارند. بدین ترتیب، در راستای ارتقاء دستاوردهای علمی، فناوری و ارتباط با صنایع و به منظور نیل به خودکفایی با اولویت حمایت و کمک به رونق صنایع بومی، گروه ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، زیر نظر معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه راهاندازی شده است. گروه ارتباط با جامعه و صنعت، نقطه اتصال حقوقی و تخصصی دانشگاه با دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی، صنایع مختلف و همه سازمانهایی است که تعامل با دانشگاه را همراستا با مأموریتهای خود تشخیص داده و برای ارتقاء کیفیت و کمیت محصولات و خدمات سازمان متبوع خویش آماده همکاری با این دانشگاه هستند.
چشمانداز
گروه ارتباط با جامعه و صنعت در دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) پل ارتباطی و مسیر صحیح تعامل میان دانشگاه و صنعت با رویکرد توجه به نیازهای جامعه و صنعت و رفع چالشها و تعالی سطح رفاه و زندگی در جامعه است. در این راستا، با شناسایی نیازهای فناورانه و تحقیقاتی صنایع از یک سو و همراستا کردن ظرفیتهای علمی، تحقیقاتی و فناورانه اساتید و همچنین، هستههای فناور، مسیر این همکاری را در قالب قراردادهای رسمی و حقوقی فراهم میسازد.
ماموریت
ماموریت اصلی گروه ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، توسعه فعالیتهای پژوهشی کاربردی و تقویت زیرساختهای مورد نیاز در راستای هدایت نیروی انسانی متخصص و کارآمد در جهت رفع نیازهای جامعه و صنعت و جلب همکاری بنگاههای اقتصادی توسط دانشگاه و همچنین، کمک به شناخت متقابل دانشگاه و صنعت از یکدیگر است.
یکی از مهمترین چالشها در ارتباط با صنایع، عدم مهارت ارتباط و توانمندی حرفهای دانشآموختگان برای حضور در صنعت است. با این رویکرد، مرکز هدایت شغلی و مهارتافزایی در گروه ارتباط با جامعه و صنعت ضمن رصد و شناسایی نقاط ضعف، با ارائه برنامههای توانمندسازی در صدد ارتقا دانش و مهارت دانشجویان میباشد. ضمنا، تامین نیروی انسانی متخصص صنایع نیز توسط این مرکز پیگیری و اجرایی میگردد.
اهداف
گروه ارتباط با صنعت جامعه و صنعت، فعالیتهای خود را در راستای تحقق اهداف زیر دنبال میکند:
- استفاده از تواناییها و پتانسیلهای دانشگاه برای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری جامعه و صنعت؛
- ارائه خدمات تخصصی و مشاورهای به دستگاههای اجرایی و صنایع کشور به خصوص صنایع بومی؛
- ایجاد زمینههای لازم جهت تولید و رشد علم و فناوری مورد نیاز کشور با انجام پژوهشهای تقاضا محور، مشتریگرا و اثربخش در جامعه و صنعت و دستیابی به جایگاه پژوهشی و فناوری ممتاز در سطح ملی و فراملی؛
- ارتقاء کمی و کیفی ارتباط دانشگاه با مراکز دولتی، غیردولتی، صنعتی و اقتصادی در سطوح استانی، ملی و بینالمللی؛
- قانونمند کردن نحوه ارتباط دانشگاهیان با مراکز خارج از دانشگاه؛
- تقویت توانمندی مالی دانشگاه از طریق گسترش همکاریهای پژوهشی، کاربردی و توسعهای.
پیشینه گروه ارتباط با جامعه و صنعت
گروه ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در سال 1372 فعالیت خود را تحت عنوان دفتر ارتباط با صنعت زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه، آغاز نمود. این دفتر طی سالهای فعالیت خود، با هدف ایجاد ارتباط با صنایع و سازمانهای خارج از دانشگاه، به تسهیل در اجرای طرحهای پژوهشی، معرفی ظرفیتهای تخصصی دانشگاه و معرفی دانشجویان به صنایع پرداخته است. ضرورت توجه به توسعه پایدار کشور بر مبنای تولید علم و فناوری، فصل جدیدی از فعالیتهای گروه ارتباط با جامعه و صنعت در جهت ایجاد ارتباط فعال با بخش جامعه و صنعت و نیل به اهداف پژوهشی دانشگاه گشوده است.
اهم فعالیتهای گروه
- پیگیری و انعقاد قرارداد طرحهای پژوهشی اعضای هیات علمی با ارگانهای خارج از دانشگاه اعم از دستگاههای اجرایی، سازمانها، شرکتهای دولتی و غیر دولتی و ...
- هماهنگی امور مربوط به اعزام اعضای هیات علمی به دوره فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت.
- هدایت اولویتهای پژوهشی دستگاههای اجرایی و صنایع به گروههای آموزشی دانشگاه.
- انعقاد تفاهمنامه بین دانشگاه و ارگانهای خارج از دانشگاه.
- معرفی پتانسیلهای پژوهشی دانشگاه به خارج از دانشگاه.
- معرفی دانشجویان به صنعت جهت انجام کارآموزی، کارورزی، پروژه درسی، بازدید گروهی و استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کتابخانهای.
- هدایت شغلی و مهارتافزایی برای دانشجویان.
- ساماندهی و هدایت پایاننامههای برتر تقاضامحور برتر برای اساتید و دانشجویان.
- برگزاری نشستهای مشترک بین اعضا هیات علمی و مدیران صنایع و مسئولین سازمانها در جهت احصاء نیاز و چالشهای استان.
- حضور فعال در نمایشگاههای تحقیقاتی با هدف ارائه طرحهای تحقیقاتی منتخب دانشگاه.
راهبردهای اصلی/ برنامه/ اقدامات
ردیف |
راهبرد |
برنامه/ اقدام |
1 |
بهبود و اصلاح ساختار، فرآیندها و آییننامههای اجرایی |
بازنگری آئیننامههای موجود در حوزههای مختلف در راستای تسهیل ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت |
تدوین ماموریتهای ملی، منطقهای و استانی دانشگاه بر اساس توانمندی و مزیتهای اسانی |
||
بهبود مدیریت و کنترل پروژههای پژوهشی ارتباط با صنعت و پایش مستمر آنها |
||
آسیبشناسی مشکلات و مسائل حقوقی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه و تدوین روشهای مناسب جهت تسهیل همکاریها |
||
تدوین و تصویب قوانین و برنامههای مورد نیاز جهت بهبود و توسعه همکاری مشترک بخشهای مختلف دانشگاه |
||
توسعه و اجرای گسترده و هدفمند طرح فرصت مطالعات اعضاء هیات علمی دانشگاه |
||
ایجاد تعادل و تناسب بین فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضا هیات علمی |
||
2 |
تدوین مشوقهای مناسب برای دانشگاه |
تقدیر و حمایت مستمر از طرحهای برگزیده کاربردی و مرتبط با نیازهای ملی، منطقهای و استان |
اختصاص مشوقهای مناسب برای اعضا هیات علمی فعال در حل چالشهای ملی، منطقهای و استانی |
||
پیشبینی مشوقهای مناسب برای صاحبان صنایع، دستگاههای اجرایی، بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان در راستای ارتباط بیشتر با صنعت و جامعه |
||
3 |
هدفمند نمودن پایاننامههای تحصیلات تکمیلی در جهت حل مسائل جامعه و صنعت |
برنامه ششم توسعه- سند چشمانداز 1404 |
تقاضا محور نمودن پایاننامههای تحصیلات تکمیلی از طریق راهاندازی سامانههای تخصصی |
||
در نظر گرفتن امتیاز ویژه برای موضوعات پایاننامههای مرتبط با نیازهای کشور |
||
ارائه مشوقهای لازم برای اساتید و دانشجویان مجری پایاننامههای تقاضا محر |
||
4 |
ارتقاء مهارتافزایی و توانمندی دانشجویان و دانشآموختگان متناسب با نیازهای صنعت و جامعه در راستای توسعه اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاه |
توسعه، ساماندهی و پایش مستمر دورههای مهارتافزایی دانشجویان و دانشآموختگان بر اساس نیازهای بازار کار |
ساماندهی و افزایش کیفیت و بهرهوری دورههای کارآموزی دانشجویان |
||
برگزاری بازدیدهای علمی، صنعتی و فرهنگی در جهت آشنایی دانشجویان مستعد با ظرفیتهای کشور و گسترش رشته های کاربردی مورد نیاز استان |
||
پایش مستمر وضعیت اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی و توسعه همکاری مشترک با دانشآموختگان در جهت بهبود فعالیتها و برنامههای دانشگاه |
||
5 |
سازماندهی جهت حضور موثر دانشآموختگان در پاسخگویی به نیازهای بازار کار و بهبود بهرهوری |
توسعه فناوری و ارتقاء بهرهوری در صنعت از طریق اجرای دورههای پسادکتری و جذب پژوهشگر در صنعت |
ساماندهی و توسعه ساختارهای هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در دانشگاه |